شناسهٔ خبر: 41446 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهشتی: معرفی و پژوهش در پژوهشگاه میراث فرهنگی دولت قبل تعطیل بود

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به دخیل بودن مدیریت میراث فرهنگی در تخریب ها در برخی از زمان ها گفت: حوزه معرفی و پژوهش در سالهای گذشته و دولت قبل به طور عملی تعطیل بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ سید محمد بهشتی اظهار کرد: تبریزی ها هم همچون سایر شهر های تاریخی ایران، دچار نسیان جایگاه و هویت تاریخی و ملی خود شده اند. اگر حاصل انتخاب های جهانی تبریز این باشد که معلوم شود تبریز کجاست و تبریزی ها چه کسی هستند؛ شما برنده اید.

وی اضافه کرد: در گذشته و در تمامی زمینه ها حتی حفاظتی، شاهد تخریب های زیادی در حوزه میراث فرهنگی بوده ایم. تخریب هایی که بخشی از آن حاصل چشم پوشی و غفلت بوده و حتی در بخشی از آن مدیریت میراث فرهنگی آن دوره زمانی نیز دخیل بوده است.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی ادامه داد: حوزه معرفی و پژوهش نیز در سال های گذشته در دولت قبل عملا تعطیل بوده است، یعنی ما آن زمان معاونت فرهنگی داشتیم که وظیفه معرفی موضوع میراث فرهنگی را به عموم مردم برعهده داشت. در صورتیکه این معاونت تعطیل شد و امروزه هم کار سختی شده که دوباره این معاونت را احیا کرد. صدمات وارد شده بسیار عمیق بوده است.
وی با اشاره به رویکرد مدیریت ارشد کشور بر توسعه گردشگری گفت: در طول دو سال گذشته تعداد گردشگران در کشور 5/2 برابر شده است. دلیل عمده این مساله مذاکراتی است که برای رسیدن به برجام انجام شده و در واقع یک تغییر و رویکرد در سطح بین المللی نسبت به ایران در نتیجه همین مذاکرات پدید آمده است.
بهشتی با تاکید بر فراهم سازی ضرورت های مطرح برای توسعه گردشگری اظهارکرد: هتل های چهار ستاره به بالای کشور تا پایان سال 2016 رزرو هستند و این نشانگر آن است که گردشگران خارجی به کشور ما می آیند و حتما باید پاسخگوی نیازها باشیم.
به گفته وی، در احکام مربوط به برنامه ها و سیاست های کلان برنامه 5 ساله ششم توسعه شاهدیم که دو عدد تعریف شده که یکی مربوط به رشد اقتصادی 8 درصدی و دیگری 5 برابر شدن تعداد گردشگران خارجی است. این یعنی عزم مدیریت ارشد کشور بر توسعه گردشگری استوار است. امیدواریم که در خلال برنامه 5 ساله ششم پیش بینی های لازم صورت گیرد تا زمینه های تحقق این توسعه 5 برابری فراهم شود.
بهشتی همچنین یادآور شد: پژوهشگاه میراث فرهنگی تفاوت های عمده ای با سایر پژوهشگاه ها دارد. سایر پژوهشگاه ها کار مستحب انجام می دهند و خیلی خوب است. ولی اگر وجود نداشته باشند بازهم کار پیش می رود. ولی پژوهشگاه میراث فرهنگی بنا به تکالیف قانونی که برایش تعریف شده یک شان حاکمیتی دارد یعنی اگر پژوهش های این حوزه انجام نشود یک گوشه کار کشور می لنگد. یکی از این موارد تدوین اطلس های حوزه میراث فرهنگی است.
بهشتی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال 2018 گفت: ببینید ما شهرهای زیادی داریم که استعداد ارزیابی در مقیاس جهانی را دارند و تبریز یکی از مهترین این شهرهاست. تبریز بنا به سابقه تاریخی و موقعیتی ملی این استعداد را دارد تا چنین جایگاهی را پیدا کند.
 بهشتی یاداوری کرد: در دوره ای اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، ولی هیچ اتفاقی نیفتاد. این که یک شهر فی نفسه ارزش دارد. مقدمه است. انتخاب شهر با یک عنوان جهانی در یک سال یعنی اینکه در آن سال باید یک کارهای در آن اتفاق بیفتد. درباره تبریز هم این مساله صادق است.

نظر شما