شناسهٔ خبر: 41244 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منتخب موسیقی لاتین در تالار وحدت/ از استاد «لپ تاپ» متشکریم

نشست خبری کنسرت «شب لاتین» درحالی برگزار شد که دست اندرکاران این اجرای زنده موسیقایی از شرایط کیفی برگزاری کنسرت های پاپ انتقاد کردند.

 

آرمین قیطاسی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آرمین قیطاسی سرپرست رهبر و تنظیم کننده ارکستر «آرس نوا» در نشست خبری کنسرت «شب لاتین» که روز دوشنبه هفتم دی ماه در تالار وحدت برگزار شد، توضیح داد: در این کنسرت که طی روزهای ۱۵ و ۲۲ دی ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد، ۱۶ قطعه از بهترین موسیقی های لاتین دنیا با ارکستر و تنظیم جدید به مخاطبان ارائه خواهد شد.

 

این عضو مستعفی ارکستر سمفونیک تهران افزود: تمام تلاش خود را به کار برده ایم که در این اجرای زنده برنامه خاصی را به تماشاگران ارائه کنیم. البته بنده چندان تمایلی به بکاربردن واژه هایی چون «خاص» و «متفاوت»ندارم اما با توجه به سبک و گروه اجرایی که برای این کنسرت در نظر گرفته ایم، گمان می کنم که علاقه مندان شاهد یک کنسرت متفاوت خواهند بود. ما در این اجرا از یک نوازنده ترومپت ارمنستانی در سبک جاز، یک خواننده ایرانی - پرتغالی و مهمتر از همه بهنام ابطحی در کنار دیگر نوازندگان کنسرت استفاده می کردیم که تصور می کنم حضور نوازندگانی چون بهنام ابطحی که بعد از ۴ سال به اجراهای زنده موسیقایی بازگشته اند، می تواند در کنار حضور این هنرمندان خارجی اتفاق متفاوتی را برای ما رقم بزند.

وی ادامه داد: به اعتقاد من، بهنام ابطحی از جمله نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت موسیقی پاپ ماست که به نوعی از پایه گذاران اصلی موسیقی پاپ به حساب می آید و حضور وی در جریان برگزاری کنسرت «شب لاتین» می تواند اتفاق بسیار خوبی در کارنامه کاری ارکستر بادی آرس نوا باشد. به هر حال ما یک سال و چند ماه به دلیل برخی از سوء تفاهم هایی که به وجود آمده بود، ممنوع الکار بودیم که خوشبختانه با حمایت مدیران وزارت ارشاد و مهرداد جهانتاب به عنوان تهیه کننده، این مشکلات مرتفع شده و ما با یک انرژی خوب و مضاعف کنسرت خود را برگزار خواهیم کرد.

قیطاسی در ادامه نشست خبری گفت: نمی دانم چرا دیگر تهیه کنندگان تنها و تنها به موسیقی پاپ فکر می کنند. آیا آنها نمی دانند بار هنری و جایگاه موسیقی پاپ در رنکینگ جهانی چه جایگاهی دارد؟ متاسفانه موسیقی ما هم اکنون فقط و فقط درگیر بیزینس است که سرنوشت چنین رویکردی باعث شده موسیقی کشورهای ترکیه، هند و حتی پاکستان نیز از ما در رنکینگ جهانی بالاتر باشد و این اتفاق بد به خاطر نگاه بیزینسی است که در جریان موسیقی پاپ ما قرار دارد.

موسیقی پاپ ایران به سرعت فانتوم در حال سقوط است

بهنام ابطحی نوازنده و آهنگ ساز پیشکسوت موسیقی پاپ نیز در این نشست خبری بیان کرد: من به یک نوعی بازنشسته شده ام. چرا که در این سال ها نه خواننده خوب و نه موزیک ارزشمندی را دیدم که بخواهم برای حضور در آن ترغیب شوم اما این بار افتخار می کنم که در یک گروهی مشغول نوازندگی هستم که سلیقه من است و مطمئنم هر کسی آن را گوش کند به این نکته پی می برد که سطح کیفی آثار اجرا شده این گروه کاملاً بین المللی و ارزشمند است. اتفاقاً خودم هم دوست داشتم که بعد از چند سال با یک موسیقی خوب وارد کار شوم.

وی در رابطه با برنامه های آینده خود در عرصه موسیقی بعد از چهار سال دوری گفت: طبق برنامه ریزی هایی که شده، اسفندماه امسال کنسرتی را از مجموعه منتخب آثارم برگزار خواهم کرد، ضمن اینکه در این برنامه با چند خواننده قطعاتی را اجرا می کنم که در نشست های بعدی پیرامون این برنامه نیز اطلاع رسانی لازم را خواهم کرد. به هر حال من باز هم معتقدم که موزیک خوب نداریم کما اینکه اهالی موسیقی می دانند که در بیشتر کنسرت های پاپ، این مردم هستند که به جای خواننده می خوانند و مطمئنم اگر به یک مجلس عروسی هم برویم، شاهد این سبک اجرا هستیم.

ابطحی تصریح کرد: بسیار خوشحالم که این ارکستر بادی «آرس نوا» صدای بین المللی دارد و حتی در تنظیم بسیاری از قطعات بهتر از قطعه ارجینال آن کار کرده است. من باید اینجا به یک نکته تاسف بار اشاره کنم و آن این است که موسیقی ما به سرعت فانتوم در حال سقوط است و اتفاقاً این مسائل تاسف بار است که باعث می شود این فضا را رها کنم و به جزیره کیش بروم و در آنجا به فعالیت های شخصی خودم برسم. البته وقتی استادی به نام «لپ تاپ» در کنسرت ها داریم و به اصطلاح «فیش تو گلدون» در اغلب اجراهای زنده وجود دارد، دیگر حرفی برای گفتن نمی ماند. به اعتقاد من موسیقی پلی بک یک بی احترامی کامل به مردم است که نباید بیشتر از اینها در کنسرت های پاپ وجود داشته باشد.

آرمین قیطاسی هم در تائید صحبت های ابطحی گفت: من امیدوارم که طی ماه های آینده، قوانینی وضع شود که بیشتر از اینها به کیفیت فنی ارکسترهای پاپ توجه شود چون همین ماجرای استاد لپ تاپی که آقای ابطحی به آن اشاره کرد، به شکل فزاینده ای رو به گسترش است که لازم است فکر جدی به حال آن کرد.

مهرداد جهانتاب تهیه کننده کنسرت «شب لاتین» نیز در این نشست خبری ضمن اشاره به جزئیات کنسرت از رونمایی آلبوم جدید ارکستر بادی «آرس نوا» طی ماه های آینده خبر داد.

نظر شما