شناسهٔ خبر: 40935 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عکس‌هایی از لهستان به ایران آمد/ دیپلماسی فرهنگی با کمک تئاتر

علی مرادخانی در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس لهستان از دیپلماسی فرهنگی که بین ایران و کشورهای صاحب نظر به وجود آمده است ابراز خرسندی کرد و گفت ایران نیز قرار است هفته فرهنگی در لهستان برگزار کند.

 

علی مرادخانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ عصر روز گذشته ۲۳ آذرماه دومین روز از هفته تئاتر لهستان با افتتاح نمایشگاه عکس های ماگداهوکل (Ms. Magda HUECKEL) در مجموعه تئاتر شهر همراه بود. افتتاح این نمایشگاه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، ژولیوس گویلو سفیر کشور لهستان، پریسا مقتدی رییس تئاتر شهر، مهرداد رایانی مخصوص مدیر بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر، میلاد نیک آبادی و تعدادی از هنرمندان لهستانی برگزار شد.

بعد از مراسم افتتاح نمایشگاه حضار با حضور در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر به سخنرانی پرداختند.در ابتدا مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: پیشنهاد برگزاری هفته فرهنگی لهستان در ایران از طرف سفارت فرانسه مطرح شد و ما هم از آن استقبال کردیم. اهالی تئاتر با هنرمندان لهستانی همچون گروتفسکی، مروژک و... آشنا هستند اما این برنامه جهت آشنایی بیشتر با تئاتر لهستان تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: در این هفته فرهنگی تلاش شده هنرمندان هردو کشور با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند و در این راستا جلساتی هم با منتقدان ایرانی و لهستانی برپا خواهیم کرد. امیدوارم این برنامه شروعی باشد برای برگزاری هفته های تئاتر کشورهای دیگر در ایران و همچنین حضور ایران در کشورهای دیگر. همچنین علاقه مندیم که نمایش های موفق تئاتر لهستان در ایران اجرای عمومی نیز داشته باشند.

در ادامه ژولیوس گویلو سفیر کشور لهستان با ابراز خرسندی از برگزاری هفته تئاتر لهستان در ایران بیان کرد: امسال در لهستان سال تئاتر است و من خوشحالم که به این بهانه هفته فرهنگی تئاتر لهستان در ایران برگزار شده است. در این هفته ما اقدامات و فعالیت‌های متعددی را پیش‌بینی کرده‌ایم که شامل اجراهای صحنه‌ای، خیابانی، سخنرانی و نمایشگاه خواهد بود که این برنامه ها با همکاری سفارت لهستان و وزارت فرهنگ و ارشاد شکل گرفته است. برپایی این هفته ایده بسیار خوبی است که باید قدردان آن بود. معتقدم این حرکات فرهنگی بهتر از اقدامات اقتصادی است.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد نیز با اشاره به مشکلات مالی که امسال تئاتر ایران با آن مواجه است، گفت: در بخش دیپلماسی فرهنگی تلاش می کنیم با کشورهای دیگر تعامل داشته باشیم و با کشورهایی که در زمینه تئاتر صاحب نظر هستند تعامل داشته باشیم.

وی افزود: لهستان کشوری صاحب فرهنگ و هنر است و در هر جشنواره خارجی شاهد حضور گروهی از این کشور هستیم. خوشحالیم که توانستیم تئاتر این کشور را به مردم ایران هم بشناسانیم. امیدواریم این حرکت فرهنگی ادامه یابدو هنرمندان دیگری که در زمینه های دیگر هنری فعال هستند بتوانند در ایران حضور یابند و متقابلا این اتفاق برای هنر ایران نیز بیفتد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت هایش متذکر شد: با آقای مهمان پرست سفیر ایران در لهستان نیز جلساتی داشتیم که امیدوارم در آینده یا نزدیک بتوانیم چنین هفته فرهنگی را در کشور لهستان نیز برگزار کنیم.

در نمایشگاه عکس ماگدا هوکل با عنوان «تماشای ارواح، عکاسی بدن های انسان. تئاترلهستان از طریق لنز ماگدا هوکل»  ۳۴ تصویر از بهترین نمایش های تئاتر لهستان که در داخل و خارج از این کشور و در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ اجرا داشته اند به نمایش در آمده اند. این نمایشگاه عکس برای نشان دادن آثار کارگردانان لهستانی (کریشتوفوار لیکووسکی، مایا کلوسکی، یان کلاتا و کریستین لوپا) به تماشاگران ایرانی برنامه ریزی شده است.

هفته تئاتر لهستان با همکاری امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی، سفارت لهستان در ایران و دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از ۲۱ تا ۲۶ آذر ماه جاری در مجموعه تئاتر شهر، پارکینگ تالار وحدت، تئاتر تهران، تالار رودکی و دانشگاه تهران برگزار می شود.

نظر شما