شناسهٔ خبر: 40767 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سیر تاریخی فرهنگنامه‌نویسی در زبان و ادب فارسی» با مقدمه منوچهر ستوده منتشر می‌شود

جلد نخست کتاب «سیر تاریخی فرهنگنامه‌نویسی در زبان و ادب فارسی: از ابتدا تا معاصر» با پژوهش میترا متاجی امیررود، از سوی نشر ناسنگ منتشر می‌شود. مقدمه این کتاب به قلم منوچهر ستوده، پژوهشگر پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی است.

 

میترا متاجی امیررود

 

میترا متاجی امیررود

میترا متاجی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: مدت‌هاست که مشغول پژوهش بر مساله فرهنگنامه‌نویسی در ایران هستم که حاصل آنها منجر به نگارش مجموعه کتاب‌هایی شده است. جلد نخست این مجموعه با عنوان «سیر تاریخی فرهنگنامه ‌نویسی در زبان و ادب فارسی: از ابتدا تا معاصر» به‌زودی از سوی نشر ناسنگ منتشر می‌شود. مقدمه این کتاب به قلم دکتر منوچهر ستوده، استاد پیشکسوت تاریخ ایران و زبان و ادبیات فارسی است.

وی افزود: در این پژوهش ضمن معرفی مهم‌ترین فرهنگ‌ها و لغت‌نامه‌ها از آغاز جریان فرهنگنامه ‌نویسی در ایران ــ یعنی در ابتدای قرن چهارم ــ تا دوران معاصر، طریقه استفاده از آنها را نیز توضیح و شرح داده‌ام. لازم به توضیح است که بسیاری از فرهنگ‌ها و لغت‌نامه‌ها، در طول تاریخ به صورت الفبایی تنظیم نشده و مخاطب امروزی باید ابتدا روش استفاده صحیح از آنها را آموزش دیده و در ادامه به سراغ آنها برود.



متاجی ادامه داد: بخش‌های ابتدایی این کتاب شامل نظر بزرگان تاریخ و ادبیات فارسی اعم از دهخدا، علامه جلال همایی و... درباره اهمیت لغت‌نامه نویسی در ایران است. بخش مهمی از کتاب نیز به بیان تاریخچه‌ای از فرهنگ‌ نویسی و لغت‌نامه نویسی در هند و مقایسه آن با روند این کار در ایران اختصاص دارد. لغت‌نامه نویسی در هند از قرن هفتم هجری شروع شد.

این پژوهشگر همچنین به یک دوران سکوت سه قرنی در زمینه فرهنگنامه و لغت‌نامه نویسی اشاره کرد و گفت: همان‌طور که اشاره کردم فرهنگنامه‌نویسی در ایران از ابتدای قرن چهارم شروع شد، اما از اواخر این قرن تا ابتدای قرن هفتم یک دوران فترت در این زمینه به شمار می‌آید، به گونه‌ای که هیچ اثر قابل ملاحظه‌ای در این زمینه اکنون در دسترس نیست. من در بخشی از این مجلد به چرایی این فترت از منظر تاریخی اشاره کرده‌ام.

نشر ناسنگ در استان مازندران، شهرستان نوشهر واقع است.

نظر شما