شناسهٔ خبر: 41383 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همکاری سینما و کتاب بیشتر می شود

انجمن سینمای جوانان ایران و موسسه خانه کتاب با ادامه و گسترش همکاری های خود حضور پررنگ آثار اقتباسی را در جشنواره سی و سوم نوید دادند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ در جلسه ای به میزبانی خانه کتاب که با حضور فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب برگزار شد طرح هایی برای گسترش همکاری دو نهاد در سال پیش رو و حضور پررنگ آثار اقتباسی در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران مورد تبادل نظر و گفت و گو قرار گرفت.
در این جلسه که با دیدار از بخش های مختلف موسسه خانه کتاب آغاز شد فرید فرخنده کیش ضمن ابراز خرسندی از همکاری این دو نهاد در سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران و نتایج مؤثر این همکاری گفت: درصدد هستیم تا قبل از پایان سال جاری موقعیتی را برای نمایش مستمر فیلم های اقتباسی فراهم کنیم. 
وی افزود: همچنین در نظر داریم بانکی اطلاعاتی از تمام آثار اقتباسی به خصوص در زمینه فیلم کوتاه تهیه کنیم تا به واسطه آن افراد علاقه مند و دغدغه مند در این حوزه را دور هم جمع، و به عنوان یک اتاق فکر از نگاه تخصصی ایشان استفاده کنیم. وی افزود: اتفاقی که لازمه نهادینه تر شدن اقتباس و کتاب در سینمای کشور به خصوص فیلم کوتاه است.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ضمن اشاره به تفاهمان انجام شده بین انجمن و خانه کتاب گفت: ما در آبان ماه سال جاری طی تفاهم نامه ای که با خانه کتاب به امضاء رساندیم، تجهیز کتابخانه های تخصصی دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور، ایجاد امکان سفارش آنلاین و دریافت کتاب با تخفیف های ویژه برای اعضای انجمن و حمایت مالی موسسه خانه کتاب برای تولید فیلم کوتاه اقتباسی در سال 1395 را با همراهی خانه کتاب ممکن کرده ایم. اقداماتی که می تواند زیرساخت های موردنیاز برای طرح های مهم تر آتی را به خود فراهم کند.
فرخنده کیش با اشاره به موفقیت های فیلم کوتاه «کودکان ابری» در عرصه جهانی افزود: این فیلم دلیل محکمی است بر اهمیت گسترش همکاری انجمن با خانه کتاب و همچنین تلاش برای گسترش فرهنگ اقتباس از آثار ادبی در بین سینماگران جوان کشور.
وی در ادامه این دیدار خاطرنشان کرد: انجمن سینمای ایران در حال حاضر 59 دفتر ثابت در 31 استان کشور دارد که از طریق نمایندگی های مستقر در دیگر شهرها، با آموزش و ایجاد امکان تولید آثار، به شناسایی فیلم سازان جوان و افرادی که به گونه ای می توانند نیازهای سینمای آینده ایران را تأمین کنند، مشغول هستند.
این مدیر فرهنگی با اشاره به همکاری های مشترک انجمن سینمای جوان و موسسه خانه کتاب ادامه داد: هم زمانی برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال جاری با بیست و سومین دوره هفته کتاب، فرصت ویژه ای برای پیوند هرچه بیشتر ادبیات با سینما به دست داد که البته حمایت های کلان مدیر موسسه خانه کتاب در همکاری و همراهی این دو نهاد و پیش بینی برنامه های از پیش تعیین شده، بسیار مؤثر بود.
فرخنده کیش یادآور شد: برگزاری برنامه با عنوان «شب ادبیات و سینما» که طی آن مجموعه دوستان علاقه مند به ادبیات و سینما دور هم جمع شدند اتفاقی بود که گرایش کلی آن به سوی تحریر و نگارش فیلم نامه بر اساس ادبیات معاصر و ادبیات کلاسیک ایران بود تا سینمای ایران با پیوند باریشه های ادبی خود بتواند تأثیرگذارتر عمل کند.

** جشنواره فیلم کوتاه به فیلم نامه های اقتباسی خواهد پرداخت
علیرضا کریمی صارمی مدیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران نیز در این دیدار گفت: در سال آینده و در سی و سومین دوره این جشنواره با اختصاص جایزه ای به عنوان «فیلم نامه اقتباسی» در بخش رسمی جشنواره، به صورت جدی تر به بحث فیلم نامه اقتباسی خواهیم پرداخت و قصد داریم تا برای تشویق و ترغیب فیلم سازان به استفاده از فیلم نامه اقتباسی و به نوعی کتاب، این جایزه را به صورت دائمی در تمام ادوار این جشنواره قرار دهیم.
وی ادامه داد: همچنین در حال فکر و برنامه ریزی برای استفاده بهتر و ایجاد برنامه های متنوع و کاربردی تر هستیم تا بتوانیم با نگاهی خلاقانه در جشنواره سی و سوم، کتاب را وارد این مجموعه کنیم و این اشتیاق و علاقه ذاتی که در بین جوانان نسبت به کتاب وجود دارد را پررنگ تر کنیم و آن ها را در یک رابطه تنگاتنگ قرار دهیم.
صارمی با اشاره به اقدامات انجام شده در دوره اخیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: یکی از بخش های مهمی که جشنواره فیلم کوتاه تهران علاقه مند بود به آن بپردازد، بخش سینمای اقتباسی است که در جشنواره سی و دوم با همکاری خانه کتاب فراهم شد و بازتاب بسیار خوبی در میان علاقه مندان فیلم کوتاه داشت. در این زمینه همچنین برای بحث فیلم نامه اقتباسی نیز جایزه ای تدارک دیده شد که باعث توجه ویژه مخاطبان و فیلم سازان به این فیلم ها شد.

نظر شما