شناسهٔ خبر: 41286 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تجلیل از کاتبان برتر کتاب وحی در دومین جشنواره کتابت قرآن و ادعیه

نفرات برتر دومین جشنواره کتابت قرآن و ادعیه در رشته های مختلف که به همت مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛دومین جشنواره کتابت قرآن با حضور ۱۶۰ کاتب از ۲۳ استان کشور در روزهای دهم و یازدهم دی ماه برگزار شد.
دبیر دومین جشنواره کتابت قرآن در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: فراخوان این جشنواره در خرداده ماه سال جاری انجام شده بود و متقاضیان می توانستند آثار خود را در پنج رشته، کتابت سور مسبحات (سوره هایی که با کلمه ای از مصدر سبح آغاز می شوند)، به خط نسخ فارسی و عربی ، کتابت سوره اسرابه خط نسخ فارسی و در بخش قطعه نویسی کتابت یک صفحه از قرآن کریم، حدیث و دعا به خط نسخ، ثلث، محقق و ریحان در جشنواره شرکت دهند.
مهدی بابایی عملکرد موفقیت آمیز مجموعه کتابت قرآنی در کشور مرهون تلاش همه دست اندرکاران این رشته دانست و افزود: نهضتی که در این رشته برپا شده است حاصل تلاش استادان فن، استمرار حضور کاتبان از راه و دور نزدیک و مجموعه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران است.
وی با اشاره به برگزاری قریب یکصد جلسه در طی پنج سال در زمینه کتابت اظهار کرد: انگیزه خدمت قرآنی عامل تداوم ، توسعه و ارتقای رشته کتابت در استان های مختلف کشور بوده است.
مدیر اجرایی دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، هدف از برگزاری این دوره را رشد و ارتقای هنر کتابت عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ها ارزیابی رشد و توسعه کتابت در کشور است تا از دل این رقابت ها شیوه های نوینی از کتابت بیرون بیاید و این هنر همچون گذشته و با استفاده از شیوه های نوین جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
بابایی با تقدیر از فعالیت کاتبان استان همدان و تلاش آنان در گسترش هنر کتابت در آن استان افزود: کاتبان هر استان باید به کانون آموزش و گسترش هنر کتابت تبدل شوند و به تربیت هنر جویان بپردازند.

***در سالهای آتی شاهد خلق شیوه های نوین کتابت قرآن در ایران خواهیم بود
داور دومین جشنواره کتابت قرآن کریم گفت: با توجه به استقبال و تلاش کاتبان شاهد رشد روز افزون کمی وکیفی هنر کتابت هستیم و در سالهای آتی شاهد خلق شیوه های نوین کتابت قرآن در ایران خواهیم بود.
ایرج نعیمانی با برشمردن نکات مهم کتابت و دقت نظر خوب استادان در داوری آثار، افزود: آثار ارسال شده دارای نقاط قوت و ضعف بودند و شیوه انتخاب آن ها با در نظر گرفت آرای همه داوران و با آرای آنان بوده است.
یکی دیگر از داوران با بیان این نکته که رقابت آثار ارسال شده تنگاتنگ و میلی متری بوده است، افزود: آثاری که انتخاب شدند تفاوت اندکی با هم دارند و این موضوع قضاوت در باره آن ها را سخت تر می کند.
احمد عبدالرضایی افزود: خلق شیوه های نوین کتابت همراه با مد نظر قرار دادن قواعد خطاطی می تواند از عوامل برتری در دوره های بعدی تلقی شود.
در پایان این جشنواره نفرات اول تا سوم هر رشته با اهدای تندیس، لوح و جوایز نقدی تقدیر شدند. 
۱۸ اثر از کاتبان کشور عراق در بخش غیر رقابتی این جشنواره نیز به نمایش گذاشته شده است و همچنین سه استاد کتابت قرآن از کشورهای عراق و سوریه در این دوره از جشنواره حضور داشتند. 
نمایشگاه دومین جشنواره کتابت قرآن کریم در روز جمعه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ با حضور اساتید، هنرمندان و علاقه مندان این حوزه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولیعصر، روبه روی بزرگراه نیایش، خیابان اسفندیاری افتتاح شد و تا روز جمعه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۴ دایر است.

نظر شما