شناسهٔ خبر: 41347 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صدور فیپای جعلی برای کتاب‌ها در کشور کنترل شده است

معاون کتابخانه ملی با بیان اینکه موارد معدودی از صدور فیپای جعلی که منجر به صدور مجوز نشر هم شده باشد، وجود دارد، گفت: در حال حاضر صدور فیپای جعلی برای کتاب‌ها در کشور تحت کنترل درآمده است.

 

غلامرضا امیرخانی

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ چندی پیش اداره کل پردازش و سازماندهی اسناد و کتابخانه ملی ایران در اطلاعیه‌ای نسبت به استفاده ناشران از فیپای جعلی هشدار داده و موکداً خواستار آن شده بود که ناشران سراسر کشور از درج فیپای جعلی و شماره‌های غیرواقعی که تحت عنوان «شماره کتاب شناسی ملی ایران» باب شده است، خودداری کنند.

بر اساس مصوبه شماره ١٢٦٦٧٥/ت ه، مورخ ١٣٧٥/١٢/٠٨ هیئت وزیران، کلیه ناشران دولتی و غیردولتی ملزم به دریافت فهرست نویسی پیش از انتشار (فیپا) جهت درج در صفحه شناسنامه کتاب قبل از انتشار آن هستند. این در حالی است که مشاهده می‌شود تعدادی از کتاب‌های واسپاری شده به کتابخانه ملی، دارای فیپای جعلی با شماره غیرواقعی تحت عنوان «شماره کتابشناسی ملی ایران» ذیل فیپای مذکور هستند.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این اقدام را از مصادیق جعل دانسته و اعلام کرده که در صورت مشاهده چنین مواردی، آنها را از طریق مبادی قانونی پیگیری خواهد کرد. غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره فراوانی این قبیل فیپاهای جعلی و اقداماتی که برای کنترل صدور آنها از سوی برخی افراد سودجو صورت گرفته است، گفت: متاسفانه این معضل از ابتدا وجود داشته و کماکان هم وجود دارد، البته تا حدودی کنترل شده است.

وی افزود: در گذشته برخی ناشران دولتی با ما در این خصوص همکاری نمی‌کردند و برای کتاب‌هایشان فیپا نمی‌گرفتند. برخی ناشرانی هم که در برخی شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند، خودشان فیپاهایی را تولید می‌کردند که همان فیپای جعلی است. برخی هم فیپایی را که برای کتاب خاصی از ما می‌گرفتند، روی کتابی دیگر می‌گذاشتند. علی ایّ حال، بر اساس آخرین پیگیری‌هایی که در اداره کل پردازش کتابخانه ملی صورت گرفت، صدور این قبیل فیپاها خیلی کم شده است.

امیرخانی ادامه داد: ما معتقد نیستیم که این کار غیرقانونی، منشا خاصی دارد و یا یک کار سازماندهی شده است و بیشتر ناشی از این است که برخی ناشران فکر می‌کنند، اخذ فیپا یک کار خیلی ضروری نیست. به هر حال ما به این نتیجه نرسیده‌ایم که سوء نیتی پشت این قضیه است و بیشتر به خاطر عدم آگاهی از اهمیت اخذ فیپا است. در حالی که داشتن فیپا برای یک کتاب، اعتبار بین‌المللی یک ناشر را هم ارتقا می‌دهد.

معاون کتابخانه ملی ایران گفت: خوشبختانه در یکی، دو سال اخیر این قبیل فیپاها بسیار و صدور آنها، تقریباً کنترل و مهار کم شده است و موارد معدودی از صدور فیپای جعلی که منجر به صدور مجوز نهایی نشر برای کتاب هم شده باشد، گزارش شده است و در مجموع می‌توان گفت که ما از این نظر در وضعیت مطلوبی هستم. با همه این اوصاف، ما موظفیم نسبت به پیگیری حقوقی صدور فیپا خارج از چارچوب قانونی آن، اقدام کنیم.

وی در مورد روند صدور فیپا در سازمان متبوعش برای کتاب‌های ناشران نیز گفت: در حال حاضر فیپای کتاب‌های تجدید چاپی در کمتر از ۵ روز و به طور میانگین در ۳ روز و برای کتاب‌های چاپ اول هم در حدود ۱۰ روز صادر می‌شود.

نظر شما