شناسهٔ خبر: 41164 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برخی از سرفصل‌های علوم انسانی سی سال است بازنگری نشده‌اند

دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره گفت:برخی از سرفصل‌های علوم انسانی سی سال است بازنگری نشده‌اند.

 

1436854484024_download (3).jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، در همایش منطقه ای کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره که در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: اولین علت ناکارآمدی علوم انسانی عامل معرفتی است و علت اصلی این ناکارآمدی، عدم تسلط بر روش شناسی علم است.

وی افزود: ما در زمینه روش تحقیق ضعف داریم و آنچه امروز می‌بینیم فن است نه روش و باید برای رفع این نقیصه به روش‌های بومی توجه بیشتری شود.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: عدم توجه کافی به فلسفه علم که مبین چیستی و چرایی علم است، ضعف بعدی در زمینه علوم انسانی محسوب می‌شود.

عضو شورای ارتقاء و تحول علوم انسانی گفت: عدم پیوند کافی علوم انسانی با جامعه، ضعف دیگر در این زمینه است و دانشمند علوم انسانی باید نسبت به معضلات جامعه در ابعاد مختلف تحلیل و راه حل داشته باشد که این موضوع را در حال حاضر مشاهده نمی‌کنیم.

عضو شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی افزود: واقعا مایه تعجب است که برخی ازسرفصل‌های رشته‌های مختلف علوم انسانی در دانشگاه‌ها، بیش از سه دهه است که بازنگری و به روز رسانی نشده‌اند.

دکتر انسیه خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا(س) هم در این همایش طی سخنانی گفت: راه حل بومی و آنچه که با توجه به مقتضیات علمی کشور تدوین می‌شود، راه حل موضوع علوم انسانی است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: البته غرب دستاوردهای مثبتی هم داشته که باید مورد استفاده قرار گیرد اما این دستاوردها به عنوان یک ابزار باید با جهت‌گیری حکمت دینی به کار بسته شوند.

نظر شما