شناسهٔ خبر: 40936 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیشنهاد برپایی جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ابتدا در استان‌ها و سپس به صورت ملی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد درباره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، گفت: اگر از سال آینده ابتدا جشنواره‌ای برای روستاهای هر استان برگزار شود و رقابت استانی انجام شود سپس برگزیدگان هر استان در جشنواره سراسری شرکت داده شوند، هم کار انتخاب روستاهای دوستدار کتاب آسان‌تر می‌شود و هم در سطح استان‌ها شور و رقابتی بین روستاها به وجود می‌آید.

پیشنهاد برپایی جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ابتدا در استان‌ها و سپس به صورت ملی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی غیاثی‌ندوشن در گفت‌وگویی با اشاره به حضور گسترده روستاهای استان یزد در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، اظهار کرد: امسال بیش از ۷۰ روستای استان یزد، در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شرکت و آثار خود را ارسال كرده‌اند.
 وی افزود: این روستاها طرح‌ها و ایده‌های خود را برای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ارسال کرده‌اند تا علاوه بر ارسال این طرح‌ها و ایده‌ها به دبیرخانه روستاها و عشایر دوستدار کتاب در تهران، در سطح استان یزد هم از هر شهرستان یک روستا که برنامه‌های بهتری دارد، انتخاب شود.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان این‌که در سطح استان یزد هم جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزار شد، گفت: این موضوع مقدمه ای است تا بتوانیم در طول سال برنامه جامع و مستمری برای روستاهای این استان داشته باشیم و به امور فرهنگی آنها کمک کنیم.
 وی درباره اشتراکات جشنواره روستاهای دوستدار کتاب استان یزد و جشنواره سراسری روستاها و عشایر دوستدار کتاب، گفت: رقابت در سطح ملی دشوارتر است زیرا روستاها از سراسر کشور طرح‌هایی را به این جشنواره ارسال می‌کنند. در سطح استان یزد هم با وجود اشتراکات فرهنگی و در عین حال تنوع فرهنگی که بین شهرستان‌های استان یزد و روستاهای مختلف وجود دارد، سعی شده برنامه‌های ارائه شده، تنوع فرهنگی در شهرستان‌ها و روستاهای مختلف را نشان دهد که از این جهت اشتراکاتی هم با جشنواره سراسری دارد.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: قرار بر این است که برنامه تمام روستاهایی که در جشنواره روستاها و عشاير دوستدار كتاب در يزد شرکت کرده‌اند، به جشنواره سراسری ارسال شود و این دبیرخانه مرکزی است که باید انتخاب نهایی را انجام دهد.
 وی با اشاره به برگزاری جشنواره روستاها و عشاير دوستدار كتاب در استان يزد، اظهار کرد: به یازده روستای برگزیده این جشنواره، مبلغ ۲۰ میلیون ریال کتاب اهدا می‌شود. علاوه بر آن، یکی دیگر از امتیازات در نظر گرفته شده این است که ایده‌ها و برنامه‌های برتر روستاهای برگزیده در روستاهای دیگر هم اجرایی شوند. البته ممکن است برخی از طرح‌ها نیاز به اعتبار و زمان زیادی داشته باشند اما با اولویت طرح‌هایی که نیاز به اعتبار و زمان زیادی ندارند، اجرایی خواهند شد.
 غیاثی‌ندوشن یادآور شد: سال گذشته در جشنواره سراسری روستاها و عشایر دوستدار کتاب و در جریان رقابت بین روستاهای کشور، ۱۰ روستای برتر انتخاب شدند که یکی از آنها از روستاهای استان یزد بود.
 وی با تأکید بر این‌که اجرای طرح‌هایی مانند جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کاری فرهنگی در روستاها و عشایر است، اظهار کرد: این طرح‌ها در بخش خصوصی، انگیزه به وجود می‌آورد که در کنار دولت به این موضوع ورود پیدا کند تا یک حرکت چند سویه انجام شود و بتوانیم تأثیرات آن را در روستاها در آینده مشاهده کنیم.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پاسخ به این پرسش که «تجربه جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در استان یزد تا چه اندازه می‌تواند در برگزاری جشنواره ملی روستاها و عشاير دوستدار كتاب و همچنین در استان‌های ديگر مؤثر و قابل استفاده باشد؟» گفت: به نظر می‌آید اگر از سال آینده در ابتدا جشنواره‌ای برای روستاهای هر استان برگزار و رقابت استانی انجام شود و سپس برگزیدگان هر استان در جشنواره سراسری شرکت داده شوند، هم کار انتخاب روستاهای دوستدار کتاب آسان‌تر می‌شود و هم در سطح استان‌ها شور، شوق و رقابتی بین روستاها به وجود می‌آید.
 غیاثی‌ندوشن عنوان کرد: این موضوع برای سال‌های آینده می‌تواند الگوی خوبی در تغییر سبک برگزیدن برترین‌ها باشد تا در نهایت انتخاب بهتری انجام شود.

نظر شما