شناسهٔ خبر: 41225 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رضایت ایوبی از مدرسه سینما

مراسم رونمایی از کتاب های پژوهشی در حوزه سینما با عنوان «مسائل، چالش ها و چشم انداز توسعه اسلامی و ایرانی صنعت سینمای ایران» در محل «مدرسه ملی سینما» برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم رونمایی از کتاب های پژوهشی در حوزه سینما با عنوان «مسائل، چالش ها و چشم انداز توسعه اسلامی و ایرانی صنعت سینمای ایران» روز گذشته ۶ دی ماه با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، خسرو سینایی و محمدرضا اصلانی عضو شورای سیاستگذاری مدرسه ملی سینما، برخی از مدیران سینمایی، اساتید دانشگاه و جمعی از مولفان و مترجمان این کتاب‌ها در محل مدرسه ملی سینما برگزار شد.

نظام دانشگاهی کمتر درگیر مسائل پژوهش می شوند

در ابتدای این مراسم سید محمد مرندی رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ضمن قدردانی از سازمان سینمایی برای فراهم کردن زمینه تالیف و ترجمه کتاب های پژوهشی در مدرسه ملی سینما گفت: متاسفانه باید بگویم که نظام دانشگاهی ما کمتر درگیر پژوهش می شود و این درحالی است که دانشگاه ظرفیت بالایی در امر پژوهش دارد اما نظام دانشگاهی ما از این ظرفیت به درستی استفاده نمی کند.

وی ادامه داد: طرح تالیف و ترجمه مجموعه پژوهش هایی درباره سینما از سوی سازمان سینمایی ارائه شد، طرح خوبی است و امیدواریم تالیف و نگارش کتاب هایی از این دست آغازی برای شروع کارهای بزرگتر و بهتر در سطح دانشگاه های کشور باشد.

در ادامه مراسم جواد شعرباف استاد دانشگاه و مجری طرح کتاب های پژوهشی در حوزه سینما درباره اجرایی شدن این طرح گفت: اواسط سال ۱۳۹۲ قرارداد همکاری برای اجرای این پروژه با دانشگاه تهران منعقد شد و پس از گذشت سه ماه که مراحل ابتدایی کار را انجام می دادیم، از ابتدای فروردین سال ۱۳۹۳ به شکل رسمی کار را شروع کردیم.

وی با اشاره به اولویت های تالیف و ترجمه کتاب های پژوهشی در حوزه سینما بیان کرد: گام نخست برای پیشبرد کار پژوهش، شناسایی اولویت ها بود. در همین راستا تصمیم گرفتیم بانک اطلاعاتی از مجموع داشته های سینمایی در حوزه تالیف و ترجمه جمع آوری کنیم. گام دوم انتخاب برخی کتاب ها برای ترجمه آثار بود که کارگروهی در این زمینه تشکیل شد و پس از بررسی های مختلف ۵۰ جلد کتاب انتخاب و در نهایت براساس اولویت بندی ها ۲۰ عنوان کتاب ترجمه شد.

تهیه بانک اطلاعاتی از آموزشگاه های سینمایی کشور

شعرباف تاکید کرد: همچنین یک بانک اطلاعاتی از آموزشگاه های سینمایی کشور تهیه کردیم که در جمع آوری این اطلاعات دچار مشکل بودیم زیرا اطلاعات دقیقی از میزان فعالیت آموزشگاه های سینمایی در دسترس نبود.

این استاد دانشگاه در پایان صحبت های خود با اشاره به کتاب های منتشر شده گفت: ۱۸ عنوان کتاب تالیف و ترجمه شده است که می توان به عناوینی چون «بررسی فیلم های توقیفی سینمای ایران» نوشته رضا رسولی، «ارزیابی و آسیب شناسی جشنواره بین المللی فیلم فجر» نوشته علی مرتضویان، «سیمای زن در سینما» نوشته نادره سادات سکری، «بررسی تطبیقی نظام های آموزشی سینمای ایران و جهان» نوشته سید محسن هاشمی، «آموزش دانشگاهی سینما در ایران» نوشته فرشاد عسکری کیا، «تاریخچه قاچاق فیلم های سینمای ایران» نوشته مرتضی رنجبران، «سینما و فضای مجازی» نوشته مجتبی حاجی جعفری، «بازنمایی نهاد خانواده در سینمای ایران» نوشته امیر علی احمدی اشاره کرد.

پس از پایان صحبت های جواد شعرباف، رییس سازمان سینمایی به ظرفیت های پژوهش در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: ظرفیت های پژوهش های سینمایی در کشور از طریق مدرسه ملی سینما به سینمای ایران تزریق خواهد شد و خدا را به دلیل تصمیمی که برای تاسیس مدرسه ملی سینما گرفتم شکر می کنم. می دانیم انسان های پر کار و کم ادعا و باسودای در دانشگاه ها وجود دارند که حاضرند درباره سینما تحقیق کنند.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: با اعتمادی که بین سازمان سینمایی و دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ایجاد شده توانستیم ظرف مدت اندکی با صرف کمترین هزینه مجموع پژوهش ها را انجام دهیم. مجموع کتاب های منتشر شده که به همت مدرسه ملی سینما تهیه شده زمیه خوبی برای پژوهشگرانی است که می خواهند سینمای ایران را نقد کنند.

«مدرسه ملی سینما» ظرفیت و دانش موجود در کشور را شناسایی می کند

رییس سازمان سینمایی در ادامه صحبت های خود از روح الله حسینی مدیر «مدرسه ملی سینما» به خاطر ساماندهی پروژه پژوهشی مطالعات سینمایی قدردانی کرد و گفت: روزی که قرار بود ترجمه ها انجام شود اصرار بر این بود که کتاب های خوب سینمایی ترجمه شود و در مدتی کوتاه ۱۰۰۰ جلد کتاب تهیه شد و تیم مجربی از اساتید کتاب های منتخب را برای ترجمه انتخاب کردند.

ایوبی ادامه داد: مدرسه سینما تازه سر و شکل گرفته و این کارها قبل از سر و شکل گرفتن مدرسه سینما انجام شده است. قبل از ایجاد ساختمان مدرسه ملی سینما که البته هنوز ساختمان درستی ندارد، احساس کردیم باید بنای علمی آن را ایجاد کنیم.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: «مدرسه ملی سینما» قرار است تمام توان و ظرفیت ها و دانش های موجود در کشور را شناسایی و به سینمای ایران معرفی کند. از سویی نگاه تجربی و علمی سینما را به مراکز آموزشی و پژوهشی منتقل کند. از همه پژوهشگران سینمایی درخواست می کنم در این راه به ما کمک کنند و ما آمادگی داریم این کار را ادامه دهیم.

ایوبی در پایان صحبت های خود گفت: از همه اساتید سینما که آمدند و طرح مدرسه ملی سینمای ایران را به یاری هم اجرا کردیم تقدیر می کنم. برای طراحی نظام آموزشی مدرسه ملی سینما، تمام نظام های آموزشی جهان را مطالعه کردیم و در عین حال نظام های آموزشی دانشگاه و آموزشگاه ها را نیز آسیب شناسی کردیم و امروز سربلند اعلام می کنیم برنامه ما مبتنی بر واقعیت است.

در ادامه این مراسم رییس سازمان سینمایی احکام مدیران بخش های مختلف «مدرسه ملی سینما» را اهدا کرد و سعید پوراسماعیلی به عنوان معاون اجرایی مدرسه ملی سینما، علیرضا داودنژاد به عنوان معاون آموزش، عبدالله گیویان به سمت معاون پژوهش، مسعود رایگان به عنوان معاون بین الملل، مجتبی راعی به عنوان رئیس گروه کارگردانی، بهرام دهقانی به عنوان رئیس گروه تدوین، پرویز آبنار به عنوان رئیس گروه صدا، علی واجد سمیعی به عنوان رئیس گروه تهیه و تولید، محمود کلاری به عنوان رئیس گروه فیلمبرداری و کامپوزیا پرتوی به عنوان رئیس گروه فیلمنامه نویسی احکام خود را به طور رسمی از حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی دریافت کردند.

علیرضا رضاداد مشاور عالی رئیس سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوان، محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، خسرو سینایی کارگردان، محمدرضا اصلانی مستندساز، یونس شکرخواه استاد دانشگاه و روزنامه نگار و جمعی از اساتید دانشگاه از دیگر مهمانان حاضر در مراسم رونمایی از کتاب های پژوهشی در حوزه سینما تالیف و ترجمه با عنوان «مسائل، چالش ها و چشم انداز توسعه اسلامی و ایرانی صنعت سینمای ایران» بودند.

نظر شما