شناسهٔ خبر: 40917 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جذب نویسندگان جوان و مستعد

جذب نویسندگان جوان و مستعد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امین صدیقی رییس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی با اشاره به فعالیت های این مرکز که حدود سه ماه از تاسیس آن می گذرد به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون مینی سریال «غیر علنی» توسط مهدی حمزه و حسین تراب نژاد روزهای پایانی نگارش خود را می گذراند که در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی پخش خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر مجموعه های این مرکز یادآور شد: همچنین سریال «بیمار استاندارد شده» به قلم بهرام توکلی و سعید آقاخانی برای پخش در نوروز ۹۵ در حال نگارش است و مجموعه اپیزودیک «در قصه ها زندگی می‌کنند» نیز با روش کارگاهی توسط گروهی از نویسندگان جوان در مرکز به رشته تحریر درآمده است. مجموعه های نمایشی دیگری نیز در ژانرها و موضوعات گوناگون با درجه کیفی الف و الف ویژه در مرحله پژوهش و نگارش قرار دارد.

فیلمنامه های در دست تولید مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صداوسیما

رییس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی درباره این آثار و اینکه آیا تولید آنها به مرکز امور نمایشی سیما سپرده خواهد شد یا خیر، عنوان کرد: مرکز فیلم و سریال برون مرزی سازمان صداوسیما که مسئولیت آن با بنده است در ساختار جدید در قالب گروه فیلم و سریال به مرکز گسترش فیلمنامه نویسی پیوسته است، بنابراین هرسه این مجموعه ها در گروه فیلم و سریال مرکز گسترش به تولید خواهد رسید.

وی درباره روند فعلی تولید هر یک از این فیلمنامه ها عنوان کرد: «غیر علنی» در مرحله پیش تولید قرار دارد و پیش بینی می شود اوایل دی ماه وارد مرحله تولید شود. «بیمار استاندارد شده» نیز پس از اتمام نگارش فیلمنامه از اواخر دی ماه کلید خواهد خورد. همچنین تصویربرداری «در قصه ها زندگی می کنند» بهمن ماه جاری آغاز خواهد شد. فیلمنامه های دیگری هم در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی در حال نگارش است که با توجه به حجم متون تولیدی مرکز، ساخت بخشی از این فیلمنامه ها به مرکز امور نمایشی سیما سپرده خواهد شد.

صدیقی در ادامه درباره سیاست های مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی تصریح کرد: مرکز گسترش اهتمام جدی در تولید آثار نمایشی پس از تکمیل فرآیند نگارش فیلمنامه دارد. پژوهش‌محور بودن فیلمنامه های تولیدی مرکز با استفاده از کارشناسان زبده مرتبط با موضوع هر فیلمنامه یکی دیگر از اولویت های مرکز گسترش فیلمنامه نویسی سازمان است که به طور جدی دنبال می شود. در مرحله پسانگارش نیز جانمایی پیام های اخلاقی و فرهنگی در موقعیت ها و سکانس های مناسب در دستور کار ماست.

توجه به شیوه های نوین نگارشی در رسانه ملی

وی با اشاره به اینکه قرار است شیوه های نوین نگارش آثار نمایشی در دستور کار مرکز گسترش قرار بگیرد، عنوان کرد: توجه ویژه به شیوه های نگارش کارگاهی با طیف های گوناگون نویسندگان در تولید مجموعه های نمایشی که موجب تقویت و تسریع فرآیند نگارش می شود در این مرکز دنبال می شود. در این راستا سهمی برای نگارش فیلمنامه های اقتباسی اختصاص داده شده است که با راه اندازی کارگاه اقتباس متشکل از نویسندگان جوان و دانش آموخته ادبیات نمایشی از متن اصلی رمان هایی که تاکنون به فارسی ترجمه نشده اند، پیگیری شده و از برنامه های ویژه مرکز محسوب می شود.

رییس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه های ویژه ای که در این مرکز در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: راه اندازی سامانه فرآیند ثبت، بررسی و پاسخگویی طرح ها و فیلمنامه های ارائه شده از اقدامات مهم مرکز در تسهیل و روان سازی فرآیند دستیابی به آثار ارزشمند نمایشی است. این سامانه می تواند بستری مناسب برای ارتباط نویسندگان در همه نقاط کشور ایجاد کند.

نویسندگان جوان و مستعد جذب می شوند

وی ادامه داد: راه اندازی سایت مرکز به نشانی www.scriptwritingpc.ir به منظور اطلاع رسانی برای برنامه ها، تولیدات و سایر فعالیت های آموزشی و پژوهشی مرکز، ایجاد بانک اطلاعات متون نمایشی، نویسندگان و... از جمله برنامه های در دست اجرای مرکز گسترش فیلمنامه نویسی است. جذب و آموزش نویسندگان جوان و مستعد از دیگر اولویت های مرکز است که با حضور استادان برجسته با اتکا به منابع روز فیلمنامه نویسی در قالب کارگاه های آموزشی برگزار می شود.

صدیقی از انتشار بسته های آموزشی روش های نوین نگارش آثار نمایشی تلویزیونی خبر داد و بیان کرد: با توجه به محدودیت ادبیات فیلمنامه نویسی، انتشار منابع در حوزه سینما و فقدان منابع معتبر در زمینه نگارش آثار نمایشی تلویزیونی، مرکز در نظر دارد بسته های آموزشی مرتبط با نگارش آثار نمایشی تلویزیونی را تدوین و منتشر کند.

حوزه نمایشی یکی از دغدغه های اصلی ریاست سازمان در دوره جدید است

رییس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی درباره هدف از تشکیل شورای عالی فیلمنامه و بررسی فیلمنامه های نمایشی با حضور ریاست سازمان صداوسیما، عنوان کرد: با توجه به اهمیت و جذابیت آثار نمایشی برای مخاطب تلویزیون به عنوان بستری مناسب برای انتقال غیرمستقیم پیام و نیز حساسیت و پیچیدگی های فرآیند تولید اینگونه آثار، حوزه نمایشی یکی از دغدغه های اصلی ریاست سازمان در دوره جدید است. بنابراین شورای عالی فیلمنامه از اوایل انتصاب آقای سرافراز با هدف ایجاد تمرکز و جلوگیری از هرگونه موازی کاری در تولید آثار نمایشی معاونت های سیما، استان ها، برون مرزی و بسیج سازمان به طور منظم و هفتگی برگزار می شود.

وی در پایان گفت: حضور رییس سازمان صداوسیما در این شورا فرصتی مغتنم برای انتقال مبانی مورد نظر وی به مجاری تولید آثار نمایشی در سازمان است تا در آینده شاهد آثاری با داستان های جذاب و محتوای مؤثر و تنوع ژانری و مضمونی روی آنتن شبکه های سیما باشیم. البته با توجه به روند طولانی تولید آثار نمایشی، ان شاءالله نتیجه کار به تدریج به جدول پخش خواهد رسید.

نظر شما