شناسهٔ خبر: 41291 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مشارکت موسسه خانه کتاب در برگزاری هفدهمین همایش کتاب سال حوزه

حجت الاسلام و المسلمین مهدی حقی دبیر همایش کتاب سال حوزه در گفت‌وگو با بیان اینکه امسال هفدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه برگزار می‌شود، توضیح داد: این همایش از سال 1378 با هدف شناسایی و معرفی کتب و نویسندگان برتر حوزه به جامعه علمی، فعالیت خود را آغاز کرده است که از شش دوره اخیر پایان‌نامه‌های سطح چهار حوزه نیز در رقابت‌های این همایش شرکت داده می‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حجت‌الاسلام حقی با اشاره به همکاری و مشارکت موسسه خانه کتاب و همایش کتاب سال حوزه توضیح داد: در اکثر دوره‌ها به‌جز دو سال اخیر (دوره پانزدهم و شانزدهم) همایش کتاب سال حوزه با مشارکت و همکاری جدی موسسه خانه کتاب برگزار شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه گفت: در دو سال اخیر به دلیل برخی مشکلات مالی که در سطح عمومی پیش آمده بود، خانه کتاب نتوانست با ما همکاری کند، که اخیراً طی جلساتی که با آقای مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب برگزار شد ایشان اظهار تمایل کردند که همکاری‌های ما و خانه کتاب مجدد به وضع قبلی برگردد.

حمایت از برگزاری نشست‌های نقد کتاب‌های حوزویان و آثار برتر حوزه توسط موسسه خانه کتاب

دبیر هفدهمین همایش کتاب سال حوزه با اشاره به توافقات صورت گرفته بین موسسه خانه کتاب با دبیرخانه همایش ادامه داد: ما به توافق رسیدیم که محورهای متعددی را با همکاری و مشارکت خانه کتاب برگزار کنیم.

وی به برخی از این محورها اشاره کرد و افزود: تأمین بخشی از جوایز برگزیدگان، تأمین کتاب‌ها با امکانات و تخفیفات ویژه برای برگزیدگان، حمایت از نشست‌های معرفی و نقد آثار برتر حوزه، همکاری با فعالیت‌هایی که معاونت پژوهش حوزه در زمینه کتاب انجام می‌دهد، از جمله محورهایی است که مورد توافق موسسه خانه کتاب و دفتر مطالعات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه قرار گرفته است.

مشارکت خانه کتاب در انتشار کتاب «استاندارد کتاب و کتاب استاندارد»

حجت‌الاسلام حقی به یکی دیگر از فعالیت‌های معاونت پژوهشی در حاشیه همایش کتاب سال حوزه اشاره کرد و افزود: کتابی با عنوان «استاندارد کتاب و کتاب استاندارد» در دست تدوین و تالیف قرار گرفته که مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارد، که موسسه خانه کتاب در این زمینه اعلام آمادگی کرده است تا در نشر آن مشارکت و همکاری لازم را داشته باشد.

مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه در مورد این کتاب افزود: کتاب حاضر مجموعه‌ای از مقالات بزرگان و نویسندگان کشور است و در پایان آیین‌نامه‌ای درمورد مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای یک کتاب استاندارد آمده است که از مقالات این کتاب به شکل آیین‌نامه استخراج شده است و راهکار عملیاتی برای مؤلفان و محققان ارائه می‌دهد.

مشارکت خانه کتاب در فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه در زمینه ترویج کتاب 

وی به دیگر توافقات صورت گرفته با موسسه خانه کتاب اشاره کرد و گفت: مقرر شد موسسه خانه کتاب در مجموعه کارهایی که معاونت پژوهش حوزه یا همایش کتاب سال حوزه در زمینه ترویج کتاب انجام می‌دهد و همچنین در موضوع داوری‌ها و ارزیابی‌های آثار، همکاری و مشارکت جدی داشته باشد.

حجت‌الاسلام حقی ادامه داد: نرم‌افزارهایی را که موسسه خانه کتاب در ارتباط با ارزیابی آثار و برگزاری همایش در اختیار دارد، و همچنین سایت خانه کتاب و ارتباطاتی که با نویسندگان سراسر کشور دارند از جمله اطلاعاتی است که ما می‌توانیم بخش‌های مختلف که مورد نیاز حوزه است، به اطلاعات آنها دسترسی داشته باشیم و برعکس اطلاعاتی که در ارتباط با نویسندگان حوزوی در معاونت پژوهش حوزه وجود دارد درصورت نیاز در اختیار موسسه خانه کتاب قرار گیرد.

عمیق‌تر شدن همکاری و مشارکت موسسه خانه کتاب و دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه

وی در ادامه تأکید کرد: بعد از وقفه دو ساله‌، ارتباط و همکاری ما با موسسه خانه کتاب به دلیل سطح و نوع مشارکت مقداری فرق کرده است که امیدواریم عمیق‌تر شود. مثلاً مشارکت در حوزه داوری‌ها کار بسیار خوبی است چراکه گاهی کتاب‌هایی وجود دارد که در کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده می‌شود و در کتاب سال حوزه برگزیده نمی‌شود یا برعکس، که مقداری از آن به نوع داوری‌ها و ارزیابی‌ها برمی‌گردد که در این صورت می‌توان با یک تعامل سازنده بین دو مرکز از داوری‌های همدیگر استفاده بهتری صورت گیرد.

دبیر هفدهمین همایش کتاب سال حوزه اظهار کرد: در حقیقت همکاری‌های ما با موسسه خانه‌کتاب در فضای جدید عمیق‌تر می‌شود، شاید در گذشته همکاری و مشارکت سطحی‌تر بوده است ولی الآن می‌تواند جدی‌تر باشد که نیاز به تعامل و گفت‌وگوی بیشتر نمایندگان دو مرکز دارد و ان‌شالله بتوانیم همایش کتاب سال حوزه را به یک همایش کاملاً علمی و قابل‌قبول در سطح ملی تبدیل کنیم.

ارسال سالانه 900 تا 1000 اثر به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه

مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه ابراز کرد:  هرساله حدود 900 تا 1000 اثر در زمینه علوم اسلامی یا انسانی مرتبط با حوزه دین که برای اولین بار تألیف شده به دبیرخانه همایش ارسال و در رقابت‌های همایش شرکت داده می‌شود.

دبیر هفدهمین همایش کتاب سال حوزه با اشاره به داوری‌ها و ارزیابی‌های کتاب سال حوزه، عنوان کرد: سمت‌وسوی داوری‌های کتاب سال حوزه به شکلی طراحی شده که بتواند مسائل پژوهشی و ترویجی را در حوزه، جهت‌دهی و تقویت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در 16 دوره گذشته سختگیری‌ها در کتاب سال حوزه آثار خود را نشان داده است، افزود: سطح داوری‌ها در 16 دوره گذشته ارتقا پیدا کرده و سخت‌گیرانه‌تر شده است به‌گونه‌ای که برگزیده شدن برای رسیدن به قله‌های همایش برای حوزویان دشوارتر شده است، چراکه فاکتورها و عوامل موفقیت در این همایش نسبت به سال‌های اولیه جدی‌تر شده است.

تحلیل محتوای 8 دوره آثار همایش کتاب سال حوزه در قالب یک کتاب

حجت‌الاسلام حقی با اشاره به حاشیه‌های برگزاری کتاب سال حوزه عنوان کرد: این همایش حاشیه‌هایی دارد که به ارتقای کیفی و بهره‌های جانبی از همایش کمک می‌کند، از جمله اینکه دبیرخانه، 8 دوره آثار همایش در سنوات گذشته را تحلیل محتوا کرد که در سال گذشته نتایج آن منتشر شد.

وی ادامه داد: محتوای این 8 دوره بر اساس مجموعه آثاری که به همایش رسیده بود و از نظر کیفی مورد ارزیابی داورها قرار گرفته بود، تحلیل شد که اطلاعات و آمارهای بسیار مفید و کارگشایی به نخبگان ما ارائه کرد.

مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه به برخی از این اطلاعات و آمار اشاره کرد و توضیح داد: در تحلیل محتوای آثار این 8 دوره از همایش مشخص شد کتاب‌های حوزه چقدر به مسائل روز و نیازهای فرهنگی جامعه توجه دارند و پاسخگو هستند؛ به مسائل نظریه‌پردازی و نوآوری در دانش‌های حوزوی چقدر اهتمام می‌ورزند، به دانش‌های علوم انسانی مصطلح چقدر می‌پردازند و اتقان علمی آثارشان در چه حدی است، در چه زمینه‌هایی کاستی وجود دارد و در چه زمینه‌هایی خوب کار شده است، به چه مسائلی باید بیشتر توجه شود و به چه مسائلی به اندازه کافی توجه شده است.

 حجت‌الاسلام حقی ادامه داد: این اطلاعات را در دانش‌های مختلف تحلیل کردیم از جمله در اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تقویتی  و دانش‌های خاص حوزه مثل فقه، اصول، کلام، تفسیر، فلسفه، علوم قرآنی و غیره.

وی در ادامه عنوان کرد: حاصل این تحلیل، یک کتاب حدوداً هفتصد صفحه‌ای شد که در اختیار مراکز و ناشران قرار گرفت و مورد استقبال واقع شد.

تحلیل محتوا و ارزیابی آثار کتاب سال حوزه به‌صورت سالانه

دبیر هفدهمین همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه اکنون این تحلیل به‌صورت سالانه انجام می‌شود، گفت: الآن این کار را با استفاده از نرم‌افزاری که در سامانه کتاب سال حوزه برای تحلیل و ارزیابی محتوای آثار طراحی شده است، به شکل سالانه انجام می‌دهیم.

مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه به تشریح این روند پرداخت و افزود: هرسال که ارزیابی آثار تمام می‌شود، مجموعه اطلاعاتی در مراحل مختلف ارزیابی کتاب سال به‌دست می‌آید که بلافاصله در این سامانه ثبت می‌شود و خروجی‌های آن در پایان ارزیابی هر رشته دانشی، اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

ارسال بروشورهای مجموعه آثار منتخب و برگزیده همایش کتاب سال حوزه برای دانشمندان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام حقی به یکی دیگر از کارهایی که در حاشیه همایش در سال‌های اخیر انجام شده است، اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر بروشورها و چکیده‌ مجموعه آثار منتخب و برگزیده همایش کتاب سال حوزه برای بیش از هفتصد نفر از دانشمندان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه ارسال کرده‌ایم تا در جریان بهترین آثار حوزه در سال گذشته باشند، و در صورت تمایل تعدادی از کتاب‌هایی را که مطابق میل و سلیقه آنهاست  انتخاب، که به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده می شود.

دبیر هفدهمین همایش کتاب سال حوزه عنوانکرد: تجربه موفق دو سال گذشته در این زمینه، نشان داد که بسیاری از نخبگان کشوری به دلیل گرفتاری و نبود فرصت کافی نمی‌توانند در جریان تحولات علمی حوزه قرار گیرند، که با ابتکار دبیرخانه، آثار و کتب منتخب و مورد علاقه در کوتاه ترین زمان در اختیار آنها قرار می‌گرفت.

رونمایی از 5 اثر تحت عنوان نیازسنجی دانش‌های حوزوی در همایش سال گذشته

حجت‌الاسلام حقی در ادامه با بیان این مطلب که این همایش معمولاً هر سال یک رویکرد علمی هم دارد، عنوان کرد: در سال گذشته در ارتباط با نیازسنجی دانش‌های حوزوی کاری ویژه در همایش انجام دادیم و پنج اثری که معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه با همکاری انجمن‌های علمی حوزه طی دو سال کار کرده بودند، تحت عنوان نیازسنجی دانش‌های حوزوی، رونمایی شد.

وی یادآور شد: از آنجا که رویکرد همایش در سال گذشته نیازسنجی دانش‌های دینی بود، همزمان این پنج اثر را در پنج رشته تفسیر علوم قران، روانشناسی، اقتصاد، ادبیات داستانی در حوزه دین و نظام تعلیم و تربیت حوزه در همایش رونمایی و معرفی کردیم که قصد داریم در روزهای آتی نشست‌های علمی و نقد و بررسی آنها را برگزار کنیم.

تجلیل از شخصیت‌های علمی حوزوی به‌صورت سالانه در همایش کتاب سال حوزه

مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه در ادامه افزود: ما در همایش‌ها معمولاً از برخی شخصیت‌های علمی حوزوی که سابقه درخشانی دارند و در عرصه تولید و نگارش پیشتاز بوده‌اند به شکل ویژه تجلیل می‌کنیم.

حجت‌الاسلام حقی عنوان کرد: هر سال معمولاً یک یا دو نفر را  یکی در تراز علمی بالا مثل سطوح آقایان مراجع و یکی هم در سطوح محققان و پژوهشگران فعال معرفی و تجلیل ویژه می‌کنیم به‌عنوان مثال در سال گذشته آیت‌الله مکارم شیرازی در سطوح مراجع و محمدرضا حسینی جلالی به‌عنوان کسی که در احیای تراث متون قدیم نقش فعالی داشته است تجلیل و قدردانی شد.

تجلیل از فعالان عرصه کتاب به‌صورت سالانه در همایش کتاب سال حوزه

دبیر هفدهمین همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: هر سال از کتابخانه‌هایی که کار ویژه‌ای می‌کنند یا فعالان در عرصه کتاب مثل فهرست نویسان، کتابداران خاص، مدیران کتابخانه‌های خاص و همچنین از ناشرانی که نقش فعال و برجسته‌ای در برپایی همایش و در نشر دانش‌های حوزوی دارند، نیز تجلیل ویژه می‌شود.

نظر شما