شناسهٔ خبر: 41346 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاسیس کتابفروشی‌ راحت‌تر می شود/ صدور مجوز نشر کتاب در کمتر از یک ماه

صالحی گفت: تلاش می کنیم از طریق وام هایی که در اختیار قرار می گیرند حمایت های بیشتری از کتابفروشی‌ها صورت گیرد تا امکان تاسیس فروشگاه‌ها و کتابفروشی‌ها راحت تر شود.

به گزارش  فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ چهارمین دیدار «سیدعباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی نشر و کتاب در کتابفروشی‌ها، ۱۲ دی ماه در کتابفروشی مرکز برگزار شد. وی در این بازدید در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

امکان تاسیس فروشگاه‌ها و کتابفروشی‌ها راحت‌تر خواهد شد

صالحی در مورد اقدامات وزارت ارشاد برای توسعه ویترین‌های کتاب در کشور گفت: در این خصوص چند اقدام مدنظر وزارت ارشاد است که برخی از آنها آغاز شده و برخی هم در حال انجام عملیات برای اجرا است. در بخش اول به دنبال پاره ای از حمایت‌ها از کتابفروشی‌ها هستیم به طوری که کتابفروشی‌ها به عنوان ویترین‌های کتاب، به طور جدی تری مورد حمایت قرار بگیرند. در این خصوص بحث حمایت از کتابفروشی‌ها یا همان طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» به زودی وارد مرحله دوم اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تلاش می کنیم از طریق وام هایی که در اختیار قرار می گیرند حمایت های بیشتری از کتابفروشی‌ها صورت گیرد تا امکان تاسیس فروشگاه‌ها و کتابفروشی‌ها راحت تر شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با ییان اینکه همه این پیشنهادها در قالب یک بسته در برنامه ششم توسعه ارائه شده است، افزود: علاوه بر اینها در حوزه تعرفه ها و بیمه ها هم اقداماتی در حال انجام است که در آنها بتوانیم با کمک گرفتن از افرادی که امکان کاهش هزینه های بالاسری را دارند، قدم هایی در این زمینه برداریم. 

ارشاد مخالف هرگونه افزایش تعرفه کاغذ است

وی با اشاره به اینکه رویه قبلی در مورد تعرفه کاغذ ادامه دارد، گفت: با همکاری نمایندگان وزارت ارشاد و تشکل های صنفی، کارگروههای مختلفی شکل گرفته که یکی از آنها همان بحث تعرفه کاغذ است که تاکنون پیشنهادها برای بالا بردن تعرفه کاغذ به جایی نرسیده و وزارت ارشاد هم همان رویه قبلی را در این خصوص دارد و مخالف هرگونه افزایش تعرفه کاغذ است.

صدور مجوز انتشار کتاب در کمتر از یک ماه

صالحی در پاسخ به سوالی درباره روند رسیدگی به تقاضاها برای اخذ مجوز کتاب‌ها نیز توضیح داد: مهم اکنون به طور ماهیانه گزارش هایی را از اداره کتاب اخذ می کنیم که هم از نظر زمان رسیدگی به تقاضاها و هم نوع مواجهه با تقاضاها، یک ساماندهی اساسی صورت گرفته باشد که چنانچه کتابی مجوز کامل گرفته، به سرعت منتشر شود و یا اگر مشروط است، شروط آن به ناشر یا ناشر مولف اعلام شود و یا اگر تصمیم بر عدم صدور مجوز است، این تصمیم فورا به متقاضی اعلام شود. همان طور که آقای سلگی اعلام کردند، زمان رسیدگی به تقاضاها برای صدور مجوز کتاب کاهش محسوس یافته است؛ یعنی متوسط زمان ارزیابی و رسیدگی به کتابها کمتر از یک ماه است البته مواردی هم می‌تواند پروسه را طولانی کند و این مربوط به جاهایی است که کتاب برای چاپ نیازمند پاره ای اصلاحات تشخیص داده می‌شود که این کار نیازمند مجوز ناشر یا ناشر مولف است چرا که باید در این خصوص تصمیم بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی های اولیه ما نشان می‌دهد که به جز در مواردی اندک، ۶۰، ۷۰ درصد در همان مرحله نخست تعیین تکلیف می‌شود و این تصمیم به متقاضی اعلام می شود همچنین موارد بسیار محدودی وجود دارد که رسیدگی به آنها بیش از یک ماه طول می کشد.

مکان بهتر برای برگزاری نمایشگاه کتاب برای ما اهمیت دارد

معاون امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان درباره اعلام نظر رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در خصوص مکان پیشنهادی مجموعه شهرداری به ارشاد برای برگزاری نمایشگاه کتاب در آن توضیح داد: تا این لحظه و حداقل تا یک ساعت پیش نامه آقای قالیباف به آقای جنتی در این خصوص به ما نرسیده بود و هر زمان که این نامه را دریافت کردیم به صورت رسمی در این خصوص پاسخ خواهیم داد؛ اما با توجه به اهمیت بحث مکان نمایشگاه کتاب و با توجه به تاکیدی که وزارت ارشاد در خصوص واگذاری امور نمایشگاه به تشکل های نشر دارد، حتما در این خصوص با تشکل های نشر همفکری و هم افزایی صورت خواهد گرفت و نظر آنها در خصوص مکان بهتر برای برگزاری نمایشگاه کتاب، به طور جدی برای ما اهمیت دارد و انشاالله ما فضایی را ایجاد خواهیم کرد که این تصمیم مشترک اتخاذ شود.

نظر شما