شناسهٔ خبر: 41276 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستین فرهنگ نمادهای ایرانی به دست مخاطبان رسید

کتاب «فرهنگ مصور نمادهای ایرانی» تالیف مشترک بهمن نامورمطلق و منیژه کنگرانی از سوی موسسه نشر شهر روانه کتابفروشی‌ها شد. این کتاب نخستین اثر منتشر شده در معرفی نمادهای ایرانی و کاربرد آنها در هنر و فرهنگ ایرانی است.

 

 

نخستین فرهنگ نمادهای ایرانی به دست مخاطبان رسید

 

منیژه کنگرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: «فرهنگ نمادهای مصور ایرانی» تالیف مشترک من و دکتر بهمن نامورمطلق است که به تازگی از سوی موسسه نشر شهر روانه کتابفروشی‌ها شد. این کتاب نخستین فرهنگ نمادهای ایرانی است، فرهنگ‌های پیشتر منتشر شده اختصاصا درباره ایران نبودند.

وی افزود: در این کتاب 40 نماد پربسامدتر و تاثیرگذارتر از بقیه، انتخاب و برای هرکدام یک مقاله 5 تا 10 صفحه‌ای نوشته شده است. سیمرغ، کاووس، سهراب، شیرین، زمین، خورشید، کلاغ، سگ، باد، آب، آتش، سرو، گاو، گراز، گيومرث، لاله، مانی، ماه، ماهی، منيژه، نيلوفر، ضحاک، سوسن و کیخسرو، شماری از نمادهای معرفی شده در این کتاب هستند.
 
کنگرانی ادامه داد: نمادهای معرفی شده در این کتاب در چهار مقوله ادبیات، اسطوره‌ها، دین و هنر بررسی شده و برای هرکدام مثالی نیز از هنر ایرانی ارائه شده است. کار مهم نویسندگان در این کتاب نشان دادن بازنمود این نمادها از هنر گذشته تا هنر معاصر ایران است. همچنین در مقدمه این کتاب نیز در حدود 50 صفحه به معرفی و شرح چیستی «نماد» پرداخته‌ایم.
 
این محقق و پژوهشگر حوزه هنر همچنین با اشاره به این نکته که کتاب مجلدات دیگری نیز خواهد داشت، گفت: ما از سال 1385 کار روی این کتاب را شروع کردیم. ابتدا قرار بود 100 نماد در این کتاب معرفی شوند، اما با توجه به اینکه حجم کتاب بسیار زیاد می‌شد، 40 نماد برای انتشار در این کتاب انتخاب و بقیه به مجلدات بعدی موکول شد.

«فرهنگ مصور نمادهای ایرانی» تالیف مشترک بهمن نامورمطلق و منیژه کنگرانی با شمارگان هزار نسخه، 325 صفحه و بهای 30 هزار تومان از سوی موسسه نشر شهر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

«گفت‌وگومندی در ادبیات و هنر» و «دانش‌های تطبیقی» نام دو کتاب مجموعه مقالاتی است که با کوشش مشترک بهمن نامورمطلق و منیژه کنگرانی روانه کتابفروشی‌ها شده‌اند.

همچنین کتاب‌های «چکیده مقالات گردهمایی مکتب شیراز، هنر، ادب و اندیشه» و «مجموعه مقالات چهارمین هم‌اندیشی نشانه شناسی هنر به انضمام مقالات هم‌اندیشی سینما» نیز به اهتمام کنگرانی منتشر شده‌اند.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۵-۰۱-۲۴ ۱۱:۴۲ 0 0

    واقعا اينا رو خودتون نوشتيد*
                                
  • ۱۳۹۵-۰۱-۳۱ ۱۲:۰۵ 0 0

    واقعا كه
                                

نظر شما