شناسهٔ خبر: 41407 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکاوی و بررسی«چیستی انسان در اسلام»

کتاب «چیستی انسان در اسلام» تألیف«محمدتقی سهرابی فر» انسان را از منظر و نگاه اسلام مورد بررسی و واکاوی قرار می دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب حاضر  انسان را از منظر و نگاه اسلام مورد بررسی و واکاوی قرار می دهد. از این رو ضمن اثبات فطرتمندی انسان، تقسیم مصادیق فطرت به چهار گروه ؛«آگاهی ها» ، « گرایش ها» ، «توانش ها و ساختار» و «فطرت دینی و الهی» را به عنوان یکی از امور یاد شده مورد بحث قرار داده است.

همچنین تبیین کارکردهای مجموعه ی فطریات و فطرت دینی ، تناسب بین فطرت دینی و آرای روانشناسان، تناسب بین فطرت دینی و تجربه ی دینی ، عدم تلازم میان  فطرت و ارزش، مفهوم انسان کامل از منظر دین و نیز پاسخگویی به سوالاتی چون؛ «آیا انسان با همه ی ابعاد خود، نیک سرشت است یا بد سرشت؟» ، «آیا امکان تغییر در ذات انسان وجود دارد؟» از جمله دغدغه های مولف در این کتاب است.

کتاب حاضردر دوبخش تنظیم شده است و هربخش مشتمل بر چند فصل می باشد.

بخش اول کتاب با عنوان؛ «انسان شناسی و فطرت» مشتمل بر پنج فصل است که عبارت اند از: در  فصل اول با عنوان«انسان شناسی» بهموضوعاتی چون؛ انسان شناسی ،پیشنیه ی انسان شناسی، پیشینه ی انسان شناسی در حوزه ی اسلام و... است.

فصل دوم با نام«فطرت،مفهوم واهمیت»مشتمل بر موضوعاتی چون؛ معنای لغوی، معنای اصطلاحی ، اهمیت فطریات ، ویژگی ها و اقوال درباره ی فطریات می باشد.

سومین فصل تحت عنوان«فطرتمندی انسان» در بگیرنده ی عناوینی مانند؛ ادله و شواهد و آرای روانشانسان می باشد.

در فصل چهارم با عنوان«فطریات» ، به مسائلی چون؛ منابع شناخت امور فطری ، مصادیق فطریات و فطرت و ارزش پرداخته شده است.

فصل پنج این کتاب که «هستی و چیستی فطرت اللهی» نام دارد مشتمل برعناوینی چون؛ نکاتی درباره ی سرشت مشترک و تفاوت ان با فطرت الهی  ، تفاسیر فطری بودن خداشناسی و بررسی آن ها ، ادله ی فطرت الهی ، فطرت دینی و دانشمندان غیر مسلمان، مصادیق دیگر فطرت الهی  ، عوامل شکوفای فطرت، فطرت و تجربه ی دینی، لزوم جدانگاشتن فطرت دینی از آرای روانشناسان ، علت غفلت و انحراف از فطرت خداشناسی و شبهات فطرت الهی می باشد.

فصل ششم«کارکردهای فطرت» ، فصل هفتم«سرشت نیک یا بد انسان» ، فصل هشتم نیز با عنوان«انسان ،ماشین،حیوان» به موضوعاتی چون؛ انسان وماشین،  تفکر و ماشین و انسان و حیوان اختصاص داد.

دومین بخش از کتاب نیز مشتمل بر سه فصل با عناوین؛ «جسم و روح» ، «قوای انسان» و «نمود انسان در قران و حدیث»می باشد.

کتاب حاضر را سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با قیمت ۲۵ هزار تومان تجدید چاپ کرده است.

 

نظر شما