شناسهٔ خبر: 40852 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تراژدی در آثار افلاطون» در راه کتابفروشی‌ها

«تراژدی در آثار افلاطون» با پژوهش و نگارش سعید شاپوری از سوی نشر افراز منتشر می‌شود.

 

سعید شاپوری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سعید شاپوری در گفتگویی گفت: «تراژدی در آثار افلاطون» تازه‌ترین کتاب پژوهشی من است که به زودی از سوی نشر افراز در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. در این پژوهش نظریات افلاطون در تمام رساله‌هایش بررسی و تفسیر شده است.

وی افزود: افلاطون درباره شعر و تراژدی نظریات دوگانه‌ای دارد. وی در مهم‌ترین رساله‌اش یعنی «جمهور» به شدت به مقابله با شعر و تراژدی می‌پردازد، اما در رساله‌های متاخرش نظریات دیگری درباره این هنرها دارد.

شاپوری ادامه داد: برای نگارش این کتاب حتی رساله‌هایی که صرفا به افلاطون منسوب است و اشعارش را نیز بررسی کرده‌ام. در نهایت تفسیرم از این نظریات را نیز با توجه به کل منظومه فکری افلاطون نوشته‌ام. منبع مورد استفاده‌ام برای خوانش رساله‌های افلاطون «دوره آثار افلاطون» با ترجمه محمدحسن لطفی و رضا کاویانی بوده است.

این محقق همچنین به پژوهش دیگر خود درباره افلاطون اشاره کرد و گفت: استخراج نظریات افلاطون درباره پنج مفهوم «شعر»، «تراژدی»، «حقیقت»، «هنر» و «زیبایی» از رساله‌هایش پژوهش دیگری بود که چندی پیش آن را به سرانجام رساندم. این کار نیز در نهایت به صورت جدولی درآمد که ضمن شرح و تفسیر نظر افلاطون در رساله‌های فلسفی‌اش درباره این پنج مفهوم، اطلاعات دیگری از جمله آدرس صفحاتی که در آنها این نظریات بیان شده، به مخاطب ارائه می‌شود.

شاپوری اضافه کرد: به هر حال سرچشمه بحث درباره مفاهیمی چون شعر، تراژدی، هنر، حقیقت و زیبایی، به افلاطون باز می‌گردد و تمامی فیلسوفان در تاریخ تفکر نیز بر اساس نظریات افلاطون دیدگاه‌های خود را درباره این مفاهیم بیان کرده‌اند. این پژوهش به طور خلاصه و شماتیک به مخاطبان می‌گوید که اگر قصد پژوهش درباره فلسفه هنر از منظر افلاطون را دارند، باید چگونه کار کرده و به کجا مراجعه کنند. در انتهای این پژوهش نیز یک بخش تحلیلی درباره چرایی تناقض در تفکرات افلاطون درباره هنر، کار کرده‌ام.

درباره نویسنده
سعید شاپوری دارای مدرک دکتری فلسفه هنر است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی و مدیر گروه نمایش دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، به تدریس و فعالیت پژوهشی اشتغال دارد. وی همچنین در حوزه‌های فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر نیز مشغول به فعالیت است.

فیلمنامه «تولد یک پروانه» که در سال ۱۳۷۶ با کارگردانی مجتبی راعی اکران شد و همچنین نمایشنامه‌های «خداوند یحیی را در جلیل می‌خواند»، «سرود بال سروش»، «نور زمستانی» و «روزهایی که به یادت گذشت» از جمله آثار شاخص شاپوری در حوزه هنرهای نمایشی است.

«جلوه‌های دراماتیک قرآن کریم؛ با تکیه بر احسن القصص» و نمایشنامه‌های «دود کعبه»، «بی‌قراری»، «حسرت‌های کوچک»، «عقل سرخ» و «دست‌های سرخ و نازلی»، نام شماری از کتاب‌های منتشر شده شاپوری است.

نظر شما