شناسهٔ خبر: 41008 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جایگاه عالم ذرّ و ارواح درفطرت توحیدی انسان» منتشر شد

انتشارات نبأ به تازگی کتابی با عنوان «جایگاه عالم ذرّ و ارواح درفطرت توحیدی انسان» را منتشر کرد. این کتاب دربردارنده مجموعه مقالات محمد بیابانی اسکویی است.

 

 

«جایگاه عالم ذرّ و ارواح درفطرت توحیدی انسان» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «جایگاه عالم ذرّ و ارواح درفطرت توحیدی انسان» اثر جدید منتشر شده به قلم محمد بیابانی اسکویی است. این کتاب محصول مجموعه مقالاتی‌ است که در مجله «سفینه» از شماره هفت تا هجده، سلسله‌وار به چاپ رسیده و بعد از حذف و اضافاتی در قالب کتاب ارائه شده است. نگارنده با الهام از قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) به دنبال ارائه روشی نو در بحث معرفت خداوند متعال است.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «امروزه از نظر اندیشمندان تردیدی وجود ندارد که خدای فیلسوف با خدای پیامبران متفاوت است. خدای فیلسوف مفهومی خشک و مرده است که نه می‌توان بدان امید بست؛ نه می‌توان با او انس گرفت و راز و نیاز کرد و نه ترس و خوفی از او برای انسان پدید می‌آید. اما خدای پیامبران با انسان انس می‌گیرد و به او محبت می‌کند. بشر به او امید می‌بندد و از او خوف و ترس پیدا می‌کند. خدای فیلسوف، دست بسته محکوم به قوانین لایتخلف تفکر فلسفی و محدود به نظام علّی و معلولی است.»
از منظر نویسنده در این کتاب، بر همین اساس در مجموعه حاضر تلاش شده، به جای مباحث فلسفی و سوق دادن مخاطبان به تفکر در خدای متعال، آنها به طریق خداشناسی پیامبران و اولیای الاهی رهنمون شوند. طریقی که همه انسان‌ها، اعم از باسواد و بی‌سواد در آن مشترک‌اند. با این طریق هم فیلسوف و هم یک انسان عادی به راحتی می‌توانند با خدا آشنا شوند، راز دل خویش را برای او بازگویند و به برآورده شدن حاجات خویش از ناحیه او امید داشته باشند. اما در نگاه فلسفی چنین امری غیر ممکن است؛ چرا که توجه خدا به یک بنده ضعیف مصداق التفات عالی به سافل و بر خلاف قواعد فلسفی است.
 کتاب حاضر در دو بخش تالیف شده است. بخش نخست، «بالله، فعل الله و فطری بودن معرفت الله» نام دارد. نویسنده در این بخش سه فصل با عناوین «بالله بودن معرفت الله»، « فعل‌الله بودن معرفت الله» و «فطری بودن معرفت‌الله فطرت از نظر لغت» را در دسترس خوانندگان قرار داده و در هرکدام به فراخور به بررسی خدا و فطرت خدایی پرداخته است.
بخش دوم این کتاب، «معرفت‌بخشی به انسان در عوالم ارواح و ذرّ» نام دارد. اسکویی این بخش را در دو فصل تدوین کرده است. در فصل نخست «انسان در عالم ارواح» و در فصل دوم «انسان در عالم ذر» را با توجه به نظریات عالمان دینی بررسی کرده است.
 «جایگاه عالم ذرّ و ارواح درفطرت توحیدی انسان» در ۵۳۶ صفحه، شمارگان هزار نسخه به بهای ۳۰ هزار تومان از سوی انتشارات نبأ به چاپ رسانده است.

نظر شما