شناسهٔ خبر: 41035 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طلوع خورشید عدالت و رستگاری

نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت آخرین پیشوای شیعیان حضرت حجت (عج) است؛ شخصیتی از تبار عدالت که با ظهورش نور امید و رستگاری را بر دل جهانیان خواهد تاباند و عدل و داد را در جهان خواهد گستراند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، حضرت مهدی(عج) آخرین امام شیعیان در پانزدهم شعبان ۲۵۵ هجری قمری با وجود مراقبت های ویژه حکومت عباسی در سامرا چشم به جهان گشود. ایشان تنها فرزند امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون از بانوان پرهیزگار آن روزگار بود. 
امام دوازدهم شیعیان هم نام حضرت محمد(ص) است و کنیه ایشان ابوالقاسم بود. از لقب های ایشان می توان به مهدی، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، قایم و خلف صالح اشاره کرد. 
میلاد حضرت مهدی(عج) به دلیل شرایط خفقان و استبداد حاکم بر جامعه آن روزگار، از همگان پنهان ماند و تنها چند تن از نزدیکان و یاران خاص امام حسن عسکری(ع) از ولادت آن بزرگوار آگاهی یافتند، زیرا معتصد عباسی خلیفه وقت به دلیل ترس از نابودی حکومت خود، همواره تلاش داشت فرزندی از امام یازدهم(ع) باقی نماند. در حالی که جاسوسان و ماموران خلیفه عباسی تمام رویدادهای خانه امام حسن عسکری(ع) را زیر نظر داشتند، تقدیر الهی چنین رقم خورد که حضرت مهدی(عج) در کمال امنیت متولد شود و با تربیت پدر رشد و پرورش یابد. 
اما دیری نپایید که امام حسن عسکری(ع) در هشتم ربیع الاول ۲۶۰ هجری قمری به شهادت رسید. امام یازدهم شیعیان پیش از ترک این دنیای خاکی زمینه را برای امامت و غیبت امام زمان(عج) فراهم کرد و به این منظور یک شب پیش از شهادت خود، دور از چشم ماموران خلیفه، نامه های بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستاد و آنان را از وجود حضرت مهدی(عج) باخبر و ایشان را به عنوان پیشوای پس از خود معرفی کرد. 
امامت پیشوای دوازدهم(عج) با شهادت امام حسن عسکری(ع) آغاز شد و در این هنگام امام زمان(عج) با وجودی که پنج سال بیشتر نداشت، بر بدن پاک پدر نماز خواند و برای دور ماندن از ظلم حاکمان جور و ستم از دیده ها پنهان و اینگونه دوره غیبت صغری آغاز شد. 
امام(عج) در این دوره به وسیله چهار نائب خود با مردم ارتباط برقرار می کرد و به پرسش های آنان پاسخ می داد، عثمان بن سعید نائب نخست ایشان بود و نائبان دیگر حضرت مهدی(عج) همگی افراد معروف و سرشناسی بودند. امام حسن عسکری(ع) بر پایه تدبیرهای خویش در زمان زندگی خود عدالت این افراد را تایید و آنان را به عنوان امین امام زمان(عج) با نام و نسب به مردم معرفی کرد. 
با آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، شیعیان با مفهوم تلخ و دردناک غیبت آشنا شدند، پس از گذر ۶۹ سال، امام(عج) دوره دوم غیبت خود را که به غیبت کبری مشهور است، شروع کردند و این امر تا کنون نیز ادامه یافته است. در این دوره شیعیان سراسر جهان در انتظار ظهور منجی عالم بشریت به وظایف خود به عنوان یک مسلمان عمل می کنند و در انتظار عدالت علوی به دعا می پردازند.
**پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) در گفت و گو با «حجت الاسلام محمدرضا مصلح» کارشناس مسایل دینی به بررسی دلیل های غیبت امام دوازدهم شیعیان(ع) و وظایف مسلمانان در این دوره پرداخت.
حجت الاسلام محمدرضا مصلح، ربیع الاول را ماه الهام بخشی دانست و گفت: ربیع به معنای بهار، آغاز، تجدید، نو شدن، نشاط، حرکت و رویش است و پویایی را به همراه دارد. ماهی که در ابتدای آن ولادت پیامبری که می خواهد پیام حضرت محمد(ص) را در سراسر جهان برای بشریت به مرحله ظهور برساند، پیامبری که رحمت و مهربانی را برای بشریت به ارمغان آورد.
این کارشناس مسائل دینی درباره پاسداشت این ماه مبارک، اظهار داشت: برای تکمیل کردن این رسالت، مسلمانان باید دقت کنند که ماه ربیع الاول و موضوع های مربوط به آن به حاشیه نرود و مسیر زندگی خویش و تمامی وجود و بصیرت آنان برای درک و پاسداشت دو هنگامه ارزشمند سالروز میلاد پیامبر(ص) و آغاز امامت امام زمان(عج) به کار گرفته شود.
وی دلیل غیبت حضرت مهدی(عج) را اینگونه بیان کرد: حکومت جور یا همان لشکر شیطان و نفس اماره، از همان زمان که پیامبر(ص) فرمودند ادامه راه من به وسیله ۱۲ ستاره خواهد بود و نام تمامی آنها را از ذکر کرده بودند، با هدف خاموش کردن نور هدایتگری با ائمه معصومین(ع) به دشمنی پرداختند. مردم آن روزگار همگی بر پایه شنیده های معتبر، از پیش می دانستند که امام دوازدهم(عج) از نسل حضرت فاطمه(س) است که روزی خواهد آمد و ظلم و ستم را از میان خواهد برد.
حجت الاسلام محمدرضا مصلح در ادامه افزود: بنابر این داستان رویارویی حق و باطل که از زمان پیامبر اکرم(ص) آغاز شده بود، پس از رحلت ایشان آشکارا به ظهور پیوست و ادامه یافت. بعد از آن، دشمنان اهل بیت(ع) برای یافتن حضرت مهدی(عج) تمامی تلاش خویش را به کار بستند و فعالیت های خاندان پیامبر(ص) را به دقت زیر نظر گرفتند.
این کارشناس مسائل دینی درباره شرایط ایجاد شده و تدبیر پروردگار برای درک غیبت، گفت: امامان پس از امام رضا(ع) در زمان امامت سن کمی داشتند و پس از عمری کوتاه به شهادت می رسیدند، آنان به مرور ارتباط مستقیم خود را با مردم کاهش می دادند که این امر خود آغازی برای آشنایی آن با دوران غیبت امام زمان(عج) محسوب می شد. برای نمونه، امام یازدهم(ع) در زمان امامت خویش در مکانی معمولی زندگی نمی کرد و در سامرا در محیطی نظامی روزگار می گذراند، زیستن در چنین محیطی سبب شد تا دشمنان به هدف خویش در راه از میان برداشتن خاندان حضرت محمد(ص) دست نیابند. پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) به وسیله معتصد عباسی در ۲۸ سالگی و در شرایطی که خفقان، استبداد و تنگنا بر جامعه حاکم بود، امام دوازدهم شیعیان(عج) از نظرها غایب شد.
وی نقش انسان ها را در غیبت امام عصر(عج) اینگونه شرح داد: بشریت به واسطه جهل، خود را از وجود ظاهری امام زمان(عج) محروم کرد و اینگونه انتظار برای فرج ایشان از روز شهادت امام حسن عسکری(ع) شروع شد تا انسان ساخته شود و خود را برای طلوع دوباره خورشید هدایت و رستگاری آماده سازد.
این کارشناس مسائل دینی در ادامه بیان داشت: حضرت مهدی(عج) در زمان غیبت صغری به وسیله چهار نائب خاص با انسان ها، رهروان و مومنان ارتباط برقرار می کرد که با این امر محرومیت محدود بشریت یا غیبت صغری اتفاق افتاد. پس از این، امام(عج) با دیگر از نظرها پنهان و این مهجوریت طولانی نسل بشر آغاز شد و همچنان ادامه دارد تا هنگامی که شرایط برای ظهور و حضور ایشان فراهم شود.
حجت الاسلام محمدرضا مصلح یادآور شد: برخلاف برخی روایت ها که شروع امامت امام زمان(عج) را روز پس از شهادت امام یازدهم(ع) ذکر می کنند، روز شهادت امام حسن عسکری(ع) آغاز ولایت امام دوازدهم(عج) محسوب می شود. این هستی همچنان که به خورشید هدایت نیاز دارد به وجود خورشید امامت نیز برای همیشه احتیاج خواهد داشت. 
او در ادامه اظهار داشت: دین اسلام بر مهربانی، مهرورزی، هم زیستی و برای هم زیستن تاکید دارد، هر چه غیر از این باشد، درست نیست، عمل به چیزی که دل ها را از هم دور سازد، قابل پذیرش نیست و این حقیقت پیام پیامبر(ص) است که امام زمان(عج) آن را در سطح جهانی مطرح خواهد کرد. 
حجت الاسلام محمدرضا مصلح درباره وظایف مسلمانان در دوره غیبت امام زمان(عج)، عنوان کرد: وظیفه مردم در دوره غیبت حضرت مهدی(عج) از همان زمان پیامبر(ص) مشخص شده است، رسول خدا(ص) برترین عمل امت را انتظار فرج می دانستند. این انتظار حال تربیتی و مثبتی دارد و به معنای اعلام آمادگی و حاضر بودن است. انسان باید منتظر و آماده زندگی کند و تفاوتی ندارد که امام زمان(عج) به چشم دیده شود یا خیر، بلکه مسلمانان باید به وظیفه های که اسلام برای او تعریف کرده است، جامه عمل بپوشاند. 
این کارشناس مسایل دینی در پایان در ارتباط با زمان ظهور حضرت مهدی(عج)، گفت: این نسل انسان است که باید ظهور و بروز کند. اگر در آسمان ِدل افراد ابرهای تعصب، جهل، عناد، لجاجت، طغیان و گناه کنار برود، آخرین خورشید هدایت طلوع و ظهور خواهد کرد.

نظر شما