شناسهٔ خبر: 40883 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت انتقادی نیچه از نهادهای آموزشی/ دلزدگی‌ای که تکرار می‌شود

مجموعه‌ای از سخنرانی‌های فردریش نیچه فیلسوف آلمانی بر علیه سیستم آموزشی به زودی در قالب یک کتاب منتشر و روانه بازار کتاب می‌شود.

 

نیچه

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سایت آمازون اعلام کرد: کتاب «علیه آموزش، چشم اندازی از آینده نهادهای آموزشی ما» به قلم نیچه روز سه شنبه پانزدهم دسامبر منتشر و روانه بازار کتاب می شود.

این کتاب که با همکاری پائول ریتر ویراستاری شده متن سخنرانی‌های نیچه و دیدگاه های انتقادی این فیلسوف درباره آموزش را با مخاطبان مطرح می کند.  

پائول ریتر در بخشی از یادداشتش در این کتاب می‌نویسد: فردریش نیچه در سال ۱۸۶۹ در سن ۲۴ سالگی توانست در دانشگاه بازل کرسی زبان شناسی کلاسیک را به نام خود ثبت کند و در این حوزه تدریس کند. او در این شغل که برایش یک کار معمولی محسوب می‌شد موفق ظاهر شد اما آن طور که باید و شاید با این کار ارتباط برقرار نکرد و آن را مفید و ارزشمند نیافت. ظاهرا نیچه آنطور که تمایل داشت در این حرفه نمی‌درخشید. بعد از آن نیچه تحت تاثیر فلسفه شوپنهاور و واگنر سراغ جاه‌طلبی‌های دیگری رفت و تحصیل و تدریس در دانشگاه را فراموش کرد. اگرچه او در این سالها بدون آنکه امتحانی را پشت سر بگذارد مدرک دکترایش را از دانشگاه لایپزیک دریافت کرد و استاد افتخاری کرسی فیلولوژی کلاسیک در دانشگاه بازل شد اما با همه اینها او منتقد شماره یک سیستم آموزشی بود. او نتایجی را که از دل این تجربیات کسب کرد را با دانشجویان و جوانان زیادی به اشتراک گذاشت که بخش‌هایی از آنها را در قالب این کتاب به رشته تحریر درآورد.

ریتر مدیر موسسه علوم انسانی در ایالت اوهایو که ویراستاری این اثر را برعهده داشته اضافه می‌کند: واقعیت این است که عدم هماهنگی نیازهای متفکران و نوابغ با آنچه سیستم‌های آموزشی در اختیارشان قرار می‌دهد شرایطی را به وجود می‌آورد که این افراد از حضور در فضاهای آموزشی دلسرد و دل زده می‌شوند. روندی که به نظر نیچه مدام در حال تکرار شدن است. نیچه در جریان سخنرانی‌هایش که در دانشگاه بازل در سال ۱۸۷۲ داشت مباحث مختلفی را برعلیه سیستم‌های آموزشی و نظام‌های ساماندهی شده برای تربیت و آموزش جوانان در جهان مطرح و چالش‌هایی را در این زمینه با مخاطبانش در میان می گذارد.

نیویورک تایمز درباره این اثر می‌نویسد: نیچه یکی از فیلسوفانی است که آموزه‌هایش برگرفته از آرمان‌های بلندپروازنه است. او اندیشه عمیقی دارد و گه گاه عقل گرایی افراطی مدرن را به چالش می‌کشد. زبان او در انتقال انتقاداتش درباره سیستم های آموزشی قاطعانه و سرشار از جملات حکیمانه و دقیق و گه گاه صحبت‌های طنازانه است.

کتاب «علیه آموزش، چشم اندازی از آینده نهادهای آموزشی» به قلم نیچه که توسط دایمون سیرلز مترجم آثار کلاسیک قرن بیستم فرانسه به انگلیسی ترجمه شده  روز سه شنبه ۱۵ دسامبر با همکاری نشر آمازون منتشر و قبل از سال جدید میلادی در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.  

نظر شما