شناسهٔ خبر: 41278 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مهم‌ترین کتاب آمارتیاکومارسن درباره اقتصاد فرهنگ و هنر به ایران رسید

«فرهنگ، هنر و توسعه» نوشته آمارتیا کومار سن با ترجمه کاظم فرهادی از سوی نشر چشمه منتشر شد. کومارسن یکی از مشهورترین اقتصاددانان حال حاضر دنیاست.

 

 

مهم‌ترین کتاب آمارتیاکومارسن درباره اقتصاد فرهنگ و هنر به ایران رسید

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،نشر چشمه مهم‌ترین کتاب آمارتیا کومار سن، اقتصاددان مشهور هندی و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا درباره اقتصاد فرهنگ و هنر را منتشر کرد. این کتاب «فرهنگ، هنر و توسعه» نام دارد و مترجم آن کاظم فرهادی، مترجم نام‌آشنای حوزه‌های فرهنگ و هنر است.

کتاب شامل سه مقاله است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از «ساتیا جیت رای و هنر کُل‌باوری: فرهنگ ما، فرهنگ آنها»، «فرهنگ چقدر اهمیت دارد؟» و «فرهنگ و توسعه». نویسنده در مقاله نخست به بحث درباره فرهنگ شرقی با استفاده از فیلم‌های ساتیا جیت رای، فیلمساز مشهور هندی و خالق فیلم مشهور «پاترپانچالی» پرداخته است.

در مقاله دوم نیز مباحثی چون «جبرگرایی فرهنگی»، «وابستگی متقابل و آموختن»، «جهانی سازی فرهنگی» و «ارتباط‌ها» مطرح شده‌اند. همچنین «سرمایه‌گذاری فرهنگی و بازده‌های اقتصادی»، «شالوه‌های فرهنگی رفتار»، «فرهنگ ژاپنی و نظام‌های ارزشی»، «تعمیم‌های کلان و محدودیت‌های آن»، «ارزش‌ها، نهادها و فرهنگ»، «پیشبر اهداف فرهنگی»، «جهانی شدن و از دست رفتن فرهنگ‌های بومی» و «انتخاب اجتماعی و دموکراسی» نیز نام شماری از مباحث مطرح شده در مقاله سوم کتاب است.

در بخشی از مقدمه مترجم بر این کتاب می‌خوانیم: «از نظر آمارتیاسن، فرهنگ به سه شیوه کاملا متمایز اما مرتبط به هم در توسعه نقش دارد. نقش سازنده: توسعه در مفهوم گسترده خود به ناگزیر بُعد فرهنگی را دربر می‌گیرد و توسعه فرهنگی عنصر اساسی و جدایی ناپذیر آن است. نقش ارزیابی: فرهنگ تعیین می‌کند که ما در واقع به چه چیز علاقه و تعلق داریم. نقش ابرازی: اهداف ما هرچه باشد، تاحدودی با فرهنگ و اخلاقیات ما تعیین می‌شود، اما کارکرد فرهنگ فقط به این خلاصه نمی‌شود، پارامترهای فرهنگی نیز نقش مهمی چه برای رشد اقتصادی و چه برای تحقق دیگر هدف‌ها از جمله سطح زندگی دارند.»

کومار سن در سال1998  برنده جایزه نوبل اقتصاد شد؛ با توجه به اهمیت اندیشه‌ها و نظریه‌های آمارتیا کومار سن، به نظر می‌رسد که این کتاب بتواند، نسخه‌ای شفابخش برای اقتصاد بیمار هنر ایران ارائه کند.

نشر چشمه «فرهنگ، هنر و توسعه» را با شمارگان هزار نسخه، 104 صفحه و بهای 15 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما