شناسهٔ خبر: 41375 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه کتاب تهران سال آینده در مصلا برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و دومین نشست خبری خود، با بیان این‌که مجموعه شهر آفتاب از زیرساخت‌های لازم برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران برخوردار نیست، گفت: به نظر می‌آید بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلا برگزار خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛بیست و دومین نشست خبری حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (۱۴ دی‌ماه) در سالن جلسات دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف برگزار شد.
 
وی در این نشست درباره سرنوشت طرح تدوین سند ملی صنعت چاپ، اظهار کرد: تهیه و تدوین نقشه راه در حوزه سیاست‌های چاپ و نشر، یکی از مسائل مهم کشور است. تدوین سند ملی صنعت چاپ به دلیل اهمیت موضوع چاپ و بسته‌بندی، از سوی مسئولان ذیربط و صنوف مرتبط در حال انجام است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جواب به این سوال که «پاسخ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه شهرداری تهران که مجموعه شهر آفتاب را برای برپایی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیشنهاد داده است، چیست؟» گفت: هنوز پاسخ شهرداری تهران به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسماً و کتباً به دست ما نرسیده است. اما بر اساس اظهارات رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران این نامه نوشته شده است. آنچه‌ واضح است این است که شهرداری تهران به قولی که در زمینه همکاری برای برپایی این نمایشگاه در باغ کتاب داده بود، پایبند نماند و مکان برگزاری را به جای دیگری (شهر آفتاب) ارجاع داد.
 
وی توضیح داد: چون هنوز مجموعه شهر آفتاب آماده نیست و زیرساخت‌های لازم برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران را ندارد، بعید می‌دانم بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آن‌جا برگزار شود. بنابراین به نظر می‌آید این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در مصلا برگزار خواهد شد.
 
نوش‌آبادی در پاسخ به این پرسش که «علت لغو مجوز هفته‌نامه یالثارات چیست؟» گفت: هیأت نظارت بر مطبوعات که متشکل از نماینده قوه مقننه، نماینده قوه قضاییه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از استادان دانشگاه، یکی از استادان حوزه علمیه، یکی از مدیران مسئول و یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است، امروز تصمیم گرفت با استناد به بندهای ۸ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات و همچنین بر اساس تبصره ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات پروانه هفته‌نامه «یا لثارات» را لغو کند. اعضای این هیأت اجماع داشتند که این نشریه به تخلف خود اصرار داشته است.
 
وی با بیان این‌که اعتقاد بر این است که مطبوعات باید ضمن آزادی بیان به حدود قانون نیز متعهد باشند، گفت: هیأت نظارت بر مطبوعات به استناد رأی قوه قضاییه و بر اساس بند ۵ اصل ۱۹۶ قانون اساسی، نامه‌ای مبنی بر لغو پروانه روزنامه بهار نیز دریافت کرده است. توصیه می‌کنم مدیران مطبوعات کشور فصول ۲، ۳ و ۴ قانون مطبوعات را به دقت مطالعه کنند تا درباره رسالت خطیر خود آگاه باشند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباه نظر این وزارتخانه در زمینه افزایش تعرفه گمرکی کاغذ و تأثیر آن در انتخابات پیش‌ روی کشور، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان با افزایش تعرفه گمرکی کاغذ مخالف است چرا که افزایش تعرفه گمرکی کاغذ، افزایش قیمت کاغذ داخلی را سبب می‌شود و مشکلات چاپ و نشر را بیشتر می‌کند.
 
نوش‌آبادی ادامه داد: باید با مشارکت بخش خصوصی، در تولید کاغذ داخلی بیش از پیش گام برداریم. همچنین باید از طرفی، کاغذ را با قیمت مناسب از سایر کشورهای همسایه وارد کنیم تا بازار کاغذ در کشور به تعادل برسد.
 
وی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید دولت الکترونیک است و استفاده از کاغذ در کار دولتی به حداقل رسیده است، توضیح داد: این‌ موضوع که در برخی فصول مانند فصل انتخابات، قیمت کاغذ افزایش می‌یابد، یک امر کاملاً طبیعی است اما ناگفته نماند که فرهنگ کشور به سمت تبلیغات الکترونیکی در حال حرکت است و کاغذ در این حوزه نقش کمتری دارد.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این‌که «درباره تبدیل صندوق اعتباری هنر به بنگاه اقتصادی، چه توضیحی دارید؟» گفت: صندوق اعتباری هنر اکنون ۴۵ هزار نفر عضو دارد. پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال جاری به ۵۰‌هزار نفر برسد. از بین این ۴۵ هزار نفر، ۲۱ هزار و ۲۲۴ نفر عضو رسمی، بیمه و قریب به ۱۳ هزار نفر نیز بیمه تکمیلی شده‌اند.
 
نوش‌آبادی توضیح داد: بدون تردید تأمین نیازهای این ۴۵ هزار نفر کار بسیار سختی است. بنابراین باید به سمت دریافت کمک‌های نهادهای بانکی و پولی و شرکت‌های غیردولتی حرکت کنیم تا منابع خود را ارتقا دهیم. بنابراین این روند را نباید به تبدیل صندوق اعتباری هنر به بنگاه اقتصادی تعبیر کرد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «چرا بخش ادبیات داستانی از جایزه کتاب سال جدا شد و به جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر که در مدیریت بنیاد شعر و ادبیات داستانی است، واگذار شد» گفت: حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای جایزه جلال آل احمد و هم برای جایزه کتاب سال در یک سطح است و برایش تفاوتی ندارد. به همین دلیل امسال مشاهده کردید که جوایز برگزیدگان جلال آل احمد با جوایز کتاب سال همسان و همسنگ بود. این موضوع نشان می‌دهد که این وزارتخانه هر دو جایزه را تقویت می‌کند. 
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سهم این وزارتخانه از بودجه سال ۱۳۹۵ گفت: هنوز بودجه سال ۱۳۹۵ نهایی نشده و به مجلس نیز تقدیم نشده است. بنابراین احتمال هر گونه تغییر و جابه‌جایی در بودجه وجود دارد. در هر صورت ما پیشنهاد‌ها و نیازهای خود را اعلام کرده‌ایم. آن‌چه که مشخص است این است که امسال بودجه فرهنگی کشور با رشد ۲۰ درصدی مواجه خواهد بود.

نظر شما