شناسهٔ خبر: 41228 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغداشلو بدون شرح!

گزارش «اعتماد» از نمايشگاه «آيدين آغداشلو» در تورنتو را در زیر بخوانید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ بعضي نام‌ها با بعضي هنرها گره خورده‌اند، مثل نام آيدين آغداشلو با هنر نقاشي. آنقدر اين گره محكم است كه براي تهيه گزارشي از نمايشگاه او شايد كافي باشد كه فقط نوشت: «آيدين آغداشلو» بدون شرح! با اين وجود وقتي شما در تورنتو زندگي مي‌كنيد و متوجه مي‌شويد هنرمندي معاصر كنار گوش‌تان آثارش روي ديوارهاي يكي از مهم‌ترين گالري‌هاي شهر رفته است بي‌اختيار وسوسه مي‌شويد خودتان را به محل برسانيد و به بهانه تهيه گزارشي هرچند ساده و كوتاه، زيبايي را از خيلي نزديك حس كنيد. همان زيبايي‌اي كه موجب مي‌شود بسياري از هموطنان‌تان بخواهند در سرزمين مادري در صف‌هاي طولاني بايستند تا تماشاگرش باشند و شايد گاهي كام‌شان شيرين نشود.

ديوارهاي آرتا گالري، با مديريت و برنامه‌ريزي فيروزه اطهاري، واقع در يكي از مناطق مهم هنري تورنتو (ديستيلري ديستريكت)، در ٢٩ اكتبر ٢٠١٥ ميعادگاه هنردوستان ايراني و كانادايي بود. نمايشگاه با عنوان زندگي‌هاي متفاوت دو بخش را شامل مي‌شد، نقاشي و عكاسي. آيدين آغداشلو با چهار اثر با سبك و سياق خاصي كه بي‌شك فقط امضاي آغداشلو را دارد به عنوان هنرمندي كه آثارش پا فراتر از مرزها گذاشته و توان رقابت در عرصه‌هاي بين‌المللي را دارد ديوارهاي گالري را همراه با آثاري از هنرمنداني ديگر جان بخشيده بود. در كنار چهار اثر از كارهاي آغداشلو دو نقاش جوان ايراني ديگر هم از شاگردهاي استاد حضور داشتند، نويد فرد با يك اثر با عنوان ترنس (مسحور) و ساسان نصيري با چهار اثر با عنوان‌هاي بازي، پياده تا خانه، نجوا و خواب.
در مراسم افتتاحيه نمايشگاه آرتا گالري، ديدن آثار آغداشلو از نزديك و هم صحبتي با هنرمند، همانقدر لذت‌بخش بود كه تماشاي جمعيت مشتاقي كه در مراسم شركت كرده‌ بودند. نزديك به سيصد نفر آنجا حضور داشتند، آن هم در حالي كه از گوشه و كنار زبان مادري‌ات به گوش مي‌خورد. ديدن چهره‌هايي آشنا از جمله غلامحسين نامي، توران زنديه و سيراك ملكنيان از نقاشان بزرگ معاصر نيز از خوشي‌هاي ديگر اين نمايشگاه بود.
افتتاحيه نمايشگاه مجالي نبود تا بتوان گفت‌وگوي غيرتكراري با آيدين آغداشلو، اين نقاش برجسته و شناخته‌شده ايراني‌تبار داشت؛ آنقدر شناخته‌شده كه حالا ديگر تقريبا همه مي‌دانند از چهارده سالگي به شكل حرفه‌اي نقاشي مي‌كرده يا مثلا مي‌دانند ٧٥ ساله شده و همچنان دست‌هايي توانا دارد و همين روز افتتاحيه نمايشگاه، روز تولدش است و همچنين اغلب مي‌دانند كه در سرزمينش در دانشگاه‌ها به كار و تدريس مشغول است تا شايد بتواند استادهايي نظير خودش به نسل‌هاي بعدي منتقل كند. پس وعده گفت‌وگو را براي فرصتي ديگر گذاشتيم و
سر راست سراغ چهار اثرش رفتيم و نام آنها و سال‌هاي خلق شان:
١- Enigma  يا به تعبير فارسي چيستان، ٢٠١٥
٢- Falling Angel كه من سقوط فرشته تعبير كردم، ١٩٩٣
٣-‌ Years of Snow يا به تعبيري سال‌هاي برفي، ٢٠٠٨
٤-Memories of Destruction  خاطرات ويراني، ٢٠٠٦
وسوسه شده بودم كه از آيدين آغداشلو بپرسم چطور چنين آثار زيبايي خلق مي‌كند اما احساس كردم درست مثل آن است كه ويكتور هوگو به خواب‌مان بيايد و ما از او بپرسيم چطور بينوايان را نوشتي؟ گاهي سكوت و تماشا از هر حرفي بيشتر پاسخ مي‌دهد، تماشاي رنگ‌ها بر طرح‌ها و تجربه لذت از آنها.

نظر شما