شناسهٔ خبر: 41365 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نحوه رسیدگی به تقلب امتحانی دانشجویان تغییر می‌کند

‌معاون دانشجویان داخل سازمان دانشجویان وزارت علوم، با اشاره به اصلاح بخشی از شیوه نامه اجرایی آیین نامه شورای انضباطی، جزئیات نحوه رسیدگی به تقلب در جلسه امتحان توسط دانشجویان را تشریح کرد.

 

1408770137689_amin khosroshahi-28.JPG

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر ابوالحسن ریاضی در گفت و گویی با بیان اینکه اصلاح بخشی از شیوه نامه اجرایی آیین نامه شورای انضباطی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به پایان رسیده است، افزود: بخشی که در این آیین نامه مورد بازنویسی قرار گرفته «آیین رسیدگی» است.از زمان تشکیل یک پرونده انضباطی تا صدور رای مکانیزمی وجود دارد، اما این مکانیزم در دانشگاه‌ها دچار تشتت است. در واقع از آنجایی که برخی موارد در آیین نامه رسیدگی پیش بینی نشده بود دانشگاه‌ها به صورت‌های مختلف تشکیل پرونده داده و به موضوع رسیدگی می‌کردند که این امر باعث می‌شد در مورد یک تخلف ثابت آرای مختلفی صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه این بازنگری در حوزه تخلف و تنبیه نبوده است گفت: در واقع بازنگری تنبیه‌ها و مجازات در حوزه سازمان امور دانشجویان نیست و این امور در آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف می شود، بنابراین مجازات‌ها و تنبیه‌ها مورد بازنگری قرار نگرفته است بلکه شیوه‌نامه به صورت دقیق، جزئی و با توجه به مصادیق مورد توجه قرار گرفته است.

‌معاون دانشجویان داخل سازمان دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه پیش نویس این شیوه نامه با هماهنگی و همفکری وزارت بهداشت و وزارت علوم صورت گرفته است،اظهار کرد: در حال حاضر این پیش نویس در انتظار امضای وزرای علوم و بهداشت است که باید دقت نظرهای حقوقی انجام شود و امیدواریم پس از امضای وزرا در ترم تحصیلی آینده ابلاغ شود.

دکتر ریاضی در ادامه با اشاره به بررسی نحوه رسیدگی به انجام تقلب در جلسه امتحان توسط دانشجویان اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در این شیوه نامه مورد بازنگری قرار گرفته نحوه رسیدگی به انجام تقلب توسط دانشجویان در جلسه امتحان است. در گذشته نحوه رسیدگی به این تخلف متفاوت بوده و اظهار یک ناظر امتحان منجر به صدور رای می‌شده در صورتی که اظهار شفاهی نمی‌تواند مبنا باشد. بنابراین این امر مورد بازنگری قرار گرفت و تصریح شد که برای اثبات این تخلف باید مدارک مستند وجود داشته باشد، در جلسه امتحان صورت جلسه شود، صورت جلسه دارای امضا باشد،مدرک تقلب ضمیمه شود و آن تقلب به نحوی در نمره گرفتن دانشجو تاثیرگذار باشد.

معاون دانشجویان داخل سازمان دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به این سئوال که چنانچه تقلب از طریق لب‌خوانی صورت بگیرد چه برخوردی با متخلف می‌شود ، خاطرنشان کرد: در صورتی که تقلب از طریق لب‌خوانی صورت بگیرد از آنجایی که کمیته‌های تجدید نظر و شورای انضباطی در جلسه حضور نداشتند و این امر مدرک مستندی ندارد نمی‌توان گفت تقلبی صورت گرفته است. مگر اینکه این تخلف در دوربین مدار بسته دانشگاه ضبط شده باشد که در این صورت سی دی باید همراه این پرونده به شورای انضباطی مرکزی ارسال شود.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۱۰-۱۵ ۰۱:۴۳ 0 0

    به سلامتی!!!
     به این ترتیب نگاه کردن به برگه دیگران تقلب محصوب نمی شود. گفتگو درباره سوالات هم تقلب محصوب نمی شود. تنها مدرک این موارد شهادت ناظر است. در کدام دانشگاه دوربین دار بسته در کلاس های برگزاری امتحانات وجود دارد؟ از این به بعد غیر از پایان نامه و رساله به امتحانات هم نمی شود اعتماد کرد. 
                                

نظر شما