شناسهٔ خبر: 40880 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک اتفاق عجیب در جشنواره فیلم مراکش

برندگان پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مراکش در حالی معرفی شدند که داوران جشنواره به ریاست فرانسیس فورد کوپولا یک تصمیم عجیب گرفتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ مراسم اختتامیه این دوره جشنواره فیلم مراکش شنبه‌شب برگزار شد و هیئت‌داوران به ریاست فرانسیس فورد کوپولا فیلمساز آمریکایی و سازنده سه‌گانه "پدرخوانده" جایزه داوران - دومین جایزه بزرگ جشنواره - را به تمام فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل اعطاء کرد.

به گزارش ورایتی، کوپولا گفت: امسال جایزه داوران به خود سینما اعطاء می‌شود.

خالق فیلم‌های "پاتن" و "اینک آخرالزمان" گفت: بعضی وقت‌ها آدم‌ها می‌توانند با همکاری هم به هر هدفی دست پیدا کنند. به همین دلیل داوران جشنواره تصمیم گرفتند یک تقدیر گروهی صورت بگیرد که این حرکتی تازه و بدیع است.

از ۱۵ فیلم بخش مسابقه این دوره جشنواره مراکش ۱۲ فیلم اولین یا دومین تجربه سازندگان این فیلم‌ها بودند.

جایزه اصلی جشنواره - ستاره طلایی یا جایزه بزرگ جشنواره – به تریلر جنایی/کمدی "خیلی کله‌گنده" به کارگردانی میرجان بو شعیا کارگردان لبنانی رسید که اولین فیلم بلند داستانی اوست.

"خیلی کله‌گنده" که داستانش در بیروت روی می‌دهد، اولین بار در جشنواره تورنتو نمایش داده شد. داستان فیلم تا حدی یادآور "آرگو" است. یک قاچاقچی خرده‌پا مواد مخدر لبنانی با کمک یک فیلمساز دست‌کم‌گرفته‌شده با زیرکی افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

توماس وینتربرگ کارگردان دانمارکی، نائومی کاواسه کارگردان ژاپنی، آنتون کوربین کارگردان هلندی، اولگا کوریلنکو بازیگر اوکراینی، آمال عیوش بازیگر مراکشی، سرجو کاستلیتو بازیگر ایتالیایی و ریچا چادا بازیگر هندی، دیگر داوران این دوره جشنواره مراکش بودند که ۴ تا ۱۳ دسامبر (۱۳ تا ۲۲ آذر) برگزار می‌شود.

عباس کیارستمی فیلمساز ایرانی در این دوره جشنواره مراکش یک کلاس پیشرفته برگزار و در این کلاس از تازه‌ترین پروژه خود رونمایی کرد. این مجموعه "۲۴ فریم قبل و بعد از لومیر" (۲۴ Frames before and After Lumiere) نام دارد و بر مبنای ۲۴ فیلم چهار و نیم دقیقه‌ای دقیقه‌ای که کیارستمی در سه سال گذشته کارگردانی کرده، گردآوری شده است. کارگردان ۷۵ ساله در جشنواره مراکش برای اولین بار دو فیلم این مجموعه را به نمایش گذاشت. کیارستمی قصد دارد پروژه تازه خود را اواسط سال ۲۰۱۴ روانه سینماها کند.

فهرست برندگان جشنواره فیلم مراکش ۲۰۱۵ به این شهر است: 

ستاره طلایی یا جایزه بزرگ جشنواره: "خیلی کله‌گنده" (Very Big Shot) به کارگردانی میرجان بو شعیا (لبنان/قطر)

جایزه داوران: تمام فیلم‌های بخش مسابقه

بهترین کارگردانی: گابریل ماسکارو برای "گاو نئون" (Neon Bull) (برزیل/اروگوئه/هلند)

بهترین بازیگر مرد: گونار یونسون برای "کوه باکره" (Virgin Mountain) (ایسلند/دانمارک)

بهترین بازیگر زن: گالاتئا بلوجی برای "Keeper" (بلژیک/سوئیس/فرانسه)

بهترین فیلم کوتاه: "La Jeune fille qui venait de nulle part" به کارگردانی ردا جای (مراکش)

نظر شما