شناسهٔ خبر: 40954 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«فنون بلاغت و صناعات ادبی» تألیف «جلال الدین همایی» منتشر شد

کتاب «فنون بلاغت و صناعات ادبی» تألیف استاد «جلال الدین همایی» را نشر سخن منتشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب «فنون بلاغت و صناعات ادبی» تالیف استاد علامه «جلال الدین همایی»در تعریف و شروط فصاحت و بلاغت، آداب سخندانی و سخنوری و فن صنایع بدیع لفظی است.

یکی از ویژگی های کتاب فنون بلاغت و صناعات ادبی این است که کتاب چنان ساده و قابل فهم و خالی از حشو و زواید نوشته شده است که علاوه بر تالیف برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی برای دانشجویان رشته های دیگر و همچنین سایر طبقات و اصناف قابل استفاده می باشد و عموم کسانی که بر حسب ذوق و استعداد فطری، طالب آموختن فنون ادبی باشند، هر کدام به قدر استعداد و معلومات خود می توانند از نوشته های کتاب بهره بگیرند. برخی از عناوین این کتاب عبارت اند از: نظم و نثر ، نثر مسجع و نثر مرسل ، فن بلاغت رياف فن بدیع ، بلاغت کلام و متکلم ، صنایع بدیع ، تسجیع،  ترصیع، حسن تخلص، شریطه، تجدید مطلع و...

جلال‌الدین همایی ادیب، شاعر، ریاضی‌دان و مورّخ معاصر است. همایی قرآن را از حفظ داشت و در شعر تخلصش «سنا»بود. همایی در سیزدهم دي ماه سال‌ ۱۲۷٨ ‌ در اصفهان‌ به‌ دنيا آمد . پدرش‌ ميرزا ابوالقاسم‌ محمد نصير متخلص‌ به‌ طرب‌ و جدش‌ ملا محمدرضا همای‌ شيرازی‌ هر دو از شعرا و دانشمندان‌ معروف‌ عصر خود بودند.  برخی از آثار همایی عبارت اند از: مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة، تصوف اسلامی تالیف عزّالدین محمود کاشانی (تصحیح و تعلیقات)، تاریخ ادبیات ایران، تفسیر مثنوی مولوی  ، مولوی‌نامه   و اسرار و آثار واقعه کربلا.

کتاب حاضر را انتشارات سخن در قطع وزیری و شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۳۹ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما