شناسهٔ خبر: 40895 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار سه کتاب در حوزه علوم انسانی

کتاب‌های «هفده تناقض و پایان سرمایه‌داری»، «چشم‌اندازهای فلسفه تعلیم و تربیت» و «حاکمیت قانون و دموکراسی» منتشر شد.

 

1449653817341_5 (1).JPG

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ کتاب «هفده تناقض و پایان سرمایه‌داری» از دیوید هاروی با ترجمه خسرو کلانتری و مجید امینی، «چشم‌اندازهای فلسفه تعلیم و تربیت» از نل نادینگز با ترجمه رمضان برخورداری و «حاکمیت قانون و دموکراسی» از محمدحسین زارعی منتشر شده است.

*

«هفده تناقض و پایان سرمایه‌داری» نوشته دیوید هاروی با ترجمه خسرو کلانتری و مجید امینی، در ۴۲۴ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰۰۰ تومان در نشر کلاغ به بازار عرضه شده است. در توضیح پشت جلد کتاب آمده است: « اگر بخواهیم در این دوران سترون فکری از وقفه کنونی در تفکر سیاست‌ها و اصول سیاسی-اقتصادی رها شویم، روشن است که به چیزی متفاوت در زمینه شیوه‌های تحقیق و برداشت‌های ذهنی نیاز خواهیم داشت. هر چه باشد، موتور اقتصادی سرمایه‌داری بی‌شک دچار گرفتاری‌های فراوانی است؛ پت‌پت کنان و با این احتمال که هر دم از کار بازماند به حرکت ادامه می‌دهد، یا این جا و آن جا بی‌هیچ اخطاری می‌پُکد و نیازمند تعمیر اساسی می‌شود. در میان امید به یک زندگیِ سرشار از نعمت و فراوانی برای همگان در ادامه راه، نشانه‌های بسیاری از خطر در پس هر پیچ به چشم می‌خورد. به نظر نمی‌رسد کسی توانایی درک روشنِ این نکته را داشته باشد که سرمایه‌داری چگونه گرفتار چنین اوضاع نابسامانی شده است چه برسد به این که به چراییِ آن فکر کند. اوضاع اما همیشه چنین بوده است. چنان که مارکس زمانی بیان داشت، بحران‌های جهانی همیشه «تراکم واقعی و انطباق اجباری همه تناقض‌های اقتصاد بورژوایی» بوده‌اند. حل کردن آن تناقض‌ها باید چیزهای زیادی را درباره مسائل اقتصادی‌ای که این‌چنین گریبان‌گیر ما شده‌اند آشکار سازد. این کار بی‌شک ارزش کوشش همه‌جانبه را دارد.»

**

«چشم‌اندازهای فلسفه تعلیم و تربیت» نوشته نل نادینگز با ترجمه رمضان برخورداری، در ۳۵۲ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، به قیمت ۱۹۵۰۰ تومان در نشر نخستین منتشر شده است. در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است: «نل نادینگز (متولد ۱۹۲۹.م؛ دکترای فلسفه تربیت) در حوزه تعلیم و تربیت و علوم اجتماعی چهره‌ای شناخته‌شده است. مدرس مقاطع آموزشی (از ابتدایی تا دانشگاه) و مدیر و برنامه‌ریز درسیِ مدارس عمومی بوده است. نادینگز ۱۳ کتاب و حدود ۲۰۰ مقاله تألیف کرده است.

«چشم‌اندازهای فلسفه تعلیم و تربیت» گزارشی از فلسفه‌های تعلیم و تربیت در تاریخ آموزش و پرورش غرب و ارزیابی برخی از اندیشه‌های آن از دیدگاه فمینیستی است. گزارش ارزیابانه نادینگز مانع از تقریرِ‌ دقیق اندیشه تربیتی متعلق به گرایش‌های دیگر نبوده است، ارجاع به نوشته‌های داعیه‌داران رویکردهایی که از آن سخن گفته نشان‌دهنده تمایل او به رعایت انصاف است. رویکردی که او در پی بسط آن بوده است فارغ از چالش نیست، برخی از چالش‌هایی که متوجه اوست از درون خود نگرش فمینیستی شکل گرفته است. این کتاب در لابه‌لای تقریر آرای فلسفی و تربیتی دربردارنده نکته‌سنجی‌هایی است که افق‌های نوینی را به سوی پژوهشگران در عرصه فلسفه تعلیم و تربیت می‌گشاید.»

***

کتاب «گفتارهایی در حقوق عمومی مدرن حاکمیت قانون و دموکراسی» نوشته محمدحسین زارعی، در ۳۱۹ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، به قیمت ۲۴۰۰۰ تومان در انتشارات خرسندی منتشر شده است. در دیباچه کتاب آمده است: «دوستان و دانشجویان اصرار می‌کردند تا مجموعه مقالات خود را که در مجلات مختلفی منتشر شده‌اند، در یک مجلد به چاپ برسانم تا امکان بهره‌برداری مطلوب و دسترسی آسان به آن‌ها امکان‌پذیر باشد. نهایتا به این فکر افتادم تا برخی از مقالات خود را با محوریت حاکمیت قانون و دموکراسی به چاپ برسانم تا هدف فوق میسر شود. از این رو، مقالاتی مورد گزینش قرار گرفتند تا دو موضوع بنیادین حقوق عمومی مدرن را بازتاب دهند. همان‌طور که ملاحظه خواهید کرد، مسائل بنیادین مقالات منتخب حول محور حاکمیت قانون و دموکراسی قرار دارند. هر چند گفتمان‌های حاکمیت قانون و دموکراسی پیشینه‌ای طولانی در اندیشه‌های حقوقی و سیاسی دارند، لیکن دگرگونی مفاهیم فوق و نسبت آن‌ها با مباحث حکمرانی و دولت در دنیای مدرن و بویژه ارتباط آن با معرفت حقوق عمومی (مدرن) امری نو و جدید تلقی می‌شود.

برای آن‌که مقالات منتخب قابلیت استفاده بهتر داشته باشند، سعی کرده‌ام تا آن‌ها را بر مبنای مباحث نظری، حقوق اساسی و نهایتا حقوق اداری ترتیب‌بندی کنم. همچنین گفتارها را ویرایش شکلی و برخی از آن‌ها را ویرایش محتوایی کرده‌ام و از این رو، گفتارهای منتشره کاملا با نسخه‌های اولیه منطبق نیستند. این اصلاحات در مورد مصاحبه‌ها بیشتر رعایت شده است و دلیل آن این است که قصد داشته‌ام نظرات اخیر خود را هر چند کوتاه و موجز در مصاحبه‌ها منعکس کنم.»

نظر شما