شناسهٔ خبر: 40884 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

میزگرد تخصصی نظام دانش (اجتماعی) و تهران برگزار می‌شود

میزگرد تخصصی، تهران و نظام دانش با حضور ابراهیم توفیق، عباس کاظمی، محمد فاضلی و حسن عماری برگزار می شود.

 

تهران

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ گروه مطالعات تهران وابسته به مؤسسه روایت در نظر دارد میزگردی تخصصی با موضوع نظام دانش و اثر آن بر شکل‌گیری تهرانِ کنونی با حضور تعدادی از صاحب‌نظران این حوزه برگزار نماید. حاصل این میزگرد و میزگردهای بعدی به همراه مصاحبه‌های مرتبط، در قالب یک کتاب توسط گروه مطالعات تهران (مؤسسه روایت) منتشر می‌شود. نخستین نشست از این مجموعه،  روز دوشنبه ۲۳ آذرماه از ساعت ۱۶ با حضور آقایان دکتر ابراهیم توفیق، دکتر عباس کاظمی، دکتر محمد فاضلی و مهندس عماری در محل مؤسسه به نشانی: خ ۱۶آذر، خ ادوارد براون، شماره ۱۲ برگزار خواهد شد.

نزدیک به یک دهه است که دانش اجتماعی به طور گسترده در خدمت مدیریت شهر تهران قرار گرفته است. در طی این مدت دانش اجتماعی در قالب طرحهای پژوهشی متعدد نظیر انواع اتاف‌ها، سندهای راهبردی، چشم‌اندازها، و غیره ادبیات تحقیقی گسترده‌ای درباره‌ شهر تهران تولید کرده است. دانش انباشت‌شده درباره‌ی تهران در این دوران منحصر به فرد است. هرگز در هیچ دوره‌ای این مقدار پژوهش درباره‌ تهران (و حتی دیگر حوزه‌های اجتماعی) صورت نگرفته است. حال وقتی اکنون به این تقریباً یک دهه می‌نگریم، پرسش‌هایی برانگیخته می‌شود. نشست تخصصی تهران و نظام دانش بنا دارد در پرتو این تجربه پیرامون پرسش‌ها و محورهای زیر به بحث بنشیند:

- در اثر چه عواملی مدیریت شهری در تهران به عالمان اجتماعی روی آورد؟ چرا در یک دوره‌ تاریخی خاص توجه محققان اجتماعی به تهران جلب شد؟

- تا پیش از این دوره، دانش اجتماعی چه کارهایی در زمینه‌ تهران انجام داده است؟ ویژگی‌های ممیزه‌ نگاه اجتماعی پیش و پس از این دوره چه بوده است؟

- طی ده سال گذشته چه نوع دانش اجتماعی‌ای درباره‌ تهران تولید شده است؟ بر چه اساس می‌توان ادبیات تحقیقی موجود را طبقه‌بندی کرد؟

- مهم‌ترین مضامینی که دانش اجتماعی به آن‌ها توجه کرده چه بوده است؟ دلیل برجستگی پاره‌ای از مضامین در تحقیقات اجتماعی چیست؟

- گستردگی پژوهش‌های اجتماعی شهری چه اثری بر ساخت نظام دانش اجتماعی در ایران داشته است؟

- چه رویکردهای نظری و مفهومی‌ای بیشترین نقش را در تحقیقات موجود درباره‌ تهران دارند؟

- سیاست پژوهشی شهرداری تهران در این دوره را چگونه می توان ارزیابی کرد؟ مختصات این سیاست پژوهشی چیست؟ افراد، نهادها و جریان‌های تأثیرگذار بر این سیاست پژوهشی کدام است؟

- مهم‌ترین نقایص و ایرادهای تحقیقات پژوهشی موجود چه چیزهایی هستند؟ چه بخشی از این کمداشت‌ها به سیاست پژوهشی مربوط است؟

- دامنه‌ی تأثیر پژوهش‌های اجتماعی در تهران به چه اندازه بوده است؟ آیا این پژوهش‌ها تأثیری (مستقیم یا غیرمستقیم) بر مدیریت شهری و زندگی شهروندان داشته اند؟

- مهم‌ترین راهکارهای ارتقای کیفیت پژوهشی درباره‌ تهران چه چیزهایی هستند؟

- نظام دانش از تجربه‌ تقریباً ده‌ساله‌ پژوهش درباره‌ تهران چه درس‌هایی می‌تواند بیاموزد؟

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌ ۶۶۱۷۶۱۲۳ تماس حاصل فرمایند.

نظر شما