شناسهٔ خبر: 41050 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشست علمی «بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی» را با تکیه بر کتاب «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» برگزار می‌کند.

 

بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  نشست علمی «بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی» با حضور دکتر ناصر تکمیل‌همایون، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی، دکتر روح‌الله بهرامی، عضو هیات علمی دانشگاه لرستان و رضا مختاری اصفهانی، مولف کتاب «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» برگزار می‌شود.
این نشست با تکیه بر مطالب بخش‌هایی از کتاب «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» است و بخش دوم این اثر به بیان مسائل فرهنگی و اجتماعی ایران عصر پهلوی اختصاص دارد.
عبدالحسین نوایی از مورخانی است که با توجه به زندگی و فعالیت‌هایش، می‌توان او را از جمله رجال فرهنگی دانست. وی از عنفوان جوانی در مطبوعات جدی ایران مشغول به کار شد و هیچ‌گاه از قلم زدن در عرصه ادبیات و تاریخ، فارغ نشد. تصدی در مشاغل گوناگونی وزارت فرهنگ وقت را نیز در کارنامه خود ثبت کرد و علاوه بر فعالیت‌های فوق در مدارس نیز تدریس می‌کرد.
 نوایی که متولد سال‌های پایانی سلسله قاجار بود به واسطه پیشینه خانوادگی و علایق فرهنگی‌اش با روشنفکرانی چون عباس اقبال آشتیانی، محمد قزوینی و سیدحسن تقی‌زاده همراه و همکار شد. اقبال به نوایی چندان اعتماد و اعتقاد داشت که او را به محافل یاران همراهش می‌برد. تقی‌زاده نیز خاطراتش را برای نوایی تقریر می‌کرد. بخش‌هایی از خاطرات و اسناد مربوط به نوایی در این کتاب، بازگوکننده نقل‌ها و ماجراهایی است که پیش‌تر از آنها سخن نرفته است.
 حشر و نشرهای فرهنگی نوایی، همنشینی‌اش با تقی‌زاده و اقبال، دوران انتشار مجله یادگار و مشاهداتش از جامعه و سیاست و فرهنگ ایرانی، مجموعه خاطرات و اسناد وی را به اثری حاوی نکته‌های تازه و نوگفته تبدیل کرده است.
 نشست علمی «بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی» شنبه ۱۲ دی‌ماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از ساعت ۱۶ برپا خواهد شد.

نظر شما