شناسهٔ خبر: 40942 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراقبی: بدیع‌الزمان فروزانفر شعرش را فدای فرهنگ و ادب ایران کرد

غلامحسین مراقبی، پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ در مراسم سومین جشنواره «بدیع الزمان فروزانفر» گفت: فروزانفر اگر به شعر می‌پرداخت شاعر بزرگ و سرشناسی می‌شد اما عمر خود را صرف پژوهش در ادبیات کرد. در واقع فروزانفر شعرش را فدای فرهنگ و ادب ایران کرد.

 

مراقبی: بدیع‌الزمان فروزانفر شعرش را فدای فرهنگ و ادب ایران کرد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ به مناسبت برپایی سومین جشنواره بدیع‌الزمان فروزانفر و آغاز فعالیت موزه، کتابخانه و پژوهش سرای استاد بدیع الزمان فروزانفر در بشرویه، مراسم تجلیل از برگزیدگان هیات امناء آثار فروزانفر با حضور محمدرضا حسن امیرخانی، رییس هیات مدیره بانک ایران زمین، دکتر محمدرضا حاتمی، عضو هیات علمی ژئوفیزیک دانشگاه تهران، محمدرضا فرقانی، کارشناس امور بین الملل و دکتر غلامحسین مراقبی، دبیر سومین جشنواره استاد فروزانفر به همت موسسه خانه کتاب و بانک ایران زمین عصر سه سنبه 24 آذرماه در باغ موزه نگارستان برگزار شد.
 
غلامحسین مراقبی در این مراسم با اشاره به نحوه آغاز فعالیت این هیات امناء اظهار کرد: هیات امناء استاد فروزانفر حدود سه سال است که فعالیت خود را  با هدف شناسایی، قدردانی و تجلیل از پایان نامه‌ها، مقالات و پژوهش‌های حوزه ادبیات آغاز کرده است.

وی ادامه داد: فروزانفر از مهد ادبیات کشور یعنی خراسان جنوبی برخاست و بدون شک می توانست شاعر بزرگی شود، اما دغدغه ادبیات اجازه فعالیت زیاد را به وی نداد و تمام عمر خود را صرف تحقیق و پژوهش ادبی کرد. در واقع شعرش را فدای فرهنگ و ادب ایران کرد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ با اشاره به راه اندازی پژوهش‌سرا، موزه و کتابخانه فروزانفر در بشرویه گفت: به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر و شهرداری بشرویه قرار است موزه، پژوهش‌سرا و کتابخانه فروزانفر در بشرویه راه اندازی شود تا محلی برای فعالیت اهالی فرهنگ و ادب در این منطقه باشد. همچنین با قراردادی که با دانشگاه تهران منعقد شده، قرار است آثار فروزانفر به صورت انحصاری از سوی انتشارات این دانشگاه بازچاپ شود.

فعالیت‌های ادبی ما در سطح منطقه کم شده است

در ادامه این نشست عباس جعفر زاده از اعضای هیات امناء در بشرویه پشت تریبون آمد و اظهار کرد: باید پیش از هرچیز به نمایندگی از مردم بشرویه از زحمات شبانه روزی هیات امنا استاد فروزانفر تشکر کنم چراکه افراد حاضر در هیات امنا در مدت سه سال فعالیت خود زحمات فراوانی کشیدند.

وی ادامه داد: خوشبختانه نسل امروز مشتاق هستند تا بزرگان علمی و ادبی کشور را بشناسند و از تجربه آن‌ها استفاده کنند و این اتفاقات انگیزه‌ای شده تا برای شناساندن فروزانفر به مردم تلاش کنیم و از تلاش خسته نشویم. امیدوارم با فعالیت های ما بشرویه که از دیرباز به اخلاق‌شهر معروف بوده است به خوبی به مردم معرفی شود و مردم با فرهنگ، تمدن و سبک زندگی مردم بشرویه بیشتر آشنا شوند چراکه مردم این شهر توجه ویژه ای به فرهنگ، ادب و انسانیت دارند و الگوی مناسبی برای جامعه هستند.

نماینده مردم بشرویه در این نشست در توضیح چگونگی راه‌اندازی پژوهش سرای فروزانفر گفت: منزل اجدادی فروزانفر در بشرویه به شهرداری واگذار شده بود که خوشبختانه توانستیم با تلاش‌ها و پیگری زیاد و همکاری شورای شهر و شهرداری بشرویه این منزل را در اختیار هیات امناء فروزانفر قرار دهیم و قرار شد این منزل پس از بازساری به موزه، کتابخانه و پژوهش‌سرای استاد فروزانفر تبدیل شود. امیدوارم با هماهنگی و تلاش های دوستان این مراسم سال آینده در بشرویه برگزار شود.

وی ادامه داد: ادبیات ایران از رودکی و خراسان فعالیت خود را آغاز کرده است، بنابراین باید تلاش کنیم تا توجه بیشتری به این‌گونه پایگاه های ادبی ایران شود. اگر کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و تاجیکستان ادعا می کنند که رودکی، مولوی و ابوعلی سینا متعلق آنهاست به این دلیل است که فعالیت های ادبی ما در سطح منطقه کم شده است.

وی افزود: باید تلاش کنیم که این‌گونه جشنواره ها در سطح بین‌المللی برگزار شود تا به این کشورها بگوییم که اگر مولوی و رودکی به شما تعلق دارد پس چرا شعرهای این شاعران به زبان پارسی است و به زبان شما شعر نگفته اند.

اعلا ستوده دیگر سخنران این نشست با اشاره به سفر خود به بشرویه اظهار کرد: در سفر خود به بشرویه متوجه شدم که در این شهرستان پتانسیل بسیار زیادی در حوزه ادبیات وجود دارد و عده زیادی هستند که علاقمندند تا راه فروزانفر را ادامه دهند. به همین دلیل پیگیر راه اندازی این پژوهش‌سرا در بشرویه هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از آثار و نوشته های فروزانفر به صورت پراکنده موجود است و بخشی دیگری از آثار نیز نیمه کاره باقی مانده است که باید این آثار جمع آوری و تکمیل شود تا در اختیار دوستداران ادبیات قرار گیرد.
 
 در پایان این مراسم از افراد زیر قدردانی و تجلیل شد:

غلامحسین مراقبی، نویسنده کتاب «ساخت واژه های مولوی در کلیات شمس»، سید محسن هاشمی ،مدیرعامل بانک ایران زمین، سید روح الله فریدونی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد بشرویه، محمدرضا حسن امیرخانی، رییس هیات مدیره بانک ایران زمین، دکتر ایرج الله دادی، رییس انتشارات دانشگاه تهران
 
همچنین از علی خانپور، مهدی سالاری، عباس جعفر زاده، حسین اسدی مقدم، محمود جنیدی جعفری و حسین اسدالهی برای فعالیت در این بنیاد قدردانی شد. 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۹-۲۶ ۰۸:۳۱سلام 0 0

    اسم دكتر محمدرضا اميرحسنخاني اشتباه نوشتيد لطفا اصلاح كنيد
                                

نظر شما