شناسهٔ خبر: 41198 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

با امضای یک تفاهمنامه؛ ایران و بلغارستان در زمینه میراث فرهنگی همکاری می‌کنند

ایران و بلغارستان براساس یادداشت تفاهم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه صوفیا بلغارستان درزمینه های گوناگون میراث فرهنگی همکاری می‌کنند.

 

تفاهم نامه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری: دراین یادداشت تفاهم که به امضای سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و آتاناس کرجیکوف رئیس دانشگاه صوفیا بلغارستان رسید طرفین در زمینه های تبادل پژوهشگر، کارشناس و متخصص به منظور ایجاد فرصت‌های مطالعاتی، تبادل تجربی و دانش فنی، پژوهشی، باستان شناسی ومطالعات میان رشته ای همکاری می‌کنند.

از دیگر مفاد این یادداشت تفاهم می توان از حفاظت و مرمت وارائه خدمات پژوهشی در قالب کارگاه‌های مشترک برای تبادل تجارب و انتقال دانش فنی، تاریخ شامل پژوهش در اسناد تاریخی و کتابخانه ای، تاریخ معماری و معماری دست کند، زبان شناسی و زبان های باستانی، انسان شناسی به ویژه قوم شناسی، انسان شناسی تصویری و انسان شناسی شهری و مطالعات کتیبه شناسی و... نام برد.

در این یادداشت تفاهم شرایط همکاری برای هر یک از فعالیتهای مشخص شده در یادداشت در قالب توافقات اجرایی جداگانه به این تفاهم نامه ضمیمه می‌شود.

همچنین پروژه‌های پیشنهادی توسط یک کارگروه نظارتی شامل رئیس پژوهشگاه، رئیس دانشگاه و یا نمایندگان رسمی آنها و همچنین نماینده‌های پژوهشکده‌ها و گروه‌های مرتبط در رابطه با موضوع همکاری بررسی و نهایی خواهد شد.

کارگروه نظارتی همچنین برای اجرای این یادداشت تفاهم نظارت داشته و نتایج فعالیتهای پژوهشی و آموزشی را به صورت سالانه به همراه تصمیم گیری در باره پروژه‌های سال بعد بررسی می کند.

طرفین در تامین مالی پروژه‌های مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه صوفیا بلغارستان و مورد تایید کارگروه نظارتی مشارکت خواهند داشت و درمورد پروژه های اضطراری نیز کارگروه نظارتی بررسی و تصمیم گیری خواهد کرد.

هرگونه اختلافات ناشی از اجرا ی یا تفسیر بندهای این یادداشت تفاهم، با مذاکره و رایزنی مقام های صلاحیت دارو مجاری دیپلماتیک حل خواهد شد.

یادداشت تفاهم همکاری میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه صوفیا بلغارستان برای یک دوره پنج ساله منعقد و پس از این مدت برای یک دوره پنج ساله دیگر تمدید خواهدشدمگر آنکه یکی از طرفین فسخ آن را به طور کتبی به اطلاع طرف دیگر برساند.

نظر شما