شناسهٔ خبر: 41140 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کریم مسیحی با مهر مطرح کرد:دغدغه‌های یک نویسنده در «کوپه اختصاصی»

یوریک کریم مسیحی اثری تازه خود را با عنوان «کوپه اختصاصی» در قالب چهار مکالمه منتشر کرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشر مروارید به تازگی اثری تازه از یوریک کریم مسیحی را با عنوان «کوپه اختصاصی» منتشر کرده که شامل چهار مکالمه از این نویسنده است.

وی در گفتگو یی درباره اصطلاح «مکالمه» برای توصبف متن کتاب و تفاوتش با سایر متون داستانی گفت: آلفرد هیچکاک وقتی از او سوال کردند که چرا هیچگاه به سراغ تئاتر نرفته گفت: «در تئاتر همه کار به نام نمایشنامه نویس تمام می‌شود و نه کارگردان.» واقعیت هم این است که در نمایشنامه، نویسنده آنچنان به روی متن و توضیح صحنه و جزئیات تمرکز دارد که عملا دست کارگردان برای ارائه خلاقیت بسته می‌ماند.

کریم مسیحی ادامه داد: کاری که من در این کتاب انجام دادم این است که متنی بنویسم تا دست کارگردان فرضی برای اجرایش باز باشد و هر نوع که دوست داشت بتواند اجرایش کند و خواننده هم برداشت خودش را داشته باشد.

وی ادامه داد: شاید این نوع از روایت کمی خواننده را برای خوانش متن و درک آن دچار زحمت کند اما اگر بتواند از پس این مساله درآید و ماجرا را بفهمد بدون شک از متن لذت می‌برد.

کریم مسیحی در ادامه این شیوه نوشتن را ابداع خودش ندانست و افزود: قبل از این آقای محمد چرمشیر متن‌ مشابهی را در مجله صحنه منتشر کرده بود که البته توضیح مختصری در ابتدای متن و انتهایش و نیز در میانه آن داشت. احمد غلامی هم کتابی با این ساختار داشت که تنها و تنها در آن دیالوگ نوشته شده بود. من هم کتابی با عنوان «جاده» قبل از این نوشته‌ام که ساختارش تنها گفتگو و مکالمه است.

این نویسنده تصریح کرد: من بیشتر به سینما و تئاتر علاقه داشتم و البته علاقه‌ام را نیز حفظ کرده‌ام ولی بیشتر به سراغ نوشتن رفته‌ام و هر از چند گاهی چنین متن‌هایی را می‌نویسم.

کتاب «کوپه اختصاصی» را نشر مروارید در ۷۷ صفحه و با قیمت ۶ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما