شناسهٔ خبر: 41332 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بداهه ی گفت و شنود موسیقیایی در«پدیدارشناسی موسیقی»

کتاب «پدیدارشناسی موسیقی» نوشته ی «بروس الیس بنسین» با ترجمه ی«حسین یاسینی» به بازار نشر رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نشر ققنوس ، اين كتاب از دريچه پديدارشناسي نگرشي نو به آهنگسازي، اجرا و شنيدن موسيقي دارد. نويسنده با تكيه بر سنت‌هاي فلسفه قاره‌اي و تحليلي و مثال‌هاي متنوع از موسيقي كلاسيك غربي و جاز، تعريفي نو و جامع از بداهه عرضه مي‌كند كه بر مبناي آن، ساختن، اجرا و شنيدن موسيقي همواره با نوعي از بازآفريني بي‌وقفه موسيقي يا همان بداهه، گره خورده است.

بحث‌هاي اين كتاب که به موضوعاتی چون؛ موسيقي «اصيل» چه سنخي از موسيقي است؟ خاستگاه ايدة اصالت كجاست؟ آيا موسيقي غير اصيل (به معناي بي اصل و ريشه) وجود دارد؟ اگر «اصالت» يك قطعة موسيقي با معيار همخواني آن با حدود و هنجارهاي يك سنت موسيقايي سنجيده مي‌شود، آيا برداشت تمام پروردگان يك سنت از اين حدود و هنجارها يكسان است يا حتي كساني كه هم نظرند آيا يكسان عمل مي‌كنند؟ توصيف آهنگساز اجراگر و حتي شنوندة موسيقي در جامعه‌اي كه به گمان يا باور خود يك موسيقي «اصيل» دارد از چگونگي اتصالش به اين موسيقي چيست و آن‌ها از نقش خود در حفظ، تداوم و تحول احتمالي سنت چه تصوري دارند؟ آيا اين سنت موسيقايي به موسيقيدان امروزي تعلق دارد يا در واقع او متعلق به اين سنت است و هويت موسيقايي خود را از آن مي‌گيرد؟و... می پردازد، مي‌تواند به ويژه براي علاقه‌مندان فلسفة هنر، موسيقي‌شناسان و موسيقي‌دانان جذاب باشد.

گفتنی است کتاب «پدیدارشناسی موسیقی» را نشر ققنوس در قطع رقعی و جلد شومیز، با قیمت ۱۵ هزار تومان چاپ کرده و به بازار کتاب فرستاده است.

نظر شما