شناسهٔ خبر: 41135 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تفویض ممیزی کتاب در چند استان و چندخبر درباره نمایشگاه کتاب تهران

تفویض اختیار ممیزی کتاب به گیلان، فارس، خوزستان، همدان ویزد و چندخبر درباره نمایشگاه کتاب تهران از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مرور اخبار حوزه کتاب در این هفته را با خبری آغاز می کنیم که منبع آن سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد بود. به موجب این خبر، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد از تشکیل هیئت نظارت بر نشر در پنج استان کشور شامل گیلان، فارس، خوزستان، همدان و یزد خبر داد و این اقدام را در جهت تفویض اختیار و برون‌سپاری امر بررسی کتاب عنوان کرد.

سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، از واگذاری و تفویض اختیار صدور مجوز نشر کتاب به ۵ استان دیگر کشور خبر داد و گفت: مطابق این تصمیم، با تشکیل هیئت‌های نظارت بر نشر در ۵ استان گیلان، فارس، خوزستان، همدان و یزد موافقت شده و این هیئت‌ها به زودی تشکیل می‌شوند.

وی افزود: بر اساس ساز و کار تعیین شده در زمینه واگذاری این موضوع به استان‌ها، هیئت‌های نظارت بر نشر از استان‌های یادشده به ستاد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده‌اند که مراحل بررسی صلاحیت و دیگر امور مربوط به تشکیل آنها در حال انجام است و به احتمال زیاد از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

پیش از این نیز، همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای برنامه‌ریزی این معاونت در گفتگویی با خبرنگار مهر، بحث بررسی و صدور مجوز کتاب را از مهم‌ترین مسائل در دستور کار این شورا عنوان و تاکید کرده بود: در حال حاضر کار بررسی و صدور مجوز برای کتاب علاوه بر تهران در ۵ استان آذربایجان شرقی، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی و قم انجام می‌شود ولی باید ظرفیت‌سازی برای تسری این مسئله به دیگر استان‌ها هم صورت گیرد.

به گفته امیرزاده، هم اکنون بخشی از کتاب‌هایی که با گویش محلی نوشته می‌شوند، در برخی از ۵ استان یادشده بررسی می‌شوند و فرآیند صدور مجوز را طی می‌کنند و به نظر می‌رسد در صورت بسترسازی لازم برای بررسی محتوایی کتاب‌ها در استان‌ها، این کار با سهولت بیشتری انجام شود.

سخنان وزیر ارشاد درباره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مصلی و تپه های عباس آباد

روز یکشنبه ۲۹ آذر، وزیر ارشاد از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در تپه‌های عباس‌آباد در صورت آماده‌سازی آن توسط شهرداری تهران خبر داد.

علی جنتی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال درباره نامه‌نگاری‌اش با شهردار تهران برای تعیین تکلیف مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: سال گذشته دکتر قالیباف قول دادند که مجموعه عباس‌آباد را برای نمایشگاه کتاب آماده می‌کنند، البته درخواست ما حدود ۱۳۰ هزار مترمربع فضا بود.

وی ادامه داد: پارسال قولش را به ما دادند ولی باید نزدیک به زمان برگزاری نمایشگاه شویم تا ببینیم توانسته‌اند آن فضا را مهیا کنند یا خیر؟ اگر آماده شود، نمایشگاه کتاب در آن محل برگزار می‌شود وگرنه، قاعدتاً به مصلی برمی‌گردیم و نمایشگاه را برگزار می‌کنیم.

کمیته ارزشیابی نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود

خبر دیگری که مربوط به نمایشگاه کتاب تهران می شد، این بود که سخنگوی تشکل‌های نشر از مخالفت ارشاد با واگذاری فعالیت کمیته نظارت و ارزشیابی محتوایی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران به این تشکل‌ها خبر داد و گفت: این موضوع جزو امور حاکمیتی و نظارتی است.

محمدرضا توکل صدیق سخنگوی تشکل‌های نشر در نمایشگاه بیست و نهم کتاب تهران صبح دوشنبه ۳۰ آذر در نشستی خبری و در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا این تشکل‌ها برای واگذاری کمیته‌هایی مانند کمیته نظارت و ارزشیابی محتوایی نمایشگاه کتاب به تشکل های نشر، با وزارت ارشاد وارد شور و مذاکره شده‌اند؟ گفت: وزارت ارشاد این قبیل بخش ها را به تشکل های نشر را واگذار نمی کند چون جزو وظایف حاکمیتی و نظارتی است .

وی اضافه کرد: مرجع ارزشیابی و امور محتوایی نمایشگاه کتاب تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما قرار بر این شده است که در همین قبیل مسائل نظارتی هم، نمایندگان صنف نشر، حضور پررنگ  تری داشته باشند و قرار است در شوراهای مختلفی که در دفتر رئیس نمایشگاه تشکیل می شوند، نمایندگان صنف هم دعوت شوند تا از حقوق خود دفاع کنند.

رد یک ادعا درباره کتاب «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای»

معاون هماهنگی موسسه انقلاب اسلامی و دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای هم این هفته در خبری که روز یکشنبه ۲۹ آذر منتشر شد، گفت:کتاب «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» توسط موسسه حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب تهیه نشده است.

امیر خوراکیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت :کتاب «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» برداشت تنظیم‌کننده محترم است و به طور طبیعی در حد گرایش ها و اطلاعات نویسنده محترم است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره انتشار این کتاب،تأکید کرد: وقتی یک اثر از این موسسه مجوز نشر دریافت می‌کند بیانگر تایید همه جوانب و رویکردهای آن نیست و باید گفت این کتاب طبیعتاً اثری جامع، کامل و خالی از کمبود و ضعف نیست.

خوراکیان در ادامه با رد ادعای تهیه این اثر توسط موسسه حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، افزود: اینکه برخی گمان کنند این اثر توسط موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری تهیه شده است، یا حتی این موسسه مدیریت محتوایی مستقیم بر این کار داشته است درست نیست.

حضور پررنگ ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب دوحه

خبر دیگر، مربوط به حضور بین المللی ایران در بازار کتاب است. این خبر روز سه شنبه اول دی منتشر شد اما در واقع حاصل یک گزارش میدانی مربوط به هفته گذشته بود و به موجب آن اعلام شد که ناشران ایرانی مانند کانی مهر، دارالثقافه، احسان و الهدی در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه، حضور پررنگی داشتند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه هفته گذشته در حالی به کار خود پایان داد که ناشران ایرانی از جمله انتشارات کانی مهر، انتشارات دارالثقافه، نشر احسان، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتشارات الهدی در قالب غرفه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر، همانند سال گذشته حضور پررنگی داشتند. در این دوره از نمایشگاه کتاب دوحه ۲۶ کشور در ۴۶۰ غرفه انتشاراتی حضور داشتند که کشورهای عربستان، آمریکا، فرانسه، چین، کره جنوبی، ژاپن، فلسطین و جمهوری اسلامی ایران دارای غرفه اختصاصی و رسمی بودند.

بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه از ۱۱ تا ۲۱ آذرماه در سالن مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های قطر با فضای ۱۰ هزار متر مربع برگزار شد.

معرفی برگزیدگان دوازدهمین جشنواره نقد کتاب

دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب هم عصر سه شنبه این هفته، برگزیدگان خود را در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی معرفی کرد.

به این ترتیب، برگزیدگان این دوره جشنواره نقد کتاب، در حوزه های کلیات و اطلاع‌رسانی، میراث‌پژوهی، فلسفه، کلام و عرفان، دین، علوم اجتماعی،زبان، علوم و فنون، هنر، ادبیات فارسی، ادبیات داستانی، ایران و اسلام، تاریخ و جغرافیا، کودک و نوجوان و بخش جنبی معرفی شدند.

نظر شما