شناسهٔ خبر: 40793 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سازمان فرهنگ و ارتباطات با دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام تفاهم نامه امضاء کرد

تفاهم‌‌نامه همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام، به امضاي ابوذر ابراهيمي‌تركمان و محمدابراهيم مداحي رسيد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ و به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، به منظور تحقق اهداف عاليه سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ در حوزه الهام بخشي در جهان اسلام و تعامل مؤثر و سازنده در روابط بين‌الملل، تفاهم‌‌نامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام، امروز (۱۵ آذرماه) در محل اين دبيرخانه امضاء شد.

در اين مراسم، ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اشاره به موافقت‌نامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: به منظور تحقق اهداف عاليه سند چشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ در حوزه الهام بخشي در جهان اسلام و تعامل مؤثر و سازنده در روابط بين الملل، جلسات متعددي ميان دو مجموعه تشكيل شده است كه نتيجه آن آماده شدن موافقت‌نامه همكاري في مابين است.

ابراهيمي‌تركمان ضمن ابراز خرسندي از تحقق همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: پس از جلسات پي در پي ميان دو مجموعه، بر آن شديم تا اين سند همكاري را امضاء كنيم كه اميد است منشا خیر و بركت باشد و در پي آن، اهداف نظام در خارج از كشور تبليغ شود.

وي با اذعان به اينكه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي داراي بيش از ۸۰ نمايندگي فرهنگي در ۶۰ كشور جهان است، اظهار كرد: اين سازمان برای یكپارچه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی در خارج از كشور تأسيس شده است تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه كند؛ از اين رو اهم برنامه‌ها و آثار فاخرفرهنگي كه از سوي نهادهاي كشورمان همچون وزارت ارشاد، سازمان تبليغات اسلامي، حوزه سينما و تئاتر و ... تولید مي‌شود، از طریق رايزنان فرهنگي در خارج از كشور معرفي و به نمايش گذاشته مي‌شوند.

وي از ديگر اقدامات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي را گسترش زبان و ادبيات فارسي و راه‏اندازی و پیش‏برد کرسی‌هاي زبان فارسی و ايران‌شناسي، اتاق های ايران و توسعه همكاري‌هاي علمي - دانشگاهي در خارج از كشور عنوان کرد.

ابراهيمي‌تركمان ادامه داد: همچنين سالانه برای ارتباط گسترده با فارغ‌التحصيلان خارجي زبان و ادبيات فارسي، ايران‌شناسي، شرق‌شناسي و دانشجويان غير ايراني دانشگاه‌هاي داخل كشور، اجلاس هایی برگزار و تلاش مي‌شود از این ظرفیت برای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی استفاده شود.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سخنان خود از زبان فارسي به عنوان زبان تشيع ياد كرد و گفت: زبان فارسی اين قابليت را دارد كه در تمام نقاط دنيا زبان معرفي فرهنگ كهن ايراني و اسلام اصیل باشد.

وي در پايان يادآور شد: اميد است تا با امضاي اين سند همكاري، زمينه تجلي بيش از پيش اهداف آينده‌نگرانه نظام جمهوري اسلامي ايران و همچنين، تمهيدات لازم و برنامه‌ريزي منسجم براي نشر و ترويج سياست‌هاي كلان نظام در عرصه فرهنگی خارج از کشور فراهم شود.

نشر، تثبيت و پايداري سياست‌هاي كلان نظام در خارج از كشور

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مراسم ضمن تقدیر از اعلام آمادگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برای همكاري با دبیرخانه به منظور تحقق اهداف عاليه سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ در حوزه الهام بخشي در جهان اسلام، گفت: اميدواريم تا با امضاي اين تفاهم‌نامه، بخشی از چهره جمهوري اسلامی ايران که در دنیا ناشناخته مانده است را معرفی کنیم.

وي در ادامه سخنان خود اظهار كرد: ارتباط فرهنگی که امروز ایران با کشورهای دیگر دارد، نمی‌تواند بدون ارتباط با سیاست‌گزاری و برنامه‌هایي که جمهوري اسلامي ایران در آينده با دیگر کشورها دارد باشد. چراکه هم ایرانیان و هم مسلمانان دیگر کشورها و همينطور خارجيان می‌خواهند نسبت به سياست‌هاي نظام در زمينه اقتصادي، فرهنگي و سياسي آگاهي داشته باشند.

رضايي افزود: در واقع به ايران به عنوان پديده جديد نگاه مي‌كنند، كه آيا مي‌تواند سياست‌هاي كلان خود را ثبت و تثبيت كند و در نهايت پايدار باشد.

وي تأكيد كرد: ایرانیان و مسلمانان به دنبال آن هستند كه نظام جمهوري اسلامي ايران دارای چه اقتصاد و سیاست‌گزاری و برنامه‌ای برای آینده است؛ به هر حال مخاطب سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ كه به تفاهم‌نامه محقق شده، در پي رصد رفتار ايران در اداره كشور و ارتباطات جهاني است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اذعان اينكه ایرانیان خارج از کشور دارای فکر و ايده سازنده، سرمایه خوب و امكانات مطلوبي هستند، گفت: اگر ایرانیان خارج از کشور نسبت به سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران آگاهي لازم را داشته باشند، می‌توان از تفکر، علم و فناوری و سرمايه آنان بهره برد تا در اين مسير براي پيشبرد اهداف كلان نظام، مشاركت كنند.

وي در خصوص رصد رفتاري ايران از سوي مسلمانان جهان اظهار كرد: مسلمانان در هر نقطه از دنيا كه باشند، خواستار همكاري با جمهوری اسلامی ايران هستند به ويژه اينكه از ايران برای اداره کشورشان الگوبرداري مي‌كنند كه مي‌توان به كشورهاي سوريه و لبنان اشاره كرد؛ حتی در برخي از موارد برای قانون‌گذاری در كشورشان از تجربیات جمهوری اسلامی ايران استفاده می‌کنند.

رضايي يادآور شد: به طور كلي در رابطه با دنيايي كه در مقابل ما است يا عليه ما سوء‌ استفاده و فضاسازي شده و لازم است تا به تبليغ و فرهنگ‌سازي چشم انداز جمهوري اسلامي ايران بپردازيم؛ زمانيكه شاهد سياست‌گزاري‌هاي ايران كه مسير عقلاني پيش گرفته است، باشند به چهره حقيقي اسلام و ايران اسلامي پي مي‌برند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت برنامه‌ريزي سازنده براي ترويج سياست‌هاي كلان نظام تأكيد كرد و گفت: اين مهم مي‌تواند در حوزه‌هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي تأثير بسزايي داشته باشد و اميد است تا در جلسات بعدي كه گزارش كار اين كارگروه را مشاهده مي‌كنیم، پيشرفت روزافزون شما را ببينم.

ترويج گفتمان سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري(مدظله العالي)

محمدابراهيم مداحي، رييس كميسيون چشم انداز و امور نخبگان دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام نیز در سخنانی به موافقت‌نامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و دبيرخانه اشاره و تصريح كرد: در اين سند همكاري سه محور مهم مورد بررسي قرار مي‌گيرد كه در ابتدا، سیاست‌های کلان است و ماموریت این کمیسیون تبلیغ، ترویج و آموزش این سیاست‌ها خواهد بود.

وي ادامه داد: دومین محور، سیاست‌های ابلاغي برنامه ششم توسعه است که مقام معظم رهبري(مدظله العالي) نسبت به آن توجه دارند كه در اين راستا، بايد درك مشترك از چشم انداز بيست ساله و تقويت باور و عزم ملي براي تحقق آن اتفاق بيافتد.

رييس دبيرخانه دائمي اقتصاد مقاومتي در ادامه سخنان خود تأكيد كرد: حفظ و افزودن بر دستاوردهاي سياسي جمهوري اسلامي ايران در منطقه آسياي جنوب غربي، توسعه كمي و كيفي رسانه‌هاي فرامرزي با زبان‌هاي رايج بين‌المللي و بهره‌گيري حداكثري از روش‌ها و ابزارهاي ديپلماسي نوين و عمومي از ديگر سياست‌هاي ابلاغي برنامه ششم توسعه است.

مداحي افزود: ترويج و تبليغ و فرهنگ‌سازي چشم انداز جمهوري اسلامي ايران به منظور تحقق اهداف نظام در مرزهاي خارج از كشور و ترويج گفتمان سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري(مدظله العالي) به ويژه مباحث چشم انداز و آينده ايران اسلامي از جمله مواردي است كه در اين سند همكاري بدنبال تحقق آن هستيم.

وي يادآور شد: آموزش و تربيت سرمايه انساني آينده نگر از ديگر محورهاي مورد بررسي است كه در اين مسير بايد از ظرفیت‌های وزارت علوم در خارج از کشور بهره گیریم.

مداحي در سخنان پاياني خود تأكيد كرد: اقدامات اين موافقت‌نامه همكاري با مركز ديپلماسي عمومي جمهوري اسلامي ايران (سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي) آغاز مي‌شود و در راستاي آن برنامه‌ها را با ديگر دستگاه‌ها، توسعه خواهيم داد.

بنابر اعلام اين خبر، در پایان این مراسم ، تفاهم‌‌نامه همكاري و تعامل بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و كميسيون چشم‌ انداز و امور نخبگان دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به امضای ابوذر ابراهيمي‌تركمان و محمدابراهيم مداحي رسید.

ترويج و تبليغ و فرهنگ سازي چشم انداز جمهوري اسلامي ايران به منظور تحقق اهداف نظام در خارج از كشور، تحقق اهداف سند چشم انداز ايران در افق ۱۴۰۴ در جامعه مخاطب و تبليغ و تبيين اهداف آينده نگرانه نظام جمهوري اسلامي ايران در چارچوب سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري از اهداف مهم انعقاد اين تفاهم نامه است.

نظر شما