شناسهٔ خبر: 41055 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه تهران از ۱۸ بهمن

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از برگزاری نشریات دانشجویی این دانشگاه طی روزهای ۱۸ تا ۲۰ بهمن‌ماه خبر داد.

 

hemmat khahi-3-162.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر مجید سرسنگی در نشست خبری که صبح امروز در معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شد، از برگزاری سومین جشنواره دانشجویی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: جشنواره نشریات دانشجویی در دانشگاه تهران از سال ۸۳ به بعد تشکیل نشده بود اما امسال این جشنواره در ۱۸ بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۲۰ بهمن ماه ادامه دارد. هدف از برگزاری این نشریه این است که به حدود ۳۵۰ نشریه در کادر نشریات دانشجویی توجه شده و استعدادیابی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین یکی از اقدامات در دست اجرا این است که از مجموع نشریات دانشگاه تهران یک مجله دانشجویی وزین منتشر کنیم. برای این منظور یک هیات تحریریه تشکیل شده که نشریات دانشجویی را رصد کرده و مطالب خوب هر نشریه را انتشار کنند و در یک مجله گردهم آورند که با انتشار این مجله به بیرون از فضای دانشگاه هم افراد جامعه با دیدگاه دانشجویان آشنا می‌شوند و هم دانشجویان می‌توانند با مردم صحبت کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به طرح ایجاد غرفه‌های عرضه نشریات دانشجویی در فضای دانشگاه تهران توضیح داد: قرار است غرفه‌هایی در فضای دانشگاه تهران برای عرضه نشریات طراحی شوند.

دکتر سرسنگی با بیان اینکه جشنواره نشریات دانشجویی در دو بخش آثار برتر و نشریات برتر برگزار می‌شود، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۰ دی‌ماه آثار خود را برای این منظور ارسال کنند.

وی با اشاره به کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشجویان دانشگاه تهران اظهار کرد: یکی از متنوع‌ترین حوزه‌های دانشجویی دانشگاه تهران، این کانون‌ها هستند که فعالیت بسیار خوبی دارند. توانمندسازی این کانون‌ها و نظارت بر آنها و حمایت از آنها برای اینکه قادر باشند، فعالیت‌های برجسته‌ای انجام دهند و تولید محصولات فرهنگی داشته باشند، در دستور کار قرار دارند.

 

دکتر سرسنگی در ادامه در خصوص برنامه های این معاونت افزود: دانشگاه تهران دارای حدود ۶۰ هزار دانشجو و بیش از ۵۰۰۰ عضو هیات علمی و کارمند اجرایی است. وجود چنین جمعیتی از یک طرف کار را در حوزه فرهنگی مشکل می‌سازد و با توجه به محدودیت‌های مالی در کل کشور، این محدودیت‌ها به دانشگاه‌ها سرایت می‌کند. از طرف دیگر اقداماتی که در دانشگاه تهران انجام می‌شود، بر کل جامعه دانشگاهی موثر است، زیرا این دانشگاه دارای یک جامعه بزرگ دانشگاهی بوده و اتفاقاتی که در این دانشگاه رخ می‌دهد به عنوان الگوی دانشگاه‌های دیگر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانشجویان در دانشگاه تهران تشویق می‌شوند که به عنوان یک کنشگر در عرصه‌های مختلف فعالیت کنند، اظهار کرد: یکی از نقاط قوت‌ دانشگاه تهران وجود دانشجویان فعال است. دانشگاه تهران دارای حدود ۳۵۰ نشریه دانشجویی، ۱۸۰ انجمن علمی و بیش از ۷۰ کانون علمی بوده و بخش عمده‌ای از دانشجویان این دانشگاه مشغول فعالیت‌های فرهنگی – اجتماعی هستند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: همچنین در چند ماه گذشته برنامه‌ریزی‌های زیادی برای ایجاد فضای نشاط در دانشگاه صورت گرفته تا دانشجویان بتوانند با امید و نشاط فعالیت کنند. زیرا دانشگاه محلی است که دانشجویان باید یاد بگیرند با یکدیگر گفت‌وگو کنند و در برابر عقاید دیگران صبر و تحمل داشته باشند تا برای ورود به جامعه آماده شوند.

دکتر سرسنگی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره انجمن‌های علمی، اظهار کرد: برگزاری جشنواره انجمن‌های علمی در چند ماه گذشته، تجربه بسیار خوبی بود که قرار شد این جشنواره سال آینده به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

برگزاری هفته کانون های فرهنگی دانشگاه تهران

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: هفته کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی، هفته دوم دی‌ماه یعنی از ۱۲ تا ۱۷ دی‌ماه بوده و هر روز این هفته به یک نام نامگذاری شده است.

دکتر سرسنگی ادامه داد: این هفته در سراسر واحدهای دانشگاه تهران به صورت همزمان برگزار می‌شود، یعنی هر دانشکده و پردیس براساس دستورالعمل اداره کل فرهنگی این هفته را برگزار می‌کند. برگزاری جشنواره کانون‌ها از سال ۸۷ متوقف شده اما از امسال قرار است به صورت سالانه برگزار شود. نام این جشنواره ترنج است.

وی با بیان اینکه این کانون‌ها دارای دو بخش مهم است، توضیح داد: بخش اول کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی و بخش دوم کانون دانشگاهیان است، بخش دوم برای اولین بار اضافه شده که در آن کارکنان و اعضای هیات علمی حضور دارند. موضوع اصلی این جشنواره‌ها برنامه‌های فرهنگی و تولیدات و محصولات فرهنگی است. این جشنواره ۲۶ تا ۲۸ بهمن‌ماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به اتحادیه ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور گفت: امیدواریم در راستای تشکیل اتحادیه ۱۳ دانشگاه کشور، در سال‌های آینده، برنامه‌های فرهنگی نیز مدنظر قرار گرفته و همه این ۱۳ دانشگاه در سال‌های اینده حضور داشته باشند.

دکترسرسنگی از مشارکت ۲۰ درصدی دانشجویان دانشگاه تهران در برنامه‌های فرهنگی خبر داد و افزود: حدود ۲۰ درصد دانشجویان دانشگاه تهران به صورت مستقیم و ۱۰ درصد هم به صورت غیرمستقیم درگیر برنامه‌های فرهنگی هستند. البته این آمار باید افزایش یابد.

وی با اشاره به ساخت مجموعه فرهنگی، ورزشی در دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر امکانات ورزشی دانشگاه تهران فقط برای ۷ درصد دانشجویان کفایت می‌کند که امیدواریم این میزان در سال ۹۵ به ۱۸ درصد برسد. متاسفانه از آنجایی که دانشگاه تهران یک دانشگاه مسن است، در زیرساخت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی دچار مشکل است و فضاهای ورزشی و فرهنگی متناسب با رشد دانشجویان رشد نداشته است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: در حال ساخت مجموعه فرهنگی ورزشی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در دانشگاه تهران هستیم که یکی از منحصربه‌فردترین مجموعه‌های فرهنگی – ورزشی است که اقدامات خوبی در جهت توسعه امکانات ورزشی از جمله استخر و زمین فوتبال در این مجموعه در حال انجام است.

نظر شما