شناسهٔ خبر: 40860 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از ناصرخسرو چه آموخته‌ایم؟/ رونمایی از ˝شب یلدا˝

نشست درس‌گفتارهایی درباره‌ی ناصرخسرو به ˝از ناصرخسرو چه آموخته‌ایم؟˝ اختصاص دارد. خبری دیگر نیز حاکی از رونمایی کتاب علی بلوکباشی در شهر کتاب فرشته است.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنر آنلاین؛ آخرین جلسه درس‌گفتارهایی درباره‌ی ناصرخسرو در روز چهارشنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۶: ۳۰ به "از ناصرخسرو چه آموخته‌ایم؟" اختصاص دارد که با حضور دکتر مهدی محقق، دکتر حسن بلخاری، دکتر مهدی محبتی و جمعی از اصحاب فرهنگ و ادب و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی برگزار و دستاوردهای این درس‌گفتارها در شناخت ناصرخسرو بیان می‌شود.

یک سال است که درس‌گفتارهایی درباره‌ی ناصرخسرو شاعر، متکلم و نویسنده‌ ایرانی قرن پنجم در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. در این یک سال صاحب‌نظران، استادان و اندیشمندان درباره‌ی جنبه‌های گوناگون زندگی، شعر و اندیشه‌ ناصرخسرو سخن گفتند و به جایگاه او در تاریخ و فرهنگ و ادب ایران و تأثیرگذاری شعر و اندیشه‌ او در شاعران و متفکران و مردم ایران‌زمین و دیگر فرهنگ‌ها اشاره‌ کردند. در این یک سال، آثار ناصرخسرو به‌ویژه سفرنامه، دیوان اشعار، زادالمسافر، جامع‌الحکمتین، گشایش و رهایش و ... تحلیل و بررسی شد.

رونمایی از "شب یلدا"

آیین رونمایی از کتاب علی بلوکباشی دوشنبه ۲۳ آذر ماه و در آستانه شب یلدا در محل شهر کتاب فرشته برگزار می‌شود.

علی بلوکباشی دانش‌آموخته زبان‌شناسی همگانی و زبان‌های باستانی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است، هم‌چنین به سال ۱۳۴۹ به انگلستان سفر کرده و در دانشگاه آکسفورد به تحصیل رشته مردم‌شناسی پرداخته و داراری مدارک Diploma و B. Litt و D. Phil در رشته انسان‌شناسی اجتماعی از همین دانشگاه نیز هست.

بلوکباشی در چند دهه اخیر پژوهش‌های گسترده‌ای در زمینه مسائل مربوط به مردم‌نگاری و فرهنگ عامه ایران و مطالعه و بررسی ساخت‌های اجتماعی، اقتصادی، هنری و فرهنگی و نظام‌های ایمانی و عقیدتی در جامعه‌های شهری و ایلی ـ عشایری انجام داده و "شب یلدا" نیز در ادامه همین پژوهش‌ها و با چنین درون‌مایه‌ای نگاشته شده است.

گفتنی است این مراسم دوشنبه ۲۳ آذرماه ساعت ۱۷ با حضور نویسنده کتاب، در محل شهر کتاب فرشته برگزار خواهد شد.

نظر شما