شناسهٔ خبر: 41387 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آماده ارائه پروژه های مطالعاتی تخت جمشید به پژوهشگران هستیم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: این پایگاه جهانی آمادگی دارد پروژه های مطالعاتی خود را در تمام زمینه ها به پژوهشگران ارائه دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ به گزارش ایرنا مسعود رضایی منفرد، دوشنبه در بازدید فرماندار جدید مرودشت از پایگاه جهانی تخت جمشید بیان کرد: در این مجموعه فضای همکاری و هم افزایی با پژوهشگران فراهم است و عزم جدی ما ابهام زدایی از مسایل مربوط به این مجموعه تاریخی برای مردم دنیاست.
وی با اشاره به تدوین سند جامع تخت جمشید، اظهارداشت: همچنین پایگاه جهانی تخت جمشید آمادگی دارد در طرح جامعی که فرمانداری مرودشت برای تدوین، تصویب و اجرای آن تاکید دارد، طرح های آماده به کار این پایگاه را به عنوان مقدمه کار ارائه دهد.
رضایی منفرد، نسبت به مشکلات مجموعه تاریخی تخت جمشید ازجمله حریم مجموعه، ترک های عمیق و فروچاله هایی که در دشت مرودشت و محدوده حریم در نزدیکی نقش رستم و پردیس ایجاد شده است هشدار داد و خواهان رسیدگی جدی به این موارد در جلسه هیات امنای مجموعه جهانی تخت جمشید شد.

** طرح جامع تخت جمشید تهیه می شود 
فرماندار شهرستان مرودشت نیز در این بازدید گفت: می کوشیم برای مدیریت بهتر این میراث جهانی با بهره گرفتن از کارشناسان و متخصصان، سندجامع تخت جمشید را تدوین، تصویب و اجرایی کنیم تاامکان اعمال سلیقه ومدیریت شخصی بر این مجموعه از بین برود.
ماشالله حیدرزاده، با بیان اینکه این سند جامع تمام ابعاد مجموعه جهانی گردشگری را در بر می گیرد افزود: در گذشته اقداماتی مقطعی در باب گردشگری به ویژه در مورد مجموعه جهانی تخت جمشید انجام گرفته است اما این امر مستلزم انجام کارهای اساسی و اصولی با چشم اندازی بلند مدت است که بتواند جایگاه مرودشت را در بین دیگر شهرها، شاخص تر کند.
وی بیان کرد: درآمد میلیاردی سالانه تخت جمشید و سایر اماکن گردشگری و خدماتی شهرستان مرودشت قابلیت ویژه ای برای این شهرستان و مجموعه های تاریخی و گردشگری است که نباید نسبت به آن بی اعتنا بود.
حیدرزاده ادامه داد: برای حفاظت، مرمت، اجرای طرح های عمرانی و پروژه های شاخص و همچنین ساماندهی مسیر ورودی مجموعه جهانی تخت جمشید، باید پیگیری های مستمر و جدی تری برای اختصاص سهم بیشتری از درآمد تخت جمشید به این امر صورت گیرد.
فرماندار مرودشت افزود: بخشی از منابع مورد نیاز توسعه گردشگری این شهرستان باید از منبع درآمدی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان تامین شود و به همین سبب امیدواریم بتوانیم ردیف بودجه ای مستقل تخت جمشید را به عنوان یک اثر شاخص جهانی در این شهرستان تقویت کنیم و اعتباری مازاد بر آنچه در ردیف بودجه ای از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته می شود برای این مجموعه جذب کنیم.
او اضافه کرد: پیگیری و اجرایی شدن طرح های زود بازده در بحث گردشگری مرودشت و به ویژه تخت جمشید، از اقدامات اساسی است که تا پایان سال ۹۴ به عنوان اولویت در دستور کار قرار دارد.
در این جلسه مواردی از جمله طرح مشکلات کشاورزی در محدوده تخت جمشید، اعمال مدیریت یکپارچه این مجموعه به ویژه در ایام نوروز و پیگیری تخصیص بخشی از اعتبار تخت جمشید به هیات امنا مطرح و بررسی شد.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد. 
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است. 
سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد در ایران حکومت کردند.

نظر شما