شناسهٔ خبر: 41338 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «نبرد من» نوشته «آدولف هیتلر» پس از 70 سال

با پایان یافتن تاریخ حق کپی‌رایت کتاب «نبرد من» (Mein Kampf) نوشته «آدولف هیتلر»، این کتاب پس از 70 سال در آلمان عرضه شده است.

انتشار «نبرد من» نوشته «آدولف هیتلر» پس از 70 سال

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «نبرد من» بیانیه‌ای است درباره نظرات و تئوری‌های «آدولف هیتلر» از حزب «نازی» در آلمان که پس از جنگ جهانی دوم از سوی مقامات منطقه «باوریا» انتشار آن ممنوع شده بود. این کتاب که حاوی مطالبی بر ضد یهودیت است و تا کنون به بهانه حق کپی‌رایت، متعلق به استانداری «باواریا» از انتشار آن جلوگیری می‌شد.
 
اکنون با پایان یافتن تاریخ حق کپی‌رایت کتاب «نبرد من» موسسه تاریخ معاصر «مونیخ» پس از 70 سال به بازنشر آن اقدام کرده است.
 
مورخین بر این باور هستند، این کتاب که هم‌زمان در چند کشور مختلف منتشر شده است به پژوهشگران برای درک بهتر رخدادهای دوران سلطه حزب «نازی» بر آلمان کمک فراوانی خواهد کرد.
 
این جدیدترین نسخه از کتاب «نبرد من» حاشیه‌نویسی‌هایی به قلم صدها پژوهشگر را نیز شامل می‌شود. مسئولان موسسه تاریخ معاصر «مونیخ» گفته‌اند که این بسیار از هم‌گسیخته و با جمله‌بندی‌های ناشیانه نوشته شده است که از کم‌سوادی نویسنده آن، «هیتلر» حکایت دارد.
 
گروه‌های یهودی در آلمان از انتشار کتاب «نبرد من» استقبال کرده و گفته‌اند که این اثر نشان‌دهنده مشکلاتی است که یهودیان در زمان حکومت «هیتلر» دچار شده‌اند.
 
برای نخستین بار «نبرد من» در سال 1925 میلادی، یعنی 8 سال پیش از به قدرت رسیدن «هیتلر» منتشر شد. در سال 1945، پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم دولت‌های پیروز حق انتشار این کتاب را استانداری «باواریا» واگذار کردند و از آن زمان مقامات محلی به بهانه محتوای نفرت‌افکنانه از بازنشر آن خودداری کردند؛ هر چند طی جنگ جهانی دوم این کتاب به‌طور گسترده‌ای منتشر شده و به‌راحتی در دسترس بوده است.
 
بنابر قانون کپی‌رایت اروپا این حق پس از مرگ پدیدآورنده به اندازه طول عمر وی به یک اثر تعلق می‌گیرد. مقامات دولت آلمان گفته‌اند که به‌دلیل فعالیت‌های «نئو – نازی‌ها» طی سال‌های اخیر پخش این کتاب با محدودیت‌هایی انجام خواهد شد.

نظر شما