شناسهٔ خبر: 41216 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش دو هزار صندلی سالن تئاتر

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در زمان حاضر به طور میانگین روزانه 100 نمایش در سراسر کشور اجرا می شود که با راه اندازی تماشاخانه های خصوصی حدود 2 هزار صندلی به صندلی های تئاتر افزوده شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  مهدی شفیعی در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارشی از وضعیت تئاتر کشور گفت: امروز کمیت بالایی از فارغ التحصیلان تئاتر را داریم؛ اما زیرساخت های لازم مانند سالن، اعتبار و حمایت ها متناسب با آن فراهم نشده است؛ بنابراین ضرورت دارد از ظرفیت های برنامه های توسعه و برنامه های کوتاه مدت و میان مدت برای همگن سازی در زمینه تئاتر استفاده شود و در سیاستگزاری و مدیریت بخش های حرفه ای و دانشگاهی و ... در حوزه تئاتر همگرایی ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به طور میانگین روزانه ۱۰۰ نمایش اجرا می شود و با راه اندازی تماشاخانه های خصوصی حدود ۲ هزار صندلی به صندلی های تئاتر افزوده شده، خاطرنشان کرد: اما از نظر مدیریتی برای حمایت از تئاتر و نظارت بر این تعداد نمایش کار سخت تر شده است.
شفیعی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۹ برای صدور مجوز و نظارت بر تئاتر گفت: این مصوبه شرایط لازم و کافی را برای نظارت بر تئاتر ندارد. ما متناسب با نیازها و شرایط امروز تئاتر با نگاه کارشناسی تغییراتی را پیشنهاد کردیم تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود و مورد بررسی قرار گیرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی به تولید نمونه های تئاتر حرفه ای در سال گذشته که با مخاطب هم ارتباط برقرار کرده اند، اشاره کرد و افزود: تئاتر ظرفیت های اجتماعی فراوانی دارد و به مسایل اجتماعی واکنش نشان می دهد. تولید چند اثر نمایشی با مضامین ارزشی و فرهنگی نمونه هایی از واکنش مسئولانه تئاتر به مسایل اجتماعی است.
شفیعی ادامه داد: بر اساس مصوبه سال ۱۳۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تئاتر، نهادهایی مانند آموزش و پرورش، فرهنگستان هنر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز وظایف و مسئولیت هایی دارند که کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند عملکرد و برنامه های این نهادها را در حوزه تئاتر بررسی کند.
وی با اشاره به جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر کیفیت گرایی و توجه به گروه های نمایشی مورد تاکید است؛ جشنواره امسال محدود به ۱۰ روز نیست؛ چرا که در واقع با برگزاری هفته تئاتر لهستان آغاز شد و با کارگاه های آموزشی ادامه پیدا کرد. در این دوره هنرمندانی که در سال جاری تولیداتی داشته اند حضور دارند و امیدواریم مخاطبان آیینه تمام نمایی از تئاتر را در جشنواره ببینند.
سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی در تهران و چند استان کشور ار اول بهمن ماه آغاز می شود؛ سی و سومین دوره این جشنواره بهمن ماه سال گذشته برگزار شد و تعداد کل آثار راه یافته به آن ۱۱۸ اثر بود.

نظر شما