شناسهٔ خبر: 40768 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کوروش صفوی «فرهنگ توصیفی مطالعات ادبی» را می‌نویسد

کوروش صفوی، زبانشناس قرارداد نوشتن کتاب «فرهنگ توصیفی مطالعات ادبی» را با انتشارات علمی منعقد کرده و نوشتن نیمی از این کتاب را به پایان برده است.

 

 

کورش صفوی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کورش صفوی، زبانشناس عنوان کرد: «فرهنگ توصیفی مطالعات ادبی» عنوان کتابی است که قرارداد آن را با نشر علمی منعقد کرده‌ام و قرار است آن را تا چند ماه دیگر به ناشر تحویل بدهم.
 
وی اضافه کرد: تمام اصطلاحات، چه سنتی و چه نو در این کتاب توصیف می‌شود و سپس ارزش شگردهای هنری هر یک از دیدگاه زبانشناسی مشخص خواهد شد و درباره آن‌ها به شکلی کوتاه و اجمالی سخن خواهم گفت.
 
این زبانشانس ادامه داد: در حال حاضر بخش «الف» تا «سین» این فرهنگنامه به پایان رسیده و چیزی حدود هزار صفحه شده است.
 
صفوی توضیح داد: در این مجموعه تمامی مدخل‌ها از میان اصطلاحات کهن و جدید مطالعات ادبی استخراج شده و سعی‌ام بر آن بوده تا از منظر زبانشناسی تعریف و توصیف تازه‌ای برای این فنون و صناعات به دست داده شود.
 
کورش صفوی زبان‌شناس، نایب‌رییس انجمن زبان‌شناسی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است. عمده پژوهش‌های او در زمینه معنی‌شناسی، نشانه‌شناسی، رابطه زبان‌شناسی و ادبیات و تاریخ زبان‌شناسی است.
 
صفوی یکی از نویسندگان و مترجمان پرکار حوزه زبان‌شناسی است و با تالیف و ترجمه او تاکنون کتاب‌های بسیاری منتشر شده است.
 
«درآمدی بر زبان‌شناسی»، «سرگردان در فلسفه‌ی ادبیات»، «منطق در زبان‌شناسی»، «نگاهی به ادبیات از دیدگاه زبان‌شناسی»، «آشنایی با نظام‌های نوشتاری»، «آشنایی با تاریخ زبان‌های ایران» و «معنی‌شناسی کاربردی» نام برخی تالیفات منتشر شده صفوی است.
 
همچنین از میان ترجمه‌های صفوی نیز می‌توان به «بوطیقای ساختگرا»، «دنیای سوفی»، «دوره‌ی زبان‌شناسی عمومی»، «محفل فیلسوفان خاموش»، «روندهای بنیادین در دانش زبان»، «زبان و اندیشه»، «دیوان شرقی و غربیِ گوته»، «زبان و ذهن» و «زبان‌شناسی و ادبیات» اشاره کرد.

 

نظر شما