شناسهٔ خبر: 41460 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایگاه صنایع دستی در برنامه ششم توسعه ارتقا می‌یابد

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت:سازمان مدیریت به ما قول داده و وعده کرده که در برنامه اصلی،صنایع دستی به جایگاه مطلوب خود دست پیدا کند یا حداقل جایگاه آن ارتقا یابد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه شد و در این لایحه پیشنهادی، هیچ توجهی به صنایع دستی نشده بود؛ در حالی‌که پیش از این مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی این برنامه، خواستار توجه جدی به هنرهای سنتی و صنایع دستی شده بودند.

 معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، پیش از این در واکنش به انتشار این لایحه پیشنهادی و  در گفتگو با خبرنگار مهرگفته بود:ما می خواستیم یک‌سری از اختیارات خود را دوباره به دست آوریم و با این افزایش اختیارات، مدیریت بهتری داشته باشیم. همچنین از یک‌سری بخشودگی‌ها چون معافیت مالیاتی برای هنرمندان استفاده کنیم و تسهیلاتی را در زمینه صادرات فراهم آوریم. اما سازمان مدیریت بخش مزبوز به تسهیلات را حدف کرده و بند مربوط به افزایش اختیارات را نیازمند وجود یک قانون دائم در این زمینه دانسته است.

بهمن نامورمطلق همچنین بیان کرد: امید ما این است که تا لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه در دست دولت است و تقدیم مجلس نشده، کارشناسان سازمان مدیریت، توجهی ویژه به مقوله صنایع دستی داشته باشند و با این کار هم از هنر سرزمین خود حمایت کنند هم به اقتصاد مقاومتی نزدیک شوند.

معاون صنایع دستی اظهار کرد: کمک به صنایع دستی کمک به کل کشور است. سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه‌گذاری و سودآوری جدی برای دولت به همراه دارد اما متأسفانه برنامه‌ریزان دولت اهمیت این موضوع را درک نمی کنند به این شکل زمینه‌ساز تضعیف صنایع دستی و دولت می‌شوند. شاید برای برنامه‌ریزان؛ صنایع دستی نسبت به سایر موضوعات از حساسیت چندانی برخوردار نباشد اما تغییرنگاه آنها صنایع دستی این کشور را نجات می‌دهد و امید را به این حوزه باز می‌گرداند.

نامورمطلق با انتقاد از سازمان مدیریت گفت: متأسفانه مسئولانی که در سازمان مدیریت حضور دارند، تصویر روشنی از صنایع دستی و هنرمندان محجوب و متین و زحمتکش آن ندارند. اگر سیاست‌های ابلاغی رهبری در این برنامه رعایت شود برای این حوزه بسیار مفید است. امیدوارم دولتی‌ها به کمک هنرمندان و صنعتگران بیایند و یاریگر این دستان نگران و امیدوار باشند. ما این موضوع را از طریق مجلس شورای اسلامی هم پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم نقایص را برطرف کنیم.

حالا معاون صنایع دستی، درگفتگو با خبرنگار مهر می گوید: خوشبختانه یکی از حوزه‌هایی که بسیار فعال برخورد کرد، چه در بخش خصوصی و چه دولتی، صنایع دستی بود. به این معنی که هم رئیس سازمان میراث فرهنگی با سازمان مدیریت جلسه گذاشت و اهمیت توجه به صنایع دستی را یادآور شد هم هنرمندان واکنش نشان دادند.

به گفته نامورمطلق، برخلاف آنچه در لایحه پیشنهادی آمده، سازمان مدیریت به ما قول داده و وعده کرده که در برنامه اصلی صنایع دستی به جایگاه مطلوب خود دست پیدا کند یا حداقل جایگاه آن ارتقا یابد. ، امید که با این اتفاق بر اختیارات ما افزوده و مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تولیدکنندگان و صادرکنندگان حذف شود.

معاون صنایع دستی با بیان این که همواره معتقد بوده برنامه ششم توسعه یک فرصت تعیین کننده برای صنایع دستی است، ادامه داد: با برنامه تهیه شده از سوی کارشناسان معاونت صنایع دستی این حوزه به یک جهش می‌رسد. بنابراین امیدواریم سازمان مدیریت، توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد.

نظر شما