شناسهٔ خبر: 40857 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

فروید و سندروم حافظه‌ی کاذب

فروید سندروم حافظه‌ی کاذب، پدیده‌ی اجتماعی شایعی قلمداد شده که روان‌درمان‌گرهایی که راهی غلط در درمان می‌پیمایند باعث می‌شوند تا بیماران خاطراتی از سوءاستفاده‌ی جنسی سرهم کنند.

فروید و سندروم حافظه‌ی کاذب

فیل مالن

مترجم: محسن محمودی

ناشر: مهرگان خرد

تعداد صفحات: ۸۳ صفحه

قیمت: ۷۰۰۰ تومان

 

از حدود سال ۱۹۹۲، مناقشه‌ی علمی و حقوقی بی‌امانی حول این اتهام پدید آمده که روان‌کاوها گاهی خاطرات غلطی درباره‌ی سوءاستفاده‌ی جنسی دوران کودکی را در ذهن بیمار می‌پرورانند. برخی فروید را مقصر دانسته و می‌گویند که او ۱۰۰ سال پیش بذر «سندروم حافظه‌ی کاذب» را پاشیده است. آیا فروید پدر بدی بود که ایده‌های غلط‌‌‌‌‌ اندازی را به جامعه القا کرد که یک قرن بعد هیولایی آفرید؟ یا آیا نابغه‌ای حیرت‌انگیز بود که درک موشکافانه‌اش از ذهن و حافظه از زمان او بسیار جلوتر بود؟ فروید که بیشتر به تازیانه‌ی نقد گرفته شده و ندرتا به‌درستی خوانده شده، همچنان با مسائلی در پیوند است که فکر و ذهن روانشناسی و جامعه‌ی امروز را به خود مشغول داشته است.

این کتاب شامل ۱۶ بخش می‌گردد، که عنوان برخی از آنها عبارت است از: «سندروم حافظه‌ی کاذب«، «دیدگاه‌های فروید در باب آسیب‌شناسی روانی»، «آسیب‌شناسی هیستری»، «دیدگاه فروید درباره‌ی حافظه»، «مفهوم سرکوب فروید» و «امروزه در روان‌کاوی چه اتفاقی می‌افتد؟».

نظر شما