شناسهٔ خبر: 40794 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محافظه‌کاری در سینما حقیقت وجود ندارد

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره، در نشستی مطبوعاتی که روز گذشته ١٦ آذر در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، درباره کیفیت و کمیت نهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما – حقیقت» به ایراد سخن پرداخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ «نهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما- حقیقت» در حالی در روزهای آینده برگزار می‌شود که فیلم‌های بخش‌های مختلف این دوره با سختگیری و دقت بیشتری انتخاب شده‌‌اند».
سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره، با اعلام این مطلب در نشستی مطبوعاتی که روز گذشته ١٦ آذر در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، درباره کیفیت و کمیت نهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما – حقیقت» به ایراد سخن پرداخت.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ابتدای جلسه به ارائه آمار فیلم‌ها در بخش‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: «در این دوره ٢٣٧ فیلم روی پرده می‌رود که از میان ٨٠٠ فیلم ثبت‌شده در دبیرخانه جشنواره، ١٢٤ فیلم کوتاه، نیمه‌بلند و بلند در بخش «ملی» و ١١٣ فیلم نیز در بخش‌های مختلف «بین‌الملل» حضور خواهند داشت».
مدیر جشنواره در ادامه گفت: «همچنین ٣١ فیلم نیز در بخش جایزه بین‌المللی «شهید آوینی» حضور دارند که از آن میان نیز ٢٧ فیلم ایرانی و چهار فیلم خارجی هستند. بخش خارج از مسابقه نیز به شکل غیررقابتی برگزار می‌شود که این بخش هم میزبان ١٦ فیلم -که بیشتر مستندهای پرتره هستند- خواهد بود».
مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره بخش بین‌الملل جشنواره افزود: «مسابقه بین‌الملل از بخش‌های متنوعی تشکیل شده که در بخش «آمریکا؛ واقعیت یا رویا» با نگاهی منتقدانه به جامعه معاصر آمریکا می‌پردازد که هفت فیلم آن توسط فیلم‌سازان آمریکایی و دو فیلم آن هم توسط فیلم‌سازان غیرآمریکایی کارگردانی شده است».
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به پرسش اختصاصی «شرق» که آیا فیلم‌هایی انتقادی از جامعه ایران با موضوعاتی همچون توافق هسته‌ای، انتخابات ریاست‌جمهوری و... در این دوره حضور دارند یا محافظه‌کارانه به این مسئله نگاه کردید، ‌گفت: «ما ذاتا محافظه‌کار نیستیم! اما اگر فیلم‌های سیاسی یا انتقادی در این دوره جشنواره کمتر باشد، احتمالا به این علت است که شاید فیلم‌هایی با کیفیت مطلوب در این حوزه وجود نداشته و ما در این زمینه ملاحظات خاصی اعمال نکردیم».
وی در ادامه عنوان کرد: «هرساله با انتقادهایی نسبت به برخی از فیلم‌های حاضر در جشنواره مواجه بوده‌ایم. اما می‌دانید که کوتاه نیامده‌ایم. چون معتقدیم سینمای مستند، سینمایی جدی است و باید وجه منتقدانه داشته و نباید خنثی و بی‌خاصیت باشد».
طباطبایی‌نژاد درباره بخش‌های دیگر جشنواره توضیح داد: «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این دوره از جشنواره با همکاری شبکه مستند اروپا (EDN) از مستندسازان دعوت می‌کند تا برای جذب حامیان مالی و تولید حرفه‌ای بر اساس ضوابطی خاص طرح‌های خود را ارائه کنند. در این زمینه ٢٠ طرح به این شبکه عرضه می‌شوند و در نهایت هشت تا ١٠ طرح، از طرف آنها برای حمایت انتخاب و به مرکز گسترش اعلام می‌شوند. همچنین کارگاه‌های پژوهشی در حاشیه این جشنواره برگزار و در کنار اینها دومین کارگاه‌ تخصصی مستندسازی حرفه‌ای (DocPro) با همکاری شبکه مستند اروپا در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود».او همچنین از انتشار چهار کتاب در حوزه سینمای مستند خبر داد و گفت: ««مجموعه‌مقالات سینمای مستند و باستان‌شناسی» با مدیریت علیرضا قاسم‌خان، «دگرخوانی سینمای مستند» نوشته محمدرضا اصلانی، «هنر دقت کلام و تصویر در مردم‌نگاری»، نوشته مایکل اپتیس و با ترجمه احمد الستی و «تاریخ نوین سینمای مستند» زیر نظر مازیار اسلامی در مدت برگزاری جشنواره رونمایی می‌شوند».
مدیر جشنواره «سینما- حقیقت» همچنین از بزرگداشت دو مستندساز در این دوره جشنواره خبر داد و اظهار کرد: «آیین بزرگداشت این جشنواره به محمدرضا مقدسیان و مرتضی ندایی، دو مستندساز فقید، اختصاص یافته است». طباطبایی‌نژاد در پایان سخنان خود، درباره برپایی بازار مستند در حاشیه جشنواره سینما-حقیقت توضیح داد: بازار فیلم مستند در روزهای ٢٤ تا ٢٧ آذر در مجموعه فرهنگی-هنری «صبا» در مجاورت سینما «فلسطین» برپا می‌شود و فیلم‌سازان می‌توانند با ارائه کارت جشنواره در این بازار حضور پیدا کنند. او نیز در برابر پرسش چگونگی فراهم‌کردن امکان نمایش فیلم‌های مستند پاسخ داد: «سینمای مستند نسبت نزدیکی با تلویزیون دارد. در این سال‌ها با شکل‌گیری گروه «هنر و تجربه» تلاش شد، فیلم‌های متفاوت از جمله مستندها فرصت نمایش پیدا کنند. اما در آینده با ایجاد سیستم VOD و عرضه فیلم‌ها در اینترنت و اینترانت که هزینه دانلود هم ندارد،‌ امکان عرضه مستندها در سطح وسیع فراهم می‌شود و امیدواریم فیلم مستند در پنج‌سال آینده با استقبال متفاوتی روبه‌رو شود».
مدیر جشنواره سینما-حقیقت درباره محقق‌نشدن وعده حذف هیأت انتخاب جشنواره حقیقت نیز توضیح داد: «سال گذشته اعلام کرده بودیم که از امسال به سیاق جشنواره‌های جهانی انتخاب را به شورایی مرکزی واگذار می‌کنیم اما برخی‌ها مخالفت کردند. چون بیشتر فیلم‌های جشنواره تولید خود مرکزند و شائبه ایجاد امتیاز ویژه‌ این فیلم‌ها مطرح می‌شود».
در ادامه مرتضی رزاق‌کریمی به‌عنوان قائم‌مقام مرکز و مسئول بخش مستند جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: «فجر جشنواره‌ای ملی است که جایگاه خاص خودش را دارد و فرصتی برای سینمای ایران به‌ویژه سینمای مستند ایجاد می‌کند. توجه این بخش از جشنواره به فیلم‌هایی با رویکردهای متفاوت و مستندهای سینمایی با مدت‌زمان بالای ٧٠ دقیقه است که فرصت اکران داشته باشند. بنابراین بخش مستند از جشنواره فجر قابل حذف نیست، چون بخشی از هویت سینمای ماست». جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما -حقیقت» از ٢٢ تا ٢٨ آذرماه هرسال و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما