شناسهٔ خبر: 41376 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سید ضیاء هاشمی: نوشتن کتاب‌ درباره رشادت‌های شهیدان هویزه ضرورت دارد

سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در آیین رونمایی دو کتاب تازه درباره شهیدان هویزه با تاکید بر ضرورت نوشتن کتاب‌هایی درباره رشادت‌های شهیدان هویزه گفت: آن‌ها درک درستی از زمان داشتند. اوج فداکاری آن‌ها همراه با آگاهی بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  یادواره سی‌و پنجمین سالگرد بزرگداشت شهدای هویزه دوشنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۹۴ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سید حمید علم‌الهدی، برادر شهید علم الهدی و برخی بازماندگان حماسه هویزه در دانشکده علوم سیاسی و حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.

شهیدان هویزه؛ نماد دیانت و شرافت ایران زمین

سید ضیاء هاشمی در این برنامه گفت: یادواره‌ها فرصت مغتنمی است که به فلسفه شهادت، کنش تاریخی و ارزش‌های دینی شهیدان بپردازیم. اقدامی که در هویزه رخ داد، حماسه‌ای تاریخی بود. جوانانی وارسته در مقابل تمام تجهیزات دشمن ایستادند. این به دلیل تحلیل درست، جهان‌بینی و شناخت آنان از ضرورت‌های زمان بود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت نوشتن کتاب‌هایی درباره رشادت‌های شهیدان هویزه افزود: آن‌ها درک درستی از زمان داشتند و اوج فداکاری آن‌ها همراه با آگاهی بود. شهیدان هویزه نماد دیانت و شرافت ایران زمین‌اند.

شهیدان زمان‌شناس واقعی بودند

علی جولایی، یکی از هم‌رزمان شهیدان هویزه در این برنامه با بیان این‌که جمعی از شهیدان هویزه دانشجو بودند، افزود: آن‌ها زمان‌شناس واقعی بودند و دانستند چه زمانی قلم و چه زمانی سلاح به دست بگیرند. این شاخصه اصلی شهیدان هویزه بود و دراین‌باره بسیار خوب عمل کردند.

وی در ادامه به این جمله معروف شهید سید حسین علم الهدی که «ما عاقلانه تصمیم می‌گیریم و عاشقانه عمل می‌کنیم» اشاره کرد و گفت: تیزبینی و هوش شهدا سبب شد که در آن دوران بهترین تصمیم را بگیرند.

نهادهای فرهنگی گام مؤثر بردارند

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در این برنامه گفت: هر ساعت، روز، ماه و سالی که از شهادت رزمندگان ما می‌گذرد، جایگاه و موقعیت فاخر و نقش استثنایی آن‌ها که تربیت‌یافته مکتب اسلام بودند، برایمان پررنگ‌تر می‌شود.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تردیدی ندارم که تمامی دستاوردهای امروز انقلاب اسلامی در سویه، لبنان و دیگر کشورهای مسلمان به برکت خون شهیدان ماست. همچنین دستاوردهای فرهنگی علمی، پزشکی، فناوری اطلاعات و مهندسی جامعه امروز ایران نیز مدیون رشادت رزمندگان و شهادت آن‌ها در طول جنگ تحمیلی است.

وی یادآور شد: بدون دفاع مقدس، اساساً دفاع موشکی نداشتیم. امروزه موشک‌های بالستیک ما در بالاترین سطح قدرت دفاعی قرار دارند. شهیدان ما به ویژه شهیدان دانشجو و شهیدان دزفول، مظلومیت استثنایی دارند. امیدوارم قدر اندیشه‌های شهیدان را بدانیم. زیرا شهیدان ثمره فرهنگ اسلامی و دستاورد حیات طیبه هستند. امیدوارم دانشگاه، حوزه‌های علمیه و نهادهای فرهنگی برای تربیت جوانان مهذب گام مؤثری بردارند.

در پایان این مراسم از دو کتاب «سید حسین» شامل خاطرات شهید حسین علم الهدی و «آیه‌های سرخ هویزه» رونمایی شد.

نظر شما