شناسهٔ خبر: 41227 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روايتی نقاشانه از جنگ‌های تاريخی

«علي بني‌صدر» هنرمند ايراني اهل نيويورك سومين نمايشگاه انفرادي‌‌اش را با عنوان «In Medias Res» در گالري «مريِ» تادئوس روپك پاريس برپا كرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ «علي بني‌صدر» هنرمند ايراني اهل نيويورك سومين نمايشگاه انفرادي‌‌اش را با عنوان «In Medias Res» در گالري «مريِ» تادئوس روپك پاريس برپا كرده است. بني‌صدر در اين آثار موجودات عجيب‌وغريب دوگانه را در تصاوير پويايي كه از تخيلات و آشفتگي مايه مي‌گيرند، به نمايش گذاشته است و به همين دليل آثارش بين فرم‌هاي فيگوراتيو و آبستره در نوسان است.

«In Medias Res» به زبان لاتين به معني «در ميانه چيزي است» است، اما معناي ادبي اين اصطلاح يعني شروع روايت در ميانه يك فعل يا كنش، كه اغلب شرح داستان كنار گذاشته مي‌شود و به مرور با ديالوگ‌ها، فلش‌بك‌ها يا توصيف و اشاره به رويدادهاي گذشته، پيش‌زمينه داستان توضيح داده مي‌شود. براي مثال نمايشنامه «هملت» اثر شكسپير بعد از مرگ پدر هملت آغاز مي‌شود و بيننده (يا خواننده) از طريق شرح داستان متوجه حقايق نمي‌شود بلكه با اشاره‌هايي كه شخصيت‌هاي داستان به مرگ پادشاه هملت دارند از اين موضوع باخبر مي‌شوند. از آنجايي كه نمايشنامه روي شخصيت هملت و انتقام او تمركز دارد تا انگيزه‌هاي او، شكسپير با بهره‌برداري از «اين مدياس رس» بازگويي‌هاي وقايع زايد را كنار گذاشته است.
آثار داستاني كه از شيوه «اين مدياس رس» استفاده كرده‌اند اغلب و نه هميشه از فلش‌بك و روايت غيرخطي استفاده مي‌كنند تا پيش‌زمينه داستان را شرح بدهند.
بني‌صدر نيز با استفاده از همين شيوه روايي نقاشي‌هايش را به تصوير درآورده است. او در خلق تابلوهايش تصاوير را در حال حركت و دگرگوني به نمايش كشيده و بي‌ثباتي اين تصاوير كه ويتريني از ماهيت تخيلات است، بيننده را مجذوب خود مي‌كند. اين آثار را كه نه مي‌توان در زمره آثار آبستره و نه در زمره آثار فيگوراتيو قرار داد، در دسته تاريخ روايي هنر قرار مي‌گيرد كه گريزي به آثار هيرونيموس (جروم) بوش تا فرانسيس بيكن دارد. آثار بني‌صدر با اين ويژ‌گي‌ها توانايي انتقال بيننده به قلمرو‌هايي را دارد كه در آن زيبايي با وحشت و نظم با هرج‌ومرج هم‌مرز مي‌شود و اعماق دريا با دورترين مكان‌هاي روي زمين يكي مي‌شود. منشا آشفتگي شايد تنها چيزي است كه ما را قادر به ديدن هنرمند مي‌كند، درست مانند يك سمفوني ناقص كه در آن هنرمند فرم‌ها و رنگ‌ها را آهسته و با حركات محكم موزون و هماهنگ مي‌كند تا به هارموني نگران‌كننده‌اي دست يابد كه در طول زمان يخ مي‌زند و هياهويي خلاق به‌پا مي‌كند كه با نگاه‌هاي خيره ما از هم گشوده مي‌شوند.
در كنار اين هياهوها، اين هنرمند خطوطي را يكي كرده است كه ساختار را به تكه‌تكه‌هاي خود نزديك مي‌كند. اين خطوط براي علي بني‌صدر، نمايشي از زبان، كلمات و ساختار آن است كه به كلي با زبان نقاشي در تضاد قرار مي‌گيرد. بني‌صدر از تجربياتش در دوران هشت سال دفاع مقدس و جنگ ايران و عراق الهام گرفته و در اين تصاوير گستره‌اي از تاثيرات تاريخ هنري را، از زمان مينياتورهاي ايراني تا آثار «جروم بوش» در هم آميخته است.
نمايشگاه «اين مدياس رس» در گالري تادئوس روپك شامل ٩ تابلوي رنگ روغن روي بوم و همچنين مجموعه‌اي از آثار با تكنيك زغال روي كاغذ است. بني‌صدر درباره تابلوهايي كه خلق كرده مي‌گويد: «مجذوب تمامي جنگ‌هاي تاريخي، دسيسه‌ها، سياست مستعمراتي، فساد، جنگ‌هاي دوران باستان و مدرن شده‌ام... مخالفت و مبارزه در دل آثار من قرار دارند.» او درباره نمايشگاه اخيرش گفت:
«In Medias Res استعاره‌اي است براي شيوه‌اي كه نقاشي‌هايم را كشيده‌ام، شيوه‌اي كه داستان با يك هياهو شروع مي‌شود؛ در ميانه كنش و بعد آهسته‌آهسته اين كنش شرح داده مي‌شود و از محتواي آن پرده برداشته مي‌شود.»
علي‌ بني‌صدر متولد ١٩٧٦ تهران است و آثارش در موزه‌هاي متروپوليتن هنر نيويورك، موزه هنرهاي معاصر لس‌آنجلس، موزه بريتيش لندن و بنياد فرانسوا پينو ونيز به نمايش درآمده‌اند. نمايشگاه «In Medias Res» علي بني‌صدر كه از ٢٨ نوامبر افتتاح شده تا ٢٠ ژانويه ٢٠١٦ در اين گالري برپاست.

نظر شما