شناسهٔ خبر: 40808 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ماهنامه «سرآمد» به پله هجدهم رسید/ بررسی زندگی علمی نویسنده «صورالکواکب»

هجدهمین شماره ماهنامه «سرآمد» ویژه آذرماه ۹۴ منتشر شد. این شماره به زندگی علمی عبدالرحمن صوفی رازی، نویسنده «صورالکواکب» و گفت‌و‌گوهایی با مجتبی شمسی‌پور و عبدالله انوار پرداخته است.

 

ماهنامه «سرآمد» به پله هجدهم رسید/ بررسی زندگی علمی نویسنده «صورالکواکب»

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ هجدهمین شماره ماهنامه خبری، علمی آموزشی و تحلیلی (سرآمد) در ۱۲۸ صفحه از سوی بنیاد ملی نخبگان منتشر شده است.
 
«که بد به خاطر امیدوار ما نرسد» سخن نخست این شماره از ماهنامه «سرآمد» به قلم پرویز کرمی است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «مراکز علمی احتیاج به حراست‌های هوشمندانه‌ای دارند که ویروس‌های یاس و افسردگی را شناسایی کنند و جلوی ورودشان را بگیرند. ناامیدی برای همه بد است، حتی برای هفتاد ساله‌ها هم بد است و باید با آن مقابله شود، اما برای نیروی علمی و فناوری که مایه آبرو، اقتدار و پیشرفت کشور هستند، بدتر و خطرناک‌تر است.»
 


تدابیر تاثیرگذار رهبری در رشد علم و فناوری
مستانه تابش در هجدهمین شماره «سرآمد» گفت‌و‌گویی با پروفسور مجتبی شمسی‌پور، چهره ماندگار، استادتمام و رئیس انجمن شیمی ایران، برنده جایزه علمی علامه طباطبایی، برنده جایزه ایسسکو (سازمان علمی فرهنگی کشورهای عضو کنفرانس اسلامی)، برنده جایزه کامستک (سازمان کشورهای اسلامی) و نویسنده ده‌ها عنوان کتاب و مقاله علمی بین‌المللی انجام داده است.
 
وی در بخشی از این گفت‌و‌گو بیان کرده است: «خیلی‌ها می‌گویند مقاله را می‌خواهیم چکار، دکان مقاله‌نویسی را تعطیل کنید. یکی می‌گوید مقاله حرام است و یکی می‌گوید شرک است و... این طرز برخورد و طرز فکر بد است. ما اگر بخواهیم علم را رشد ندهیم و در تولید علم سهیم نباشیم که نمی‌توانیم جلو برویم. باید هزار مرتبه به مقام معظم رهبری آفرین گفت که اگر ایشان و تدابیرشان نبود، ممکن بود اصلا ریشه علم خشک شود. اگر ما فناوری‌ای داشته باشیم که از علممان سرچشمه نگرفته باشد، عقب می‌مانیم. در همه دنیا فاصله علم و فناوری بیش از ۳۰ سال یا یک نسل است. اگر این علم را نداشته باشیم، مجبوریم از نظر فناوری هم به خارج وابسته شویم و تکنولوژی را وارد کنیم. واردات در این حد، خطرناک‌ترین نوع واردات است.»
 


متاسفانه این روزها کتاب خوبی نخوانده‌ام
نعیمه جاویدی نیز در این شماره از ماهنامه بنیاد ملی نخبگان، با استاد عبدالله انوار، نویسنده و  نسخه‌پژوه پیشکسوت، درباره زبان فارسی و ظرفیت‌های آن گفت‌و‌گو کرده است. این پژوهشگر برجسته در بخشی از این گفت‌و‌گو درباره وضعیت و کیفیت کتاب‌های موجود در بازار نشر برای مطالعه، اظهار کرده است: «متاسفانه این روزها کتاب خوبی نخوانده‌ام. یعنی باید بگویم ترجمه‌های ما هم ترجمه‌های خوبی نیست و به همان نقایص که اشاره شد، دچار است. مثلا یک کتاب آلمانی ترجمه شده به دستم رسید که احساس کردم آفت بی‌علاقه‌گی به ترجمه هم رسیده است. صرف‌نظر از ضعف محتوای کتاب، ترجمه‌اش هم بسیار مشکل داشت. اما این‌ها دلیل نمی‌شود. در مطالعه باید دید قصد و علاقه از مطالعه چیست؟ شما باید مطالعه را از یک جایی شروع کنید. کم کم خودتان متوجه می‌شوید که باید چه بخوانید. ملتی که خوب مطالعه کند، در علم پیش می‌رود و زبانش را هم خوب حفظ می‌کند.»
 


کاشف جفت کهکشان راه شیری کیست؟
اشاراتی درباره زندگی علمی ابوالحسن عبدالرحمن صوفی رازی، نویسنده کتاب «صورالکواکب» به همت معصومه ترکمانی، خوانندگان «سرآمد» را با کاشف جفت کهکشان راه شیری و آثار و شخصیت علمی عبدالرحمن صوفی آشنا می‌کند.
 
در بخشی از این مطلب درباره کتاب ارزشمند صوفی با عنوان «صورالکواکب» می‌خوانیم: «اثر ارزشمند او به نام «صورالکواکب» یکی از شاهکارهای علمی نجوم دوره اسلامی است که در قرن چهارم هجری و به نام عضدالدوله مکتوب کرده است. اهمیت این کتاب که به زبان عربی نگاشته شده، به قدری بود که دانشمند عظیم‌الشانی چون خواجه ‌نصیرالدین طوسی آن‌را به فارسی ترجمه و با خط خویش کتابت کرده است. نسخه نفیس آن در استانبول (ایاصوفیه) موجود است. «صورالکواکب» مدت‌ها در مشرق‌زمین کتاب درسی نجوم بود و در مطالعه اجرام سماوی همان منزلتی را داشت که کتاب «قانون» ابن‌سینا در علم طب.»
 
دانستنی‌هایی از علم و فناوری
«همای سعادت دانش»، «امید سرمایه کشور است»، «روز ملاقات ایده و سرمایه»، «چرا ایرانی‌ها از شراکت فرار می‌کنند»، «سارقان مقالات علمی از کدام مسیر می‌روند؟»، «آن‌چه در سنگ پنهان شده است»، «۴ عنصر باستانی و ۹۰ عنصر مندلیف»، «چگونه به بهترین بهره‌وری و اثربخشی دست یابیم»، «مهار آتشی که همه را می‌سوزاند»، «۲۴ ساعت کافیست»، «خودشیفته‌ها به بهشت نمی‌روند»، «راه موفقیت از کدام طرف است»، «ذهن‌تان را تغییر دهید»، «مانند طفل لوح‌خوان»، «ارتش زبات‌ها»، «یقه‌گیری به شیوه‌های جدید»، «راهنمای خوراکی‌های پاییزی»، «به شرط چاقو»، «اخبار خارجی» و « از راهی که خودت می‌دانی...!» برخی دیگر از مقالات، گزارش‌ها و مطالب مندرج در این شماره از «سرآمد» هستند.
 
گفت‌و‌گوهایی با صفا طاهرخانی، مدیرعامل شرکت صبا تجهیز سبلان، حسین حیدری، مدیرعامل مجموعه عرش و مهدی امیری، مدیرعامل شرکت همکاران سیستم نیز از جمله گفت‌و‌گوهایی است که در این ماهنامه منتشر شده است.

هجدهمین شماره ماهنامه خبری، علمی آموزشی و تحلیلی (سرآمد) در ۱۲۸ صفحه با قیمت پنج هزار تومان به مدیریت سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمیاز از سوی بنیاد ملی نخبگان منتشر شد.

نظر شما