شناسهٔ خبر: 41324 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شماره نهم فرهنگ امروز بر پیشخوان روزنامه فروشی‌‌‌ها؛

شماره نهم نشریه «فرهنگ امروز» منتشر شد

شماره 9 در بخش اندیشه این شماره با عنوان«فلسفه‌های گرم، فلسفه‌های سرد» پرسشی از اصالت نزاع فیلسوفان تحلیلی و قاره‌ای مطرح شده است. پرداختی دوباره به جدال فیلسوفان قاره‌ای و تحلیلی اما با خوانشی متفاوت و با پرسش از «اصالت نزاع»./ در این شماره فرهنگ امروز مصاحبه ویژه و چالش برانگیزی صورت داده است با محمد صنعتی در خصوص ژاک لکان و پیروان آن در ایران که می‌تواند مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد.

 

فرهنگ امروز: شماره نهم «فرهنگ امروز» با تصویری از ضیا موحد بر روی جلد منتشر شد. در بخش اندیشه این شماره با عنوان«فلسفه‌های گرم، فلسفه‌های سرد»   پرسشی از اصالت نزاع فیلسوفان تحلیلی و قاره‌ای مطرح شده است. پرداختی دوباره به جدال فیلسوفان قاره‌ای و تحلیلی اما با خوانشی متفاوت و با پرسش از «اصالت نزاع». پرسشی که بیش از این که به ایران مربوط باشد در برگیرنده ابعاد قضیه در خاستگاه فلسفه تحلیلی و قاره ای است. یکی از مطالب مهم این پرونده گفت‌وگو با ضیا موحد است. ضیا موحد که از چهره‌های تراز اول فلسفه تحلیلی ایران است و معمولا موضع‌گیری‌های شدیدی علیه  فلسفه قاره‌ای دارد، حرف‌های جالبی در خصوص وضعیت فلسفه تحلیلی در ایران و برخی حواشی آن در این گفت‌وگو زده است. موسی اکرمی، میثم سفیدخوش، استنلی روزن، حسن فتح زاده، عبدالرزاق حسامی‌فر، مهدی فدایی مهربانی، عارف دانیالی و ... از دیگر افراد حاضر در این پرونده هستند.

فرهنگ امروز موضوع پرونده تاریخ این ماه خود را به تجدد خواهی عربی اختصاص داده است. نگاهی کوتاه به تاریخ سده گذشته سرزمین‌های اسلامی نشان می‌دهد پیشگامان تجددخواهی در ایران و جهان عرب با هم اشتراکات فراوانی داشته‌اند. لزوم شناخت این اشتراک فرهنگ امروز را بر آن داشت تا «تجددخواهی ذهن عربی» را مورد واکاوی قرار دهد و مقایسه‌ای صورت دهد بین تجددخواهان عرب و ایرانی. اساس این پرونده شامل بررسی تفکر و سلوک تجددخواهی طه حسین است. محمد آل مهدی، رمضان رضایی، محمد مالکی و ستار عودی از همکاران این پرونده هستند.

«سینما: روایت هایی از عشق» پرونده سینمای این ماه این نشریه است. در ورودی این پرونده آمده است: «سینمای بدنه، چهرۀ اغواگری از عشق را جعل می‌کند. در این پرونده برآنیم به بررسی  برخی آثار سینمایی بپردازیم که با گسستن از این چهرۀ جعلی، تلاش می‌کنند به بازنمایی «چهرۀ دگرگون عشق» نزدیک شوند.»در راستای هدف فوق در این پرونده بررسی آثاری از  ژان لوک گدار، وونگ کار وای، لارس فون تریه، ویم وندرس و عباس کیارستمی صورت گرفته است. گفت‌وگو با فرهاد توحیدی هم در این پرونده به منظور بررسی روایت مواجهه عشق و مرگ در سینمای میشاییل هانکه انجام شده است.

بخش عکس نگاشت با موضوع «عکس‌فیلم» عکس‌هایی که صحنه‌ی فیلم‌ها را ثبت کردند را بررسی کرده و در این بین مقایسه کوتاهی هم دارد به دو هنر فیلم سازی و عکاسی دارد. یادداشت‌هایی از یوریک کریم مسیحی، محسن آزرم، آیسا رشید، مجتبی قدمشاه، سعید میرمحمدی و سمیه امیری در این بخش ذیل عکس‌های منتخب به نگارش در آمده است.

پرونده دین‌پژوهی نشریه فرهنگ امروز با عنوان «دیالکتیک متن و نص» نحوه مواجهه حوزویان با علوم انسانی جدید را بررسی کرده است. این پرونده پرسش اصلی خود را این گونه مطرح کرد که اولین مواجهه حوزه علمیه با علوم انسانی مدرن از کجا شکل گرفته و این مواجهه چه کیفیتی داشته و تحت چه فرایندی به شکل امروزین خود تبدیل شده است و برای پاسخ به این پرسش ها از اساتیدی چون مسعود آذربایجانی، عبدالحسین خسروپناه، ابراهیم دادجو و... نظرخواهی کرده است.

در بخش پیشخوان ضمن نقد و بررسی چند کتاب مهم حوزه اندیشه و معرفی تازه‌های نشر ایرانی و خارجی به بهانه کتاب «جنون هشیاری» مصاحبه ویژه ای صورت گرفته است با داریوش شایگان. همچنین چند مطلب این سرویس اختصاص یافت به نقد و بررسی جلد سوم «فرهنگ نامه تاریخی مفاهیم فلسفه». همچنین محمد امین قانعی راد در بخش پیشنهاد موضوع پایان نامه موضوعات جالب توجهی در زمینه توسعه به دانشجویان توصیه کردند که مطالعه آن برای دانشجویان مفید خواهد بود.

و اما در بخش گزارش و بولتن خارجی علاوه بر گزارشات و اخبار مهم حوزه علوم انسانی در ایران و جهان، فرهنگ امروز بخش جدیدی به سرویس گزارش افزود و آن تقویم است که در آن با رویکردتازه‌ای مناسبت‌های گوناگون را پیگیری می‌کند. بخش خاطره‌نگاری اساتید از دوران تحصیلشان در خارج از ایران همواره از بخش‌های خواندنی این بخش بوده است. در این شماره  محمدحسین پاپلی یزدی به شیوایی از تجربیات تحصیلش در فرانسه سخن گفت. اما در کنار این مطالب فرهنگ امروز مصاحبه ویژه و چالش برانگیزی صورت داده است با محمد صنعتی در خصوص ژاک لکان و پیروان آن در ایران که خوانندگان از آن لذت خواهند برد.

شماره نهم نشریه فرهنگ امروز به مدیر مسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱60 صفحه و به قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر شده است.

 

نظر شما