شناسهٔ خبر: 40915 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت الله مهدوی کنی؛ پیشگام ایده علوم انسانی اسلامی

سعید مهدوی کنی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بی شک مرحوم آیت الله مهدوی کنی را باید پیشگام طراحی و پیاده سازی ایده علوم انسانی اسلامی پس از انقلاب ایران دانست.

 

سعید مهدوی کنی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همایش «الگوی نوین دانشگاه اسلامی در اندیشه آیت الله مهدوی کنی» صبح امروز دوشنبه ۲۳ آذرماه با سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمد سعید مهدوی کنی و دکتر صدیقه مهدوی دبیر علمی این همایش و دکتر عادل پیغامی، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با ارائه مقالات برگزیده در مجموعه دانشگاهی پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

صدیقه مهدوی کنی در این همایش گفت: سخن از مردی است که از جنس جامعیت بود. انسانی پرهیزگار، اندیشمندی پارسا، فقیهی مجاهد، حکیمی بصیر، سیاستمداری صادق و با گذشت انقلابی صریح، مدیری صبور و بردبار و در عین حال مصداق اسماء جلال که بر سر ظالمان، قهار و جبار بود و سیره مبارزاتی اش آینه جمع صفات.

وی افزود: او در زمانه ای دانشگاه امام صادق(ع) را پایه گذاری کرد که بسیاری در فکر توسعه حوزه های علوم انسانی مبتنی بر اندیشه های غربی بودند. دانشگاه را بنا نهاد تا با سبکی جدید در علم آموزی و با جذب شاگردان شایسته، محمل و محفلی برای تربیت اندیشمندان و متفکران و دانشمندان مسلمان امروز جامعه باشد.

دبیر علمی همایش الگوی نوین دانشگاه اسلامی در اندیشه آیت الله مهدوی کنی ادامه داد: یکی از اهداف کلان مرحوم آیت الله مهدوی کنی، طراحی، اجرا و اشاعه الگوی نوین دانشگاه اسلامی بود که در پیوند با حوزه های علمیه، دانشگاهی در سطح دانشگاه های مرجع کشور پدید آمد. جهت نیل به این اهداف، در گام نخست، با تلفیق علوم انسانی رایج در دانشگاه های کشور و دروس معارف اسلامی و آمیخته نمودن آن با اصول تربیتی و اخلاقی مرسوم در حوزه های علمیه، نظام علمی دانشگاه را شکل داد. در گام بعدی، تولید و اشاعه دانش اسلامی تخصصی هدفمند در رشته های علمی مورد نیاز را هدف گذاری کرد تا در حوزه تولید، تحول و ارتقا، علوم انسانی-اجتماعی، گامهای جدی تری برداشته شود و بر اثر آن، در محتوای برنامه های درسی آموزش عالی با توجه به نیازهای جامعه اسلامی ایران تحولی انسانی صورت گیرد و اکنون که ایشان از میان ما رخت بربسته است، برآنیم اندیشه او را با برگزاری بزرگداشت شایسته زنده نگه داریم.

دکتر عادل پیغامی، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه این همایش گفت: باید ابعاد و محورهای اندیشه آیت الله مهدوی کنی در تأسیس و تشکیل دانشگاه اسلامی به درستی شناخته شوند. اگر چه در طول تاریخ اقامه حق از سوی ۱۲۴ هزار انبیایی که آمدند صورت گرفت و علمای زیادی زحمت و خون دلها خوردند تا این امر تحقق یابد باید گفت انقلاب اسلامی ایران ثمره این تلاش و خون دلهای انبیا و علمای تشیع در طول تاریخ است و آیت الله مهدوی کنی هم به عنوان شاگردی از مکتب انبیا بود که موسس حرکت و بیداری جدید اسلامی شد. ایشان یک فرد نبود بلکه به تنهایی عصاره ای از حرکت و جنبش انبیا و ائمه اطهار و شاگرد وفادار امام خمینی(ره) بود. باید گفت همانطوری که امام ناشناخته ماندند ابعاد شخصیتی مرحوم آیت الله مهدوی کنی در آینده بیشتر و بهتر نمود خواهد یافت.

وی افزود: اگر انبیا و ائمه می خواستند دانشگاه اسلامی بسازند برای من نزدیکترین تقریر برای این منظور همین تأسیس دانشگاه امام صادق(ع) است که توسط آیت الله مهدوی کنی پایه ریزی شد. این دانشگاه اسلامی برایند همه آن چیزی است که از اسلام ناب محمدی(ص) می توان فراگرفت. ایشان با دارا بودن مقامات و پست های حکومتی والا و توانایی ادامه دادن آنها، همه را رها کرد و به خدمت به دانشگاه اسلامی مشغول شد.

وی افزود: با وجود حوزه های علمیه و دانشگاه های مدرن امروزی ایشان حتی معتقد به تلفیق این دو نهاد نبود بلکه دانشگاه اسلامی ای بنا نهاد که از همه علوم مدرن و امروزی استفاده کرد اما هدفش انسان سازی و توجه به معنویت بود. تولید عالم اسلامی در نظر ایشان مهمتر از تولید علوم انسانی است. وی معتقد بود اگر عالم اسلامی نداشته باشیم علوم انسانی اسلامی هم نخواهیم داشت. وقتی به ایشان آمار می دانند مثلا فلان موسسه یا پژوهشکده این قدر آمار مقاله و کتاب علمی دارد، می گفت برای ما انسان سازی مهم است کمیت را رها کنید. عده ای دنبال اقتصاد یا سیاست اسلامی بودند ولی ضد اقتصاد اسلامی شدند ولی ایشان می گفت با تربیت عالم اسلامی اقتصاد اسلامی هم خود به خود می آید. به نظر ایشان علم و دانش باید در دست آدم مخلص باشد. نباید به کسانی که سوء استفاده از علم می کنند جولان داد و باید یک نگاه توحیدی به علم داشت.

سعید مهدوی کنی، ریاست دانشگاه امام صادق(ع) نیز در ادامه این همایش گفت: بی شک مرحوم آیت الله مهدوی کنی را باید پیشگام طراحی و پیاده سازی ایده علوم انسانی اسلامی پس از انقلاب ایران دانست. وی علم دینی را نظامی معرفتی مبتنی بر جهان بینی اسلامی با ریشه های فلسفی و کلامی می داند و بر این باور است که استخراج و استنباط این نظام معرفتی در عین داشتن ریشه های فلسفی و کلامی، با رهیافتی فقاهتی در مواجهه با متون دینی امکان پذیر است. از دیدگاه وی در این مواجهه لازم است از تلاقی یافته های علم مدرن و سکولار با متون دینی و پرسش های حاصل از این تلاقی غفلت نورزید و به نحوی روشمند از این برخورد استقبال نمود.

وی افزود: ایشان به نظریه پردازی در حوزه تولید علم دینی بسنده نکرد و پای از دایره تئوری فراتر نهاد و با تأسیس نهادی علمی، دست به کار تطبیق و پیاده سازی آن در قالب برنامه آموزشی-پژوهشی مدونی گردید. این نهاد با شعار دانشگاه اسلامی مرجع، هویتی مستقل از دیگر موسسات آموزشی یافته است. منحصر به فرد بودن این نهاد در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی را می توان حاصل نگاه ویژه ایشان به ساختار، برنامه ریزی درسی، معلم و متعلم به عنوان اصلی ترین مولفه های هویت بخش به این دانشگاه دانست.

سعید مهدوی کنی تصریح کرد: از مهمترین شاخصه های این نگاه می توان به برنامه ریزی تلفیقی با رویکردی میان رشته ای، پیوند علمی حوزه و دانشگاه با تقدم بر تعلیم و تزکیه دینی بر تولید علم، جریان سازی علمی، برگزیدن و تربیت هدفمند نیروی انسانی اعم از آموزگار و آموزنده اشاره نمود.

نظر شما