شناسهٔ خبر: 41036 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

170 سال کتاب خوانی با هزار و یک شب

دبیر جشنواره هزار و یک شب گفت: امسال به مناسبت صد و هفتادمین سال ترجمه هزار و یک شب به فارسی هم اندیشی 170 سال کتاب خوانی با هزار و یک شب برگزار می شود.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ هزار و یک شب مجموعه ای از داستان های افسانه ای قدیمی هندی، ایرانی و عربی است که به زبان های متعددی منتشر شده است.
شروع داستان هزار و یک شب به نقل از پادشاهی است ساسانی با عنوان شهرباز (پادشاه) و روایتگر آن شهرزاد (دختر وزیر) است. اکثر ماجراهای آن در بغداد و ایران می گذرد و داستان های آن را از ریشهٔ ایرانی دانسته اند، که تحت تاثیر آثار هندی و عربی بوده است.
علی بوذری روز دوشنبه درگفت وگوبا خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار داشت:همایش یک روزه هزار ویک شب در اسفند ماه برگزار می شود ومهلت ارسال آثار تا اول دی ماه بود ولی به دلیل استقبال گسترده و درخواست تصویرگرانی که در حال کار بر روی آثارشان هستند تا ۱۵ دی ماه تمدید شد.
وی ادامه داد: آنجا که کتاب هزار و یک شب در دنیا بسیار اهمیت دارد و سال ۲۰۰۴ توسط آنتوان گالان به زبان فرانسه ترجمه شده است این کتاب در دوره قاجار به زبان فارسی ترجمه شد و نویسندگان و هنرمندان مختلف روی آن کار کردند. برخی نویسندگان امریکای لاتین در آثارشان از این کتاب تأثیر پذیرفته اند. امسال به مناسبت صد و هفتادمین سال ترجمه هزار و یک شب به فارسی هم اندیشی ای را با عنوان «۱۷۰ سال کتاب خوانی با هزار و یک شب» برگزار می کنیم.
وی افزود: انجمن تصویرگران با مذاکره با معاونت فرهنگی ارشاد قرار شد تا نمایشگاهی از آثار راه‎ یافته به جشنواره، همزمان با برگزاری نمایشگاه بلونیا ۲۰۱۶، در یکی از گالری ‎های شهر بلونیای ایتالیا برپا کند.
بوذری بیان داشت: در فراخوان انجمن تصویرگران آمده است: انجمن تصویرگران ایران با همکاری خانه کتاب نمایشگاه تصویرسازی با موضوع داستان های هزار و یک شب برگزار می ‎کند.
این نمایشگاه به مناسبت صد و هفتادمین سالگرد ترجمه هزار و یک شب به زبان فارسی برگزار می ‎شود.
هزار و یک شب جشنواره ‎ای است که توسط انجمن تصویرگران و با هدف معرفی یکی از شاهکارهای ادبیات مشرق زمین و میراث بشری به جهانیان، نگاه هنرمندانه به جنبه های تصویری هزار و یک شب، الهام از یک منبع بی پایان و زایندۀ ادبیات مشرق زمین، گرامیداشت صد و هفتادمین سال حضور داستان های هزار و یک شب در ادبیات فارسی، فراهم کردن زمینۀ تبادل تجربیات تصویرگران و معرفی چهره های نو در تصویرگری به جامعه فرهنگی و ناشران ایران و جهان برگزار می‎ شود.
علاقه‎ مندان می ‎توانند با ارسال سه اثر از یکی از داستان ‎های هزار و یک شب در این جشنواره شرکت کنند. 

نظر شما