شناسهٔ خبر: 40964 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یحیی یثربی: نمی‌خواهیم دانشجو خود، یک پژوهشگر باشد

یحیی یثربی گفت: ما نمی‌خواهیم که دانشجو، خود، یک پژوهشگر باشد و در جستجوی علم بر بیاید. می‌خواهیم حرف و نظریه دانشمندان را به او القا کنیم.

 

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ یحیی یثربی از پژوهشگران حوزه فلسفه و ادبیات به هنرآنلاین گفت: مادامی که صنعت ما وابسته است و مستقل نشده و همچنین تا زمانی که مدیریت، سلیقه‌ای است، مسئله پژوهش در دانشگاه‌ها جایگاهی نخواهد داشت. در زمان دولت سازندگی طرحی را در دست اجرا داشتیم که طی آن، صنعت و صنایع باید با دانشگاه ارتباط می‌داشتند و با همراهی اهالی دانشگاه، کارهای پژوهشی انجام دهند اما این امر تحقق پیدا نکرد.

او گفت: در کشورهای اروپایی تیراژ کتاب زیاد است؛ زیرا افراد خودشان را نیازمند آموزش می‌بینند اما درکشورهای توسعه نیافته چنین نیست. کسانی که بتوانند چرخه زندگی را به درستی به حرکت در بیاورند متخصص قلمداد می‌شوند.

او با اشاره به تجربیات شخصی‌اش ادامه داد: شخصا چهار سال ریاست دانشگاه کردستان را بر عهده داشتم. در سمینارهایی که شرکت می‌کردم، بسیاری بر این عقیده بودند که ارتباط میان دانشگاه و جامعه قطع شده است. یعنی دانشگاه برای خودش حرف می‌زند و جامعه هم اصول و حرف خود را دنبال می‌کند. این می‌تواند یکی از دلایل توسعه نیافتگی باشد، ما هنوز به تخصص و پژوهش ایمان نیاورده‌ایم.

یثربی در پایان گفت: ما در دنیایی تخصص محور زندگی می‌کنیم. ما در وضعیتی قرار داریم که حتی نمی‌توانیم تفکر و اندیشیدن را به درستی آموزش دهیم. یعنی نمی‌خواهیم که دانشجو، خود، یک پژوهشگر باشد و در جستجوی علم بر بیاید. می‌خواهیم حرف و نظریه دانشمندان را به او القا کنیم.

 سیدیحیی یثربی استاد تمام در رشته فلسفه و کلام اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی است؛ پژوهش‌های او در حوزه نقد فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای است. از آثار اوست: "عرفان عملی در اسلام"، "عرفان نظری"، "فلسفه عرفان"، "ترجمه الهیات نجات ابن‌سینا با مقدمه و تعلیقات"، "مفاهیم فلسفی در ادبیات فارسی"، "آب طربناک در شرح غرلیات حافظ"، "ماجرای غم انگیز روشنفکری در ایران"، "خودکامگی و فرهنگ"، "فلسفه مشاء" و "حکمت اشراق سهروردی".

نظر شما